„Wiosna w sadzie i w ogrodzie”
(27-30.04)
Propozycje aktywności dla dzieci 5-letnich:
BLOK I: Rozwój mowy i myślenia:
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych – bajka logopedyczna:
„Późne śniadanie Małego misia” – K. Olinkiewicz
Tego dnia w Wiśniowym lesie panował ogromny spokój, nic więc dziwnego, że Mały miś spał i spał (naśladujemy chrapanie). Gdy się jednak obudził, przeciągnął się i bardzo mocno ziewnął (naśladujemy ziewanie), spojrzał na zegarek i się przeraził, że jest już tak późno. Pewnie dlatego uzmysłowił sobie, że jego brzuszek jest pusty. Mały miś poszedł więc do spiżarki, aby wziąć słoiczek miodu do porannych kanapek. Niestety okazało się. że miód się skończył (robimy z ust dzióbek, nie pokazując zębów).
Z racji tego, że był bardzo głodny, Mały miś postanowił udać się do Wiśniowego lasu w poszukiwaniu słodkiego przysmaku. Szedł wąską ścieżką, na której było dużo drobnych kamyczków (dotykamy czubkiem języka najpierw górnych, a potem dolnych zębów). Po drodze rozglądał się uważnie dookoła (czubkiem języka oblizujemy powoli wargi od wewnętrznej strony, przy szeroko otwartej buzi), aby nie przeoczyć gniazda pszczół. Patrzył w prawo (wypychamy językiem prawy policzek) i w lewo (wypychamy językiem lewy policzek). Nagle poczuł znajomy zapach (głęboko oddychamy: wdech nosem i powolny wydech ustami), stanął pod rozłożystym drzewem i spojrzał w górę (dotykamy czubkiem języka podniebienia – sufitu, i przytrzymujemy chwilę). Na jednej z gałęzi znajdowało się gniazdo pszczół. Mały miś oblizał się na myśl o smakowitym miodzie i głośno zamlaskał (udajemy mlaskanie). Miś zaczął się wspinać na drzewo, wyjął z kieszeni płaszcza pusty słoik i wyciągnął łapkę po miód (stukamy językiem o podniebienie – sufit). Następnie włożył miód do słoika i porządnie zakręcił („czeszemy” górnymi zębami dolną wargę i odwrotnie).
Po powrocie do domu Mały miś dokładnie rozsmarował miód na kanapkach („malujemy” czubkiem języka podniebienie – sufit). Był bardzo szczęśliwy, że wreszcie zje swoje śniadanie, ponieważ był już bardzo głodny (uśmiechamy się szeroko pokazując zęby). Podczas jedzenia miś jak zwykle pobrudził sobie cały pyszczek, dlatego potem musiał go dokładnie wytrzeć (oblizujemy, bardzo powoli i dokładnie, całe usta), pamiętał również o dokładnym wymyciu ząbków (język „czyści” zewnętrzną powierzchnię zębów, przy szeroko otwartej buzi). Mały miś z zadowoleniem pomyślał, że jego brzuszek jest już pełen i należy mu się mały odpoczynek. Położył się więc na hamaku przed domkiem i zasnął (naśladujemy głośne chrapanie).
- Ćwiczenia oddechowe:
-
- Potrzebne będą: kubek, odrobina mydła, trochę wody z kranu, słomka. Do kubka dajemy odrobinę mydła, a następnie wlewamy trochę wody i wkładamy słomkę. Zadaniem dziecka jest dmuchanie do środka kubeczka. Im wolniej dziecko dmucha tym drobniejsze bańki będą powstawały. Im szybciej tym większe. Można włożyć kubek do głębokiego talerza, żeby bąbelki mogły swobodnie wypływać z kubka. Im więcej bąbelków / baniek, tym lepsza zabawa
-
- Piłką do celu – potrzebujemy: pudełko po lodach lub jakikolwiek pojemnik plastikowy, papier toaletowy (jako droga / tor) oraz piłeczkę pingpongową / pomponik – coś, co dziecko będzie w stanie „turlać oddechem”. Dziecko dmucha na piłeczkę i próbuje strzelić gola do bramki.
- Propozycja literatury:
-
- J. Tuwim „Ptasie radio” + ćwiczenia ortofoniczne w oparciu o tekst wiersza.
I tak się skończyła ta leśna audycja.
Powtarzamy razem:
-
- Halo lo lo lo lo;
- Tu tu tu tu tu tu tu;
- Radijo dijo ijo ijo;
- Stuku puku, stuku puku;
- Kuku kuku kuku;
- Plo plo plo plo halo;
- Tijo, trijo, tru lu lu lu lu;
- Pio pio pijo lo lo lo lo lo;
- Kukuryku.
-
- Wiersz D. Gellner „Pod drzewami”
Siedzi jesień pod jabłonią
Jabłka jej nad głową dzwonią
A gdy gruszą wiatr poruszy
Dzwonią gruszki. Gdzie? Na gruszy.
Siedzi jesień pod drzewami
Sad jej dzwoni za uszami
Więc zatkała uszy watą
Czy to prawda? Co Wy na to?
Pytania do wiersza:
-
- O jakich drzewach była mowa?
- Jakie dają owoce?
- Jak nazywa się miejsce, w którym rosną drzewa owocowe?
Plansze ze zdjęciami drzew owocowych i owocami znajdują się w załączniku.
- Zagadki związane z pogodą:
-
- Co to za ogrodnik? Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa (deszcz);
- Huczy, świszczy, leci w pole, czyni wkoło swe swawole, zrywa ludziom kapelusze i wykręca parasole (wiatr);
- Nie widać nic od samego rana, ziemia jest jakby mlekiem oblana. Lecz nie martwcie się, to nie szkodzi, bo słońce wróci za kilka godzin (mgła);
- Świeci na niebie i uśmiecha się do Ciebie. Promykami opromienia i rosną wtedy dobrze trawa, kwiaty i drzewa (słońce).
Jaką pogodę lubisz najbardziej? Co wtedy lubisz robić? Narysuj swoją ulubioną pogodę?
- Tematyczne:
- Wiosenne kwiaty – ilustracje z podpisami znajdują się w załączniku. Można wykorzystać karty do gry w memory (wydrukować podwójnie). Można również nie drukować i pokazać dziecku zdjęcia – ciekawe, czy wie jak nazywają się te wiosenne kwiatki. Jeżeli ich nie zna należy powiedzieć mu jak się nazywają? A może dziecko zna inne wiosenne kwiaty.
- Łączenie w pary połówek owoców (jabłek, gruszek i śliwek), a następnie układanie ich od najmniejszych do największych – karta pracy znajduje się w załączniku.
- Ćwiczenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi – znajdź różnicę na obrazkach – karty znajdują się w załącznikach.
BLOK II: Warsztat eksperymentalny:
- Filmy z eksperymentami:
-
- Doświadczenia z jajkiem https://vimeo.com/224050224
- Oczyszczalnia ścieków https://vimeo.com/224050213
- Zrób to sam:
-
- Piankotwórcza masa „sensolacja” (dokładna instrukcja znajduje się w załączniku).
- Rozciągliwa piankotwórcza masa „sensolacja” (dokładna instrukcja znajduje się w załączniku).
BLOK III: Rozwijanie sprawności fizycznej:
- Kręgle – potrzebujemy do tej zabawy więcej butelek. Leżąc na brzuchu w pewnej odległości od butelek “kręgli” przewracamy je tocząc piłkę palcami stóp lub rękami (łokcie uniesione, w bok).
- Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane.
- Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki do siebie.
- Klaskanie – dziecko powtarza rytm, którą rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
- Wierszyk – pokazywanka (M. Sobkowiak „Jak wspierać rozwój przedszkolaka”):
Ręce w dole, ręce w górze,
Rysujemy koło duże,
Skok do góry, ręce w bok,
Teraz w przód zrób jeden krok,
Skok do tyłu, skok na jednej nodze,
Teraz usiądź na podłodze.
BLOK IV: Rozwijanie sprawności manualnej:
- Jak ulepić zwierzątka z plasteliny – krok po kroku: https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/08/jak-ulepic-zwierzatka-z-plasteliny-krok-po-korku/?fbclid=IwAR2C-Xbz-OWzOscPPDrZmH3WaEw8jWyPeUuvnjTcqVnCM99UouIybSCqAD0
- Ćwiczenia grafomotoryczne – karta pracy znajduje się w załączniku.
- Jak zrobić kwiaty z papieru – krok po kroku:
-
- wariant 1: https://www.youtube.com/watch?v=U45ElGk5Dlw
- wariant 2: https://www.youtube.com/watch?v=rv692vIoCsU
- Samolot z papieru do dalekich i szybkich lotów: https://www.youtube.com/watch?v=mvHPce3viWs&t=54s
- Witrażowy motyl:
Potrzebne materiały: czarny papier – najlepiej techniczny, bibuła witrażowa lub kolorowy papier, ołówek, klej, nożyczki.
Drukujemy szablon, odrysowujemy go na czarnym papierze i wycinamy (robimy z niego witrażową ramkę). Następnie dziecko wykleja witraż kolorową bibułą lub kolorowym papierem. Gotowe.
Szablon motyla znajduje się w linku: http://www.minieco.co.uk/images/may12/butterfly-template.pdf
BLOK V: Rozwijanie pojęć matematycznych:
1. Pszczoły na łące – na obrazku ukryło się dziesięć pszczół, znajdź je wszystkie – karta pracy znajduje się w załączniku.
BLOK VI: Umuzykalnianie:
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
„Kwiatki, bratki”
Jestem sobie ogrodniczka
Mam nasionek pół koszyczka
Jedne gładkie
Drugie w łatki
A z tych nasion będą kwiatki
Ref.
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki , dla Dorotki
Kolorowe i pachnące malowane słońcem
Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche
Mam łopatkę oraz grabki
Bo ja dbam o swoje kwiatki
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=zhvQFI04CX8
BLOK VII: Dodatkowe pomysły:
- W co można się bawić bez zabawek?
- Rysowanie na mące – na talerzyk lub tackę wsypujemy warstwę mąki. Rysujemy wodząc palcem po dnie naczynia.
- Masa solna – z połączenia mąki z solą i wodą powstaje masa solna (szklanka mąki, szklanka soli i pół szklanki wody). Przygotowujemy masę – mieszamy, ugniatamy, zanurzamy ręce w tworzącej się masie. Zabawą może być także tworzenie z masy solnej różnych stworów, figurek, przedmiotów. Masa ta jest bardzo plastycznym materiałem do prac, które można utwardzić poprzez wypiekanie, a następnie udekorować za pomocą farb.
- Mąkolina – z połączenia mąki pszennej z olejem (4 szklanki mąki i pół szklanki oleju) tworzy się masa przypominająca swą konsystencją piasek. Zabawy z wykorzystaniem mąkoliny to wspaniałe ćwiczenie sensoryczne, a wraz z foremkami (do piaskownicy albo do ciasta) stanowi przypomnienie lata.
- Gniotki – po wsypaniu mąki do balona powstaje tzw. gniotek, czyli kuleczka zmieniająca swoje kształty pod wpływem dotyku. Warto ją odrobinę ożywić, np. dorysowując oczy, usta i dokładając zwariowaną czuprynę z włóczki.
- Pierogi lub ciasteczka – mąka to składnik wielu dań obiadowych i słodkości. Namówcie dzieci by pomogły wam w lepieniu pierogów, mieszaniu ciasta, wykrawaniu czy zdobieniu ciasteczek.
- Wrocławski Teatr Lalek – oglądaj teatr online. Spektakl pt. „ZIEMIANIE” – Niedziela 26 kwietnia o 15:00 : http://teatrlalek.wroclaw.pl/live/
- Gra planszowa (gra wraz ze specjalną kostką znajduje się w załączniku).
Materiałów i zadań jest dużo, ale są jedynie propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich. Wystarczy, że wybiorą Państwo po jednym zadaniu z każdego bloku (oczywiście blok VII jest dodatkowy).
Zachęcamy również do nadsyłania zdjęć ze wspólnych działań, fotografowania powstałych prac, a także dzielenia się własnymi pomysłami na zabawy edukacyjne. Zdjęcia zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej.
Memory – owoce pokoloruj warzywa
sensolacja – masa piankotwórcza
WIOSENNE KWIATY znajdź i policz wszystkie pszczoły
Serdecznie pozdrawiamy, życzymy zdrowia i udanej zabawy!
Dorota Golisz
Anna Klementowska
Karolina Olinkiewicz