„Chcę być silny i zdrowy” (13-17.04)
Propozycje aktywności dla dzieci 5-letnich:
BLOK I: Rozwój mowy i myślenia:
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych:
Każde ćwiczenie wykonajcie trzykrotnie patrząc w lusterko.
– Policz językiem wszystkie zęby (górne i dolne);
– Kląskaj – stukaj językiem o podniebienie tak, jakbyś naśladował jadącego konika;
– Udawaj zmęczonego konika;
– Pomaluj językiem swój sufit (podniebienie);
– Zdziw się: ooo! ;
– Wysyłaj całuski;
– Napełnij policzki powietrzem jak chomik;
– Uśmiechnij się nie pokazując zębów, a potem zrób dzióbek.
Propozycją wykonania powyższych ćwiczeń może być skorzystanie z kolorowych kart z owocami i warzywami. Wystarczy wydrukować karty, znaleźć te, które ilustrują podane wyżej ćwiczenia i wyciąć je. Po kolei możecie losować odwrócone kartoniki i wspólnie wykonywać ćwiczeni. Można również wykorzystać pozostałe zadania, ale uwaga – dzieci, u których występuje międzyzębowa realizacja głosek, nie powinny wykonywać ćwiczeń, w których język znajduje się poza jamą ustną tj. dotykanie językiem brody, nosa itp.
- Ćwiczenia oddechowe
– Rozkładamy na talerzyku fasolę albo płatki śniadaniowe – dziecko za pomocą słomki musi przenieść te produkty np. na inny talerz lub posegregować je;
– „Statki na wodzie” – potrzebne będą: miska z wodą i statki z papieru. Rurką robimy motorek, wtedy statki zaczynają swój rejs. Można też dmuchać ustami. Ciekawe czyj statek pierwszy zrobi koło wokół miski?
- Propozycja literatury:
– Bajka Ezopa „Lis i bocian”
Tekst znajduje się w załączniku. Dodatkowo w załączniku znajduje się również nagranie audio wykonane przez Panią Karolinę.
– „Mis uszatek: Jak miś został doktorem.”
Przyjaciele odpoczywali w cieniu wysokiego drzewa. Pajacyk Bimbambom oparł się o pień i zmrużył oczy. Uszatek wyciągnął się w trawie i patrzył na chmurki. A Siwek skubał smaczne zioła.
Wtem na polanę wbiegł Pluszowy Króliczek.
– Lis zachorował! – krzyknął .
– Jaki lis? Dlaczego zachorował? – zawołali przyjaciele.
Króliczek odsapnął i powiedział:
– Biegłem właśnie do was. Niedaleko stąd, na polance, widziałem małego liska. Kręcił się w kółko za własnym ogonem. Jest na pewno chory.
Wszyscy zaraz pobiegli za Króliczkiem.
Na polance dreptał lisek. Miał piękny, czerwony ogon, który wyglądał z daleka jak płomień.
– Co ci jest, lisku? – zapytał Uszatek.
Lisek coś mruknął niezrozumiale i dalej kręcił się w kółko.
– Już wiem – szepnął Miś. – Do lisiego ogona uczepił się rzep…
Podbiegł Uszatek do liska i odczepił rzep z ogona.
Lisek przestał się kręcić w kółko i powiedział:
– Dziękuję panu, panie doktorze!
Wszyscy spojrzeli z podziwem na Misia. A potem długo rozmawiali z liskiem i chwalili jego piękny ogon.
PYTANIA:
1) Jak nazywał się pajacyk?
2) Kto zachorował?
3) Jak wyglądał ogonek liska z daleka?
4) Co się stało liskowi?
Można poozdabiać bohaterów bajki wyciętych z papieru technicznego: np. plasteliną lub wykleić papierem kolorowym lub pokolorować ich np. kredkami lub pastelami.
Można również pobawić się w teatr i odegrać podobną scenkę z wykorzystaniem ulubionych pluszaków lub zabawek dziecka. (Bohaterowie bajki – szablony, znajdują się w załącznikach).
– wierszyk czyścioch – w załączeniu jest również nagranie.
„Czyścioch” – B. Forma
Mam kubek i szczotkę
zęby często myję.
Mydłem i ciepłą wodą
myję uszy i szyję.
Potem je dokładnie
wycieram ręcznikiem puszystym,
bo najważniejszym dla mnie,
to być pachnącym i czystym.
4. „Kichająca jabłoń”
Jestem piękną jabłonią, (unosimy ręce do góry i machamy delikatnie) gałęzie me wietrzyk gonią,
lecz gdy mi kichać przypadnie,
pełno jabłek na mnie spadnie…
Aaaaaaa…A psik! (kichamy)
Spadły mi na głowę…x3 (pokazujemy głowę)
I trochę bolała mnie! (masujemy głowę)
Jestem piękną jabłonią… (unosimy ręce do góry i machamy delikatnie)
Spadły mi na ramiona…x 3 (pokazujemy ramiona)
I trochę bolały mnie! (masujemy ramiona)
Jestem piękną jabłonią… (unosimy ręce do góry i machamy delikatnie)
Spadły mi na palce…x3 (pokazujemy palce stóp)
I trochę bolały mnie… (masujemy palce stóp)
Jestem piękną jabłonią… (unosimy ręce do góry i machamy delikatnie)
Nic już ze mnie nie spadło… Bo jabłek nie ma już. (rozkładamy ręce na boki w geście „nie ma”)
5. Zagadki z wierszy
Spróbujcie wspólnie rozwiązać zagadki. Jakiego słowa brakuje? Rodzic lub starsze rodzeństwo powinni przeczytać zagadkę, robiąc pauzę w wykropkowanych miejscach, a przedszkolak dopowiada – jakiego słowa zabrakło?
„Samochwała w kącie stała i wciąż tak opowiadała : – Zdolna ……………….. niesłychanie, Najpiękniejsze mam śniadanie.” – jestem
„Na straganie w dzień targowy takie słyszy się rozmowy : Może pan się o mnie oprze, Pan tak więdnie ………………………. Koprze.” – Panie
„Z apteki poszła do praczki kupować pocztowe znaczki. Gryzły się kaczki okropnie: A niech tę kaczkę gęś ……………………….!” – kopnie
„Proszę państwa, oto miś. Miś jest bardzo grzeczny dziś. ………………… państwu łapę poda. Nie chce podać? A to szkoda.” – Chętnie
6. ZDROWIE
– Rozmowy z dziećmi na temat: „Dlaczego chodzimy do lekarza; W czym może nam pomóc lekarz”?
– Zabawa tematyczna: „U lekarza” z wykorzystaniem ulubionych zabawek dziecka, np. pluszowego misia (pacjenta). Można się również bawić bez zabawek. Rodzic / rodzeństwo jest pacjentem, a dziecko lekarzem i odwrotnie.
– Historyjki obrazkowe – dziecko powinno ułożyć historyjkę w odpowiedniej kolejności, a następnie, jak najładniej potrafi, opowiedzieć, co wydarzyło się na obrazkach (w załącznikach znajdują się trzy do wyboru – dwie pochodzą z gry „Opowiem Ci mamo”, a jedna z pozycji „3-elementowe historyjki obrazkowe”).
– Klasyfikacja produktów spożywczych – które są zdrowe, a które nam szkodzą (karta pracy znajduje się w załączniku).
– Rozmowa na temat zdrowej żywności i roli witamin. Jakie witaminy są w żywności? – plansze są w załączniku.
– Co jest dobre, a co szkodliwe? Najpierw możemy zapytać się dziecka, co według niego, jest zdrowe, a co jest szkodliwe dla naszego zdrowia. Potem pokazujemy mu przykładową planszę i szukamy produktów, które zostały wcześniej wymienione. A może zabrakło czegoś na planszy?
– Quiz:
Z jakich warzyw robione są frytki? [– najczęściej są robione z ziemniaków, ale można je też wykonać z batatów, marchewki albo z pietruszki.]
Jakie warzywo jest symbolem Halloween? [dynia]
Czy ziemniaki można jeść na surowo? [– Nie, surowe ziemniaki nie nadają się do spożycia. ]
Z jakiego warzywa robi się ketchup? [z pomidorów]
Marchewki rosną na krzakach czy w ziemi? [w ziemi]
Czy marchewkę można jeść na surowo? [– Tak, marchewkę można jeść niemalże w każdej postaci: surową, gotowaną, pieczoną.]
BLOK II: Warsztat eksperymentalny:
1. UCIEKAJĄCY PIEPRZ:
Do wykonania eksperymentu potrzebne będą:
– głęboki talerz;
– woda;
– pieprz;
– płyn do naczyń.
Sposób wykonania: Talerz wypełniamy po brzegi wodą. Następnie na jej powierzchnię sypiemy delikatnie pieprz. Maczamy palec w płynie do mycia naczyń bądź w mydle i przykładamy go na środek talerza. Obserwujemy, co się dzieje, gdy pieprz ma kontakt z płynem. Łatwo wtedy wytłumaczyć dzieciom, dlaczego tak ważne jest mycie rąk.
2. PIASEK KINETYCZNY:
Potrzebujemy:
– klej w płynie – 1 łyżka
– ewentualnie barwnik
– płyn do prania (najlepszy będzie zielony persil żel)– pół łyżki
– piasek (najlepiej suchy)
https://www.youtube.com/watch?v=rs68nsQ5v0I
BLOK III: Rozwijanie sprawności fizycznej:
– Ćwiczenia sportowe w dwójkach:
https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4
BLOK IV: Rozwijanie sprawności manualnej:
– Samodzielne wykonywanie zdrowych wiosennych kanapek – z warzyw można tworzyć ciekawe obrazki, np. samochody, stworki, misie itp.
– kolorowanki o tematyce zdrowie oraz kolorowanie według wzoru (pliki w załączniku).
– Wesoła gąsienica z rzeżuchą
Potrzebne materiały: skorupki po jajach; farby; rzeżucha; wata; kolorowe kartki z bloku technicznego; taśma dwustronna klejąca; oczka do naklejania, pisak lub wycięte oczka z papieru; pomponik na nos lub kółeczko wycięte z kolorowego papieru.
BLOK V: Rozwijanie pojęć matematycznych:
– Policz warzywa i owoce – ogrodnik – https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/zabawy-matematyczne/1500/policz-obiekty-ogrodnik
– Liczenie kredek w zbiorach 2 – https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/zabawy-matematyczne/1716/liczenie-kredek-w-zbiorach-2
– Liczenie kredek w zbiorach – https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/zabawy-matematyczne/1717/liczenie-kredek-w-zbiorach-3
BLOK VI: Umuzykalnianie:
– Propozycja piosenek:
1. „Zrób to co ja” – B. Forma
Robimy wszyscy koło tra la la,
bawimy się wesoło, raz i dwa.
Potupię teraz sobie tra la la,
tupiemy wszyscy razem, tak jak ja.
Robimy wszyscy koło tra la la,
bawimy się wesoło, raz i dwa.
Zaklaszczę teraz sobie tra la la,
klaszczemy wszyscy razem, tak jak ja.
Robimy wszyscy koło tra la la,
bawimy się wesoło, raz i dwa.
Podskoczę teraz sobie tra la la,
skaczemy wszyscy razem, tak jak ja.
2. „Witaminki, witaminki”
Spójrzcie na Jasia, co za chudzina,
słaby, mizerny, ponura mina,
a inny chłopcy silni jak słonie,
każdy gra w piłkę lepiej niż Boniek.
mówione: dlaczego Jasio wciąż mizernieje,
bo to głuptasek, witamin nie je
ref.: Witaminki witaminki,
dla chłopczyka i dziewczynki,
wszyscy mamy dziarskie minki,
bo zjadamy witaminki.
Wiśnie i śliwki, ruda marchewka,
grusza pietruszka i kalarepka,
smaczne porzeczki, słodkie maliny,
to wszystko właśnie są witaminy.
„Kto chce być silny zdrowy jak ryba,
musi owoce jeść i warzywa”.
Link do piosenki: https://youtu.be/Qxgbsf79l4o
BLOK VII: Dodatkowe pomysły:
1. Rodzinna gra planszowa – plik pdf z grą znajduje się w załączniku.
2. Zabawa podobna do telewizyjnego programu „Kalambury”.
Jedna z osób przygotowuje hasła: tytuły bajek lub imiona występujących w nich postaci. Druga osoba rysuje podane hasła na kartce papieru. Pozostali odgadują. Zabawę można też przeprowadzić bez żadnych rekwizytów — wówczas zamiast rysować, zawodnicy odgrywają scenki.
3. Lekcja tańca dla dzieci do piosenki Viki Gabor „Superhero”: https://www.youtube.com/watch?v=_niF6s8tbZE
Szablony do opowieści o Misiu uszatku
witaminy – plansze zdrowe i niezdrowe produkty – plansza
Przedstawione ćwiczenia są jedynie propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich.
Zachęcamy również do nadsyłania zdjęć ze wspólnych działań, fotografowania powstałych prac, a także dzielenia się własnymi pomysłami na zabawy edukacyjne. Zdjęcia zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej.
Serdecznie pozdrawiamy, życzymy zdrowia i udanej zabawy!
Dorota Golisz
Anna Klementowska
Karolina Olinkiewicz
Dodatkowe informacje:
- W załącznikach znajdują się nagrania audio każdej z pozycji do czytania (czytane przez Panią Karolinę).
- Dla chętnych powstała prezentacja multimedialna – link: https://view.genial.ly/5e8d94502acd370e34a8124d/presentation-tydzien-iii
- W załącznikach znajdują się potrzebne Państwu materiały do ćwiczeń i zabaw.