18.05–22.05
Propozycje aktywności dla dzieci 5-letnich:
BLOK I: Rozwój mowy i myślenia:
- Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne (karty znajdują się w załączniku):
- Malujemy podniebienie (od górnych zębów w kierunku gardła);
- Stukamy językiem w podniebienie jakbyśmy osłuchiwali stetoskopem;
- Szukamy czubkiem języka ostatnich górnych i dolnych zębów;
- Czubkiem języka liczmy wszystkie zęby;
- Wypychamy policzki czubkiem języka – jak chomik, który gromadzi zapasy;
- „Czeszemy” policzki jak grzebieniem – ruchy pionowe języka;
- Kląskanie – przyklejamy język do podniebienia i głośno go odklejamy jakbyśmy wbijali gwoździe;
- Wyraźnie wymawiamy samogłoski w parach: E-O, I-U, A-U jak staż pożarna;
- Robimy na zmianę smutną i uśmiechniętą buźkę, jak aktor w teatrze;
- Usta układamy w „dzióbek” i cmokamy wysyłając do siebie całuski.
- Ćwiczenie oddechowe – zabawka oddechowa „kameleon” – ćwiczenie pochodzi ze strony domologo.pl:
Materiały i przybory: papier – biały i czerwony, farby, pędzel, podkładka do malowania, nożyczki, ołówek, talerzyk i szklanka do odrysowania kółek lub cyrkiel, słomka, taśma klejąca, czarny marker lub mazak.
Białą kartkę zamalowujemy grubo farbami na najróżniejsze kolory. Jeszcze mokrą kartkę składamy na pół, przyciskamy a następnie delikatnie rozkładamy. To sprawi, że nasze kolory jeszcze bardziej się wymieszają a kameleon będzie idealnie różnokolorowy. Kartkę pozostawiamy do wyschnięcia. Na rewersie pomalowanej kartki odrysowujemy duże kółko od talerzyka i małe od szklanki. Możemy oczywiście narysować zwyczajnie kółka cyrklem. Kółeczka wycinamy. Duże kółko składamy na pół a następnie rozkładamy – to będzie ciało kameleona. Na małym kółku rysujemy ślimaka i przecinamy wzdłuż narysowanej linii – ten ślimak to ogon! Na środku koła przy pomocy taśmy samoprzylepnej mocujemy słomkę do napojów. Z czerwonego papieru wycinamy długi pasek. Przyklejamy go do końca słomki dokładnie oklejając taśmą samoprzylepną. KOŃCÓWKA SŁOMKI MUSI SIĘ ZNAJDOWAĆ NA BRZEGU KOŁA! Koło ze słomką w środku składamy na pół i sklejamy. Doklejamy ogon kameleona. Z białego papieru wycinamy oczy i naklejamy z dwóch stron głowy. Czarnym markerem malujemy uśmiech, źrenice w oczach i paski na plecach. Na koniec, nawijamy czerwony język na ołówek i ciasno zwijamy. Wystarczy dmuchnąć mocno w słomkę a kameleon zacznie „poruszać” językiem.
- Zagadki dotyczące różnych zawodów – zadaniem dziecka jest odgadnięcie, na podstawie zagadki, co to za zawód oraz podanie przyporów potrzebach do jego wykonywania (materiał z zagadkami i zdjęciami znajduje się załączniku):
- Za ladą sklepową sprzedaje nam to i owo… (sprzedawca);
- Osłuchuje plecy i bada brzuszek. Potem zagląda jeszcze do gardła, a nawet do uszek (lekarz);
- Pożar, powódź, nawet dziura w dachu. Ten jegomość nie zna strachu. Gdy więc dopada ludzi klęska jakaś, wzywają na pomoc pana… (strażaka);
- Ściga przestępców po mieście i zamyka ich w areszcie. Czasem kieruje też ruchem. Jeśli dobrze znasz przepisy, jesteś jego druhem (policjant);
- Myślę czasem o tym panu, który dba o stan komina. To ciekawe, czy on także podczas pracy, ciągle się za guzik trzyma? (kominiarz);
- Kto ciągle dzieci o coś pyta i sprawdza prace domową w zeszytach? Umieć trzeba bardzo wiele, żeby być… (nauczycielem);
- Ma na głowie ogród cały, roślin znawca doskonały. Gdy na stole stoi warzyw cała taca pomyśl ciepło o nim, bo to jego praca (ogrodnik);
- Kto fragmenty materiałów szybko skroi i pomału coś tam lekko sfastryguje, tu poprawi, tam odpruje. Potem jeszcze na maszynie trochę skróci i podwinie. I bluzeczka jest gotowa. Kto ją uszył? To… (krawcowa);
- W białym fartuchu ze słuchawkami. Zajmuje się fachowo chorymi zwierzętami (weterynarz);
- Świeżutkie pieczywo w sklepie jest od rana. Jak myślisz, kto w nocy piecze je dla nas? (piekarz);
- Z pomocą nożyczek, szczotki i grzebienia, wygląd naszych włosów czaruje i zmienia (fryzjer);
- Spotkasz go w niezwykłym miejscu, gdzie jest scena i kurtyna. Gdy podniosą ją do góry, on swój występ już zaczyna (aktor).
- Co pasuje do danego zawodu? – przyporządkowanie atrybutów do danych zawodów (karty pracy oraz karty do gry w memory znajdują się w załączniku).
- „Zwariowany poranek” – zabawa dramowa. Rodzic czyta wiersz, a dziecko ilustruje tekst ruchem:
„ZWARIOWANY PORANEK” – Rafał Witek
Idzie tata na paluszkach (dziecko idzie na palcach)
cicho skrada się do łóżka (kładzie palec na ustach i mówi ciii)
w mamy ucho szepcze zdanie (szepcze)
– Wstawaj mamo na śniadanie (powtarza zdanie)
Mama zrywa się z pościeli (wyciąga ręce do góry i podskakuje)
gładzi włosy, łóżko ścieli (poprawia włosy i podnosi kołdrę)
pędzi szybko wprost do szafy (biegnie)
wkłada bluzkę, tę w żyrafy (naśladuje zakładanie bluzki)
Stawia czajnik na kuchence (trzyma przedmiot i stawia go)
potem bierze mnie za ręce (robi z ramion kołyskę)
są gilgotki, jest ściskanie (łaskocze i obejmuje rodzica lub rodzeństwo)
plus turlanie na tapczanie (turla się po dywanie / podłodze)
Co w tym czasie robi tata? (rozkłada ręce)
Lista zajęć jest bogata
parzy kawę, piecze grzanki (pokazuje na palach listę czynności)
kładzie noże, stawia szklanki.
Gdy śniadanie już zjedzone, (głaszcze się po brzuchu)
mama mruga w moją stronę (mruga jednym okiem)
Wkładaj kurtkę szybko Wiola! (woła kogoś ręką)
Bo jedziemy do przedszkola (naśladuje jazdę samochodem)
Tata krztusi się ze śmiechu (śmieje się)
Mamo, mamo dość pośpiechu! (grozi palcem)
Dopij kawę, pogłaszcz kota, (naśladuje picie i głaskanie kota)
Dzisiaj przecież jest sobota! (kiwa głową).
Rozmowa na temat czynności wykonywanych przez mamę i tatę w wierszu:
- Kto występował w wierszu?
- Jakie obowiązki w domu miał tata?
- Jakie czynności wykonywała mama?
- Jakie obowiązki miała Wiola?
- Czy oprócz domowych obowiązków rodzice coś jeszcze robią?
- „Co robią różni ludzie?” – masaż: zabawa ilustracyjna do wiersza – masowanie dziecka lub rodzica przez dziecko zgodnie z tekstem rymowanki:
Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)
Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk z góry na dół)
Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)
Obrazek maluję (dowolne kreślenie palcami na plecach partnera).
- Propozycja literatury:
Słuchanie wiersza Juliana Tuwima pt. „Wszyscy dla wszystkich”:
„WSZYSCY DLA WSZYSTKICH”
Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?
A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.
Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.
Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.
Link do nagrania w wykonaniu Piotra Fronczewskiego: https://www.youtube.com/watch?v=TUEW7eflJCg
Słuchanie wiersza Tadeusza Kubiaka pt. „Kim będę”:
Pytania do wiersza:
- Kim będzie Zosia?
- Co będzie robiła Irenka?
- Co rysuje Martusia?
- Czym Martusia rysuje dom?
- Co będzie robić Martusia?
- Gdzie będzie pracowała Małgorzatka?
- A Ty kim chciałbyś / chciałabyś zostać w przyszłości?
BLOK II: Warsztat eksperymentalny:
- A może by tak zrobić wielką „chrupkową rzeźbę” używając jadalnego kleju? – to możliwe:
Składniki: 2 szklanki mąki, 1,5 szklanki wody (0,5 zimnej i 1 gorącej), opakowanie chrupek kukurydzianych.
- Mąkę przesiewamy i dolewamy do niej zimną wodę.
- Mieszamy trzepaczką, żeby nie było grudek.
- Dolewamy gorącą wodę i szybko mieszamy do kremowej konsystencji.
- Przepis można modyfikować według potrzeb.
- Przy pomocy jadalnego kleju tworzymy rzeźby z chrupek kukurydzianych.
(Taki klej jest w stu procentach bezpieczny dla dziecka, ekologiczny i bardzo tani). Plik pdf z instrukcją znajduje się w załączniku, przepis pochodzi ze strony dobrzesigebaw.pl.
BLOK III: Rozwijanie sprawności fizycznej:
1. Zbiór ćwiczeń ogólnorozwojowych w formie gry planszowej znajduje się w załączniku. Nie trzeba korzystać z planszy, można jedynie rzucić kostką i wykonać odpowiednie ćwiczenia. Uwaga! Niektóre cyfry są powtórzone, wtedy należy wykonać wszystkie ćwiczenia, które odpowiadają liczbie wyrzuconych na kostce oczek.
BLOK IV: Rozwijanie sprawności manualnej:
- Kolorowanki – zawody (karty znajdują się w załączniku).
- Praca plastyczna – Dmuchawce z rolki po papierze toaletowym:
Potrzebne materiały: kolorowa kartka, biała farba, rolki po papierze toaletowym, pałeczki kosmetyczne do uszu, gumka recepturka, wata, nakrętki. Link do sposobu wykonania: https://youtu.be/FpvIOpciq2Y
- Praca plastyczna – mozaikowe medaliony:
Potrzebne materiały: masa solna (mąka i sól w równych proporcjach i woda), makaron kolorowy lub zwykły, sznurek, farby plakatowe.
Sposób wykonania: gotową masę wałkujemy na ok. 8 mm, wycinamy dowolny kształt medalionu. Doklejamy uchwyt zawijając prostokąt i zostawiając miejsce na sznurek. Wyciskamy kształty makaronem, pozostawiamy do wyschnięcia a potem makaron usuwamy i malujemy medalion.
BLOK V: Rozwijanie pojęć matematycznych:
- Geometryczny labirynt – pokoloruj koła i doprowadź weterynarza do zwierząt (materiał znajduje się w załączniku).
- Zabawa matematyczna: „Droga muzyka do skrzypiec” – zaprowadź muzyka do skrzypiec. Znajdź najkrótszą drogę. Policz ile kroków musi zrobić muzyk. Dwa poziomy trudności – wersja trudniejsza jest dla chętnych (materiał znajduje się w załączniku).
- Zadania tekstowe (materiał znajduje się w załączniku) – zadanie dla chętnych.
BLOK VI: Umuzykalnianie:
- Wujek Ogórek – „ZAWODY”
Kominiarz wysoko wchodzi po drabinie.
Weterynarz leczy chorą zwierzynę.
Strażak gasi straszliwe pożary.
Magik hokus-pokus x3
Pokazuje czary.
Krawiec szyje prześliczne ubrania.
Rolnik na polu krowy swe zagania.
Kucharz zmywa zabrudzone gary.
Magik hokus-pokus x3
Pokazuje czary.
Abrakadarba razem z nami czaruj.
Wszystkie marzenia spełniamy od razu.
Jako dzieci wielkie moce mamy.
Zatem hokus-pokus x8
Pokazujemy czary.
Link do piosenki Wujka Ogóra pt. „zawody”: https://www.youtube.com/watch?v=u_2RTNZvFrc
BLOK VII: Dodatkowe pomysły:
1. W co się bawić? – pomysły na zabawę bez zabawek
ZIARNA: Ryż, groch, fasola, kawa, ciecierzyca, soczewica, pieprz. Istnieje wiele ziaren, które możemy wykorzystać w zabawie z dzieckiem, stymulując zmysły: dotyku, wzroku i słuchu.
- Akcja segregacja – wsyp przynajmniej dwa rodzaje ziaren do miski i poproś dziecko, aby je posegregowało lub przenosiło, np. ziarna fasoli na łyżce z jednej miski do drugiej rozstawionej w odległości 2 metrów;
- Kolorowa posypka – wystarczy kolorowa bibuła, ryż i ciepła woda, żeby te małe ziarenka zamieniły się w bajeczną posypkę. Wkładamy bibułę do naczynia z ciepłą wodą. Gdy woda zostanie zabarwiona wyciągamy bibułę i wrzucamy ryż na ok. 5 minut. Po odsączeniu ziaren należy je dobrze wysuszyć i można się bawić;
- Grzechotki – wsypując ziarna do jakiegokolwiek plastikowego lub metalowego opakowania po kosmetykach czy żywności stworzysz znakomity instrument domowej roboty. Możesz stworzyć grzechotki o odmiennych dźwiękach wsypując inną ilość lub rodzaj ziaren;
- „Wyklejziarnki”– przyklejając różnorodne ziarna do papieru można stworzyć zaskakujące arcydzieła. Ziarenka mogą stanowić całość jak i element prac plastycznych (np. ziarna kawy uzupełniają postać narysowanej wcześniej postaci i stają się guzikami na ubraniu).
Materiałów i zadań jest dużo, ale są jedynie propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich. Wystarczy, że wybiorą Państwo po jednym zadaniu z każdego bloku (oczywiście blok VII jest dodatkowy).
Zachęcamy również do nadsyłania zdjęć ze wspólnych działań, fotografowania powstałych prac, a także dzielenia się własnymi pomysłami na zabawy edukacyjne. Zdjęcia zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej.
zawody i atrybuty – memory, zawody – karty pracy, zagadki – zawody, zadania tekstowe, kolorowanki, Jadalny klej – sensolacja, gimnastyka ogólnorozowojowa – gra, Geometryczny labirynt, Gimnastyka buzi i języka, droga muzyka do skrzypiec
Serdecznie pozdrawiamy, życzymy zdrowia i udanej zabawy!
Dorota Golisz
Anna Klementowska
Karolina Olinkiewicz