„Chcę być silny i zdrowy” (13-17.04)

Propozycje aktywności dla dzieci 5-letnich:

BLOK I: Rozwój mowy i myślenia:

  1. Usprawnianie narządów artykulacyjnych:

Każde ćwiczenie wykonajcie trzykrotnie patrząc w lusterko. 

– Policz językiem wszystkie zęby (górne i dolne);

– Kląskaj – stukaj językiem o podniebienie tak, jakbyś naśladował jadącego konika;

– Udawaj zmęczonego konika; 

– Pomaluj językiem swój sufit (podniebienie);

– Zdziw się: ooo! ;

– Wysyłaj całuski;

– Napełnij policzki powietrzem jak chomik;

– Uśmiechnij się nie pokazując zębów, a potem zrób dzióbek.

Propozycją wykonania powyższych ćwiczeń może być skorzystanie z kolorowych kart z owocami i warzywami. Wystarczy wydrukować karty, znaleźć te, które ilustrują podane wyżej ćwiczenia i wyciąć je. Po kolei możecie losować odwrócone kartoniki i wspólnie wykonywać ćwiczeni. Można również wykorzystać pozostałe zadania, ale uwaga – dzieci, u których występuje międzyzębowa realizacja głosek, nie powinny wykonywać ćwiczeń, w których język znajduje się poza jamą ustną tj. dotykanie językiem brody, nosa itp. 

Link: https://www.eprzedszkolaki.pl/spe/wspomaganie-rozwoju-mowy/553/gimnastyka-buzi-i-jezyka-z-witaminiakami 

  1. Ćwiczenia oddechowe 

– Rozkładamy na talerzyku fasolę albo płatki śniadaniowe – dziecko za pomocą słomki musi przenieść te produkty np. na inny talerz lub posegregować je;

– „Statki na wodzie” – potrzebne będą: miska z wodą i statki z papieru. Rurką robimy motorek, wtedy statki zaczynają swój rejs. Można też dmuchać ustami. Ciekawe czyj statek pierwszy zrobi koło wokół miski?

  1. Propozycja literatury: 

– Bajka Ezopa „Lis i bocian”

Tekst znajduje się w załączniku. Dodatkowo w załączniku znajduje się również nagranie audio wykonane przez Panią Karolinę. 

– „Mis uszatek: Jak miś został doktorem.”

Przyjaciele odpoczywali w cieniu wysokiego drzewa. Pajacyk Bimbambom oparł się o pień i zmrużył oczy. Uszatek wyciągnął się w trawie i patrzył na chmurki. A Siwek skubał smaczne zioła.

Wtem na polanę wbiegł Pluszowy Króliczek. 

– Lis zachorował! – krzyknął .

– Jaki lis? Dlaczego zachorował? – zawołali przyjaciele.

Króliczek odsapnął i powiedział:

– Biegłem właśnie do was. Niedaleko stąd, na polance, widziałem małego liska. Kręcił się w kółko za własnym ogonem. Jest na pewno chory.

Wszyscy zaraz pobiegli za Króliczkiem.

Na polance dreptał lisek. Miał piękny, czerwony ogon, który wyglądał z daleka jak płomień. 

– Co ci jest, lisku? – zapytał Uszatek. 

Lisek coś mruknął niezrozumiale i dalej kręcił się w kółko.

– Już wiem – szepnął Miś. – Do lisiego ogona uczepił się rzep…

Podbiegł Uszatek do liska i odczepił rzep z ogona.

Lisek przestał się kręcić w kółko i powiedział:

– Dziękuję panu, panie doktorze!

Wszyscy spojrzeli z podziwem na Misia. A potem długo rozmawiali z liskiem i chwalili jego piękny ogon. 

PYTANIA:

1) Jak nazywał się pajacyk?

2) Kto zachorował?

3) Jak wyglądał ogonek liska z daleka?

4) Co się stało liskowi?

Można poozdabiać bohaterów bajki wyciętych z papieru technicznego: np. plasteliną lub wykleić papierem kolorowym lub pokolorować ich np. kredkami lub pastelami. 

Można również pobawić się w teatr i odegrać podobną scenkę z wykorzystaniem ulubionych pluszaków lub zabawek dziecka. (Bohaterowie bajki – szablony, znajdują się w załącznikach).

– wierszyk czyścioch – w załączeniu jest również nagranie.

„Czyścioch” – B. Forma 

Mam kubek i szczotkę

zęby często myję.

Mydłem i ciepłą wodą

myję uszy i szyję.

Potem je dokładnie

wycieram ręcznikiem puszystym,

bo najważniejszym dla mnie,

to być pachnącym i czystym.

4. „Kichająca jabłoń” 

Jestem piękną jabłonią, (unosimy ręce do góry i machamy delikatnie) gałęzie me wietrzyk gonią, 

lecz gdy mi kichać przypadnie,

pełno jabłek na mnie spadnie…

Aaaaaaa…A psik! (kichamy)

Spadły mi na głowę…x3 (pokazujemy głowę)

I trochę bolała mnie! (masujemy głowę)

Jestem piękną jabłonią… (unosimy ręce do góry i machamy delikatnie)

Spadły mi na ramiona…x 3 (pokazujemy ramiona)

I trochę bolały mnie! (masujemy ramiona)

Jestem piękną jabłonią… (unosimy ręce do góry i machamy delikatnie)

Spadły mi na palce…x3 (pokazujemy palce stóp)

I trochę bolały mnie… (masujemy palce stóp)

Jestem piękną jabłonią… (unosimy ręce do góry i machamy delikatnie)

Nic już ze mnie nie spadło… Bo jabłek nie ma już. (rozkładamy ręce na boki w geście „nie ma”)

5. Zagadki z wierszy

Spróbujcie wspólnie rozwiązać zagadki. Jakiego słowa brakuje? Rodzic lub starsze rodzeństwo powinni przeczytać zagadkę, robiąc pauzę w wykropkowanych miejscach, a przedszkolak dopowiada – jakiego słowa zabrakło?

„Samochwała w kącie stała i wciąż tak opowiadała : – Zdolna ……………….. niesłychanie, Najpiękniejsze mam śniadanie.” – jestem

„Na straganie w dzień targowy takie słyszy się rozmowy : Może pan się o mnie oprze, Pan tak więdnie ………………………. Koprze.” – Panie

„Z apteki poszła do praczki kupować pocztowe znaczki. Gryzły się kaczki okropnie: A niech tę kaczkę gęś ……………………….!” – kopnie 

„Proszę państwa, oto miś. Miś jest bardzo grzeczny dziś. ………………… państwu łapę poda. Nie chce podać? A to szkoda.” – Chętnie

6. ZDROWIE

– Rozmowy z dziećmi na temat: „Dlaczego chodzimy do lekarza; W czym może nam pomóc lekarz”?

– Zabawa tematyczna: „U lekarza” z wykorzystaniem ulubionych zabawek dziecka, np. pluszowego misia (pacjenta). Można się również bawić bez zabawek. Rodzic / rodzeństwo jest pacjentem, a dziecko lekarzem i odwrotnie.

– Historyjki obrazkowe – dziecko powinno ułożyć historyjkę w odpowiedniej kolejności, a następnie, jak najładniej potrafi, opowiedzieć, co wydarzyło się na obrazkach (w załącznikach znajdują się trzy do wyboru – dwie pochodzą z gry „Opowiem Ci mamo”, a jedna z pozycji „3-elementowe historyjki obrazkowe”).

– Klasyfikacja produktów spożywczych – które są zdrowe, a które nam szkodzą (karta pracy znajduje się w załączniku).

– Rozmowa na temat zdrowej żywności i roli witamin. Jakie witaminy są w żywności? – plansze są w załączniku. 

– Co jest dobre, a co szkodliwe? Najpierw możemy zapytać się dziecka, co według niego, jest zdrowe, a co jest szkodliwe dla naszego zdrowia. Potem pokazujemy mu przykładową planszę i szukamy produktów, które zostały wcześniej wymienione. A może zabrakło czegoś na planszy? 

– Quiz: 

Z jakich warzyw robione są frytki? [– najczęściej są robione z ziemniaków, ale można je też wykonać z batatów, marchewki albo z pietruszki.]

Jakie warzywo jest symbolem Halloween? [dynia]

Czy ziemniaki można jeść na surowo? [– Nie, surowe ziemniaki nie nadają się do spożycia. ]

Z jakiego warzywa robi się ketchup? [z pomidorów]

Marchewki rosną na krzakach czy w ziemi? [w ziemi]

Czy marchewkę można jeść na surowo? [– Tak, marchewkę można jeść niemalże w każdej postaci: surową, gotowaną, pieczoną.]

BLOK II: Warsztat eksperymentalny: 

1. UCIEKAJĄCY PIEPRZ: 

Do wykonania eksperymentu potrzebne będą: 

– głęboki talerz;

– woda;

– pieprz;

– płyn do naczyń.

Sposób wykonania: Talerz wypełniamy po brzegi wodą. Następnie na jej powierzchnię sypiemy delikatnie pieprz. Maczamy palec w płynie do mycia naczyń bądź w mydle i przykładamy go na środek talerza. Obserwujemy, co się dzieje, gdy pieprz ma kontakt z płynem. Łatwo wtedy wytłumaczyć dzieciom, dlaczego tak ważne jest mycie rąk. 

2. PIASEK KINETYCZNY:

Potrzebujemy:

– klej w płynie – 1 łyżka 

– ewentualnie barwnik

– płyn do prania (najlepszy będzie zielony persil żel)– pół łyżki

– piasek (najlepiej suchy)

https://www.youtube.com/watch?v=rs68nsQ5v0I 

BLOK III: Rozwijanie sprawności fizycznej:

– Ćwiczenia sportowe w dwójkach:

https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4 

BLOK IV: Rozwijanie sprawności manualnej: 

– Samodzielne wykonywanie zdrowych wiosennych kanapek – z warzyw można tworzyć ciekawe obrazki, np. samochody, stworki, misie itp. 

– kolorowanki o tematyce zdrowie oraz kolorowanie według wzoru (pliki w załączniku).

– Wesoła gąsienica z rzeżuchą 

Potrzebne materiały: skorupki po jajach; farby; rzeżucha; wata; kolorowe kartki z bloku technicznego; taśma dwustronna klejąca; oczka do naklejania, pisak lub wycięte oczka z papieru; pomponik na nos lub kółeczko wycięte z kolorowego papieru.

BLOK V: Rozwijanie pojęć matematycznych

– Policz warzywa i owoce – ogrodnik – https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/zabawy-matematyczne/1500/policz-obiekty-ogrodnik 

– Liczenie kredek w zbiorach 2 –  https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/zabawy-matematyczne/1716/liczenie-kredek-w-zbiorach-2 

– Liczenie kredek w zbiorach – https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/zabawy-matematyczne/1717/liczenie-kredek-w-zbiorach-3 

BLOK VI: Umuzykalnianie:

– Propozycja piosenek: 

1. „Zrób to co ja” – B. Forma

Robimy wszyscy koło tra la la, 

bawimy się wesoło, raz i dwa.

Potupię teraz sobie tra la la,

tupiemy wszyscy razem, tak jak ja.

Robimy wszyscy koło tra la la, 

bawimy się wesoło, raz i dwa.

Zaklaszczę teraz sobie tra la la,

klaszczemy wszyscy razem, tak jak ja.

Robimy wszyscy koło tra la la, 

bawimy się wesoło, raz i dwa.

Podskoczę teraz sobie tra la la,

skaczemy wszyscy razem, tak jak ja.

2. „Witaminki, witaminki”

Spójrzcie na Jasia, co za chudzina, 

słaby, mizerny, ponura mina, 

a inny chłopcy silni jak słonie, 

każdy gra w piłkę lepiej niż Boniek. 

mówione: dlaczego Jasio wciąż mizernieje, 

bo to głuptasek, witamin nie je 

ref.: Witaminki witaminki, 

dla chłopczyka i dziewczynki, 

wszyscy mamy dziarskie minki, 

bo zjadamy witaminki. 

Wiśnie i śliwki, ruda marchewka, 

grusza pietruszka i kalarepka, 

smaczne porzeczki, słodkie maliny, 

to wszystko właśnie są witaminy. 

„Kto chce być silny zdrowy jak ryba,

musi owoce jeść i warzywa”. 

Link do piosenki: https://youtu.be/Qxgbsf79l4o 

BLOK VII: Dodatkowe pomysły

1. Rodzinna gra planszowa – plik pdf z grą znajduje się w załączniku.

2. Zabawa podobna do telewizyjnego programu „Kalambury”.
Jedna z osób przygotowuje hasła: tytuły bajek lub imiona występujących w nich postaci. Druga osoba rysuje podane hasła na kartce papieru. Pozostali odgadują. Zabawę można też przeprowadzić bez żadnych rekwizytów — wówczas zamiast rysować, zawodnicy odgrywają scenki.

3. Lekcja tańca dla dzieci do piosenki Viki Gabor „Superhero”: https://www.youtube.com/watch?v=_niF6s8tbZE    



Dla rodziców tydzień 3.

GRA PLANSZOWA

Historyjki obrazkowe

Kolorowanki Lis i bocian

Szablony do opowieści o Misiu uszatku

witaminy – plansze zdrowe i niezdrowe produkty – plansza

Przedstawione ćwiczenia są jedynie propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich. 

Zachęcamy również do nadsyłania zdjęć ze wspólnych działań, fotografowania powstałych prac, a także dzielenia się własnymi pomysłami na zabawy edukacyjne. Zdjęcia zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej. 

Serdecznie pozdrawiamy, życzymy zdrowia i udanej zabawy!

Dorota Golisz

Anna Klementowska 

Karolina Olinkiewicz 

Dodatkowe informacje: 

  1. W załącznikach znajdują się nagrania audio każdej z pozycji do czytania (czytane przez Panią Karolinę).
  2. Dla chętnych powstała prezentacja multimedialna – link: https://view.genial.ly/5e8d94502acd370e34a8124d/presentation-tydzien-iii 
  3. W załącznikach znajdują się potrzebne Państwu materiały do ćwiczeń i zabaw.