Kogut i kury

„Na wiejskim podwórku” (20-24.04)

Propozycje aktywności dla dzieci 5-letnich:

BLOK I: Rozwój mowy i myślenia:

  1. Usprawnianie narządów artykulacyjnych – karta z obrazkami znajduje się w załączniku.
  • Naśladuj przeżuwanie trawy przez krowę, a następnie zarycz tak, jak ona. 
  • Jak mały konik na przejażdżce, stukaj czubkiem języka o podniebienie. Kląskaj. 
  • Zrób ryjek świnki i wysyłaj całuski, a potem zachrumkaj jak świnka. 
  • Jak chomik, który właśnie coś je, wypchnij policzki językiem raz lewej, raz z prawej strony. 
  1. Ćwiczenie słuchowe:

– Rymujące się słowa (Dźwięki mowy) – karta pracy znajduje się w załączniku.

– „Rymy w zagrodzie” (100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych) – E.M. Skorek 

Zadanie polega na poszukiwaniu brakujących rymów. Rodzic, lub starsze rodzeństwo czyta,   a dziecko dopowiada. W załączniku znajduje się również nagranie audio.

Raz na grzędzie bura kurka,

nastroszyła swoje ……. (piórka).

Inna kurka głośno gdacze,

żółta kaczka pięknie …… (kwacze).

Baran po swojemu beczy,

koza w kozie z żalem ….. (meczy).

Gniady konik w stajni hula, 

pszczółki lecą wprost do …. (ula).

Traktor w polu głośno huczy,

a na łące krówka ……. (muczy).

Gdy wróbelki nam ćwierkają,

dzieci rymy ……. (dobierają*).

  1. Ćwiczenie fonacyjno-oddechowe – (100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych) – E.M. Skorek:

Ciche mruczenie polega na przedłużonej wymowie z jednakową głośnością głoski „m”. Ma to na celu zniesienie napięcia w obrębie mięśni krtani gardła, a także włącza rezonans nosowy, dzięki czemu otrzymujemy miłe brzmienie głosu. Jednocześnie dzieci doskonalą umiejętność wydłużania fazy wydechowej podczas mówienia. 

W załączniku znajduje się nagranie audio.

Mały kotek wskoczył

na babci kolana, 

mruczy, by tu zostać 

do samego rana:

– Mmmmm…., mmmmm….*

A gdy kotek widzi 

miskę pełną mleka,

głośno sobie mruczy,

z wypiciem nie zwleka:

– Mmmmm….., mmmm….*

Także duże misie

śniąc o plastrach miodu,

mruczą bardzo głośno

i nie czują głodu:

– Mmmmm….., mmmmm….*

Kiedy bure misie 

są w pobliżu ula, 

przyjemne mruczenie

aż pszczółki rozczula:

– Mmmmmm……, mmmmm…..*

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci mruczą – cicho, z jednakową głośnością, na jednym wydechu.

  1. Ćwiczenie ortofoniczne (onomatopeje) – rodzic pokazuje na ilustracji zwierzęta, dziecko nazywa je i naśladuje ich odgłosy. 

Lista zwierząt: krowa, pies, kot, koń, kaczka, gęś, wróbelek, bocian, żaba, świnka, owca, indyk, kogut, kura, mysz, koza, osioł, pszczoła.

Karty ze zwierzakami znajdują się w załączniku. 

  1. Propozycja literatury

Wiersz pt. „Wiejskie życie” – Aleksandra Wojtyła  – nagranie audio znajduje się w załączniku.

Byłoby dziś znakomicie
lepiej poznać wiejskie życie.

Gdzie stodoła, chlew, obórka,
piesek strzeże tam podwórka.

Gdzie panuje gwar i hałas,
wszyscy chcą coś mówić naraz.

Kurka gdacze, kaczka kwacze,
a tam mała Zosia płacze,

że uciekła jej z podwórka
ulubiona biała kurka.

Ścieżka tam prowadzi wąska,
a przy ścieżce stoi gąska,

która bardzo się dziś złości
i gęganiem płoszy gości.

Napuszają się indyki,
że zbyt głośno ryczą byki.

Krowy pasą się na łące,
obok skaczą dwa zające.

Gdzie już od samego rana
słychać głośny bek barana.

Świnki się taplają w błocie,
koza trawę je przy płocie.

W polu słychać śpiew skowronka,
dużo kropek ma biedronka.

Wokół łąka, pola, las,
tam spokojnie mija czas.

Nieopodal płynie rzeka,
szum jej słychać już z daleka.

Więc słuchajcie moi mili,
nie zwlekajcie ani chwili.

Zapraszam Was na wycieczkę,
gdzie wiejskie zwierzęta poznacie troszeczkę.

Krowy pasą się na łące,
obok skaczą dwa zające

  1. Gdzie żyją, co jedzą i co nam dają zwierzęta? – należy wydrukować i wciąć karty. Zadaniem dziecka jest dopasowanie zdjęć zwierząt do: pokarmu, „domku” i produkt, który dzięki nim mamy (karty znajdują się w załączniku). Następnie można wyjąć z lodówki, czy ze spiżarki różne produkty, np. miód, mleko, jaja, jogurty, śmietanę itp. i zapytać się dziecka od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt. 

BLOK II: Warsztat eksperymentalny: 

– „Czarodziejski lukier” lub inaczej „ciecz nienewtonowska”

Składniki: mąka ziemniaczana i woda.

Mąkę i wodę mieszamy w dowolnych proporcjach, obserwując zmianę stanu skupienia cieczy. 

Sposób przygotowania znajduje się również w załączniku (propozycja ze strony: dobrzesigebaw.pl).

BLOK III: Rozwijanie sprawności fizycznej i orientacji przestrzennej:

  1. „Czy potrafisz tak jak ja?” – zabawa pantomimiczna. Rodzic wymyśla różne figury, a dziecko stara się ją naśladować. Następnie zamiana ról. 
  2. Zabawa „posłuszne zwierzątko”. Dziecko wybiera sobie pluszaka i wykonują polecenia rodzica. Połóż zwierzątko przed sobą, za sobą, połóż pluszaka z boku z prawej strony teraz z lewej strony, podnieś pluszaka do góry.
  3. Zabawa według wskazań rodzica. Rodzic staje przed dzieckiem, które porusza się zgodnie ze wskazówkami: idziemy pięć kroków w prawo, idziemy dwa kroki w lewo, idziemy cztery kroki do przodu, idziemy jeden krok do tyłu, głaszczemy się lewą ręką po głowie, dotykamy prawą ręką lewego kolana.
  4. „FIT KIDS – Trening ogólnorozwojowy dla RODZICÓW Z DZIEĆMI” – https://www.youtube.com/watch?v=OcOlysQ7HZE&fbclid=IwAR22baK4jzdXK-mjxoX-F-Jv9uo_EBgQrZxCh_VYxj7i_3g5bORggyQ9e-k 

BLOK IV: Rozwijanie sprawności manualnej: 

  1. Rysuj po śladzie (karta znajduje się w załączniku).
  2. Sprawdź, co dają nam zwierzęta – po śladzie (karta znajduje się w załączniku).
  3. Trening wycinania – wycinaj po śladzie (karta znajduje się w załączniku). 
  4. Rysuj według wzoru (karta znajduje się w załączniku).
  5. Ozdobna ważka ze spinacza:

Potrzebne materiały:

  • drewniana klamerka, 
  • gładka bibuła lub papier śniadaniowy,
  • flamastry (najlepiej czarny i zielony)
  • plastelina (najlepiej czarna i biała)
  • klej.

Wykonanie:  klamerki kolorujemy w kolorowe paski. Skrzydełka wycinamy z bibuły, a potem czarnym flamastrem zaznaczamy kontury i charakterystyczne dla tych owadów dowolne żyłki. Z czarnej i białej plasteliny robimy kulkę i oczy. Doklejamy równo skrzydełka do klamerki, a na końcu zaczepiamy głowę. Gotowe!

Link: https://www.mamawdomu.pl/2015/08/ozdobna-wazka-ze-spinacza.html 

  1. Kolorowanka (propozycje znajdują się w załączniku).
  2. Zabawa rozwijająca zręczność i szybkość „ Zbieramy robaki”, do zabawy będą potrzebne sznurki np. 10, pęseta koszyczek, zadaniem dzieci jest pozbierać w jak najkrótszym czasie sznureczki za pomocą pęsety do koszyczka.
  3. Wykonanie makiety wiejskiego podwórka
  4. Lepienie z plasteliny lub modeliny zwierząt z gospodarstwa wiejskiego

BLOK V: Rozwijanie pojęć matematycznych

1. „Zwierzęce rodziny”. Przeliczanie elementów zbioru. Ocenianie liczebności: najwięcej, najmniej. Porównywanie: więcej – o ile? mniej – o ile? Karta pracy znajduje się w załączniku.

BLOK VI: Umuzykalnianie:

  1. Rytmiczna rozgrzewka – https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo 
  2. Piosenka „kotek kłopotek” 

W moim domku od niedawna mieszka kotek mały

Czarne łapki, szare wąsy, a ogonek biały

Do zabawy kłębek wełny albo nici motek

Ciągle biega i rozrabia, zwiemy go Kłopotek

Ref.:

Kotek Kłopotek, pierwszy do psotek

Figluje, rozrabia, ucieka na płotek (2 x)

Bardzo miłe ma futerko, lubię go przytulać

Ale trudno go przytulić, bo on ciągle hula

Biega, skacze i rozrabia, zabawki przewraca

Ciągle psoci i figluje, to jest jego praca

Ref.:

Kotek Kłopotek, pierwszy do psotek

Figluje, rozrabia, ucieka na płotek (4 x)

Link: https://www.youtube.com/watch?v=WqaJZSY_lTU 

BLOK VII: Dodatkowe pomysły

1. Oglądaj teatr online w każdą niedzielę o 15.00 – Wrocławski Teatr Lalek.

Link: http://teatrlalek.wroclaw.pl/live/ 

2. Podglądamy gniazdo bociana białego na żywo – kamera live z obrazem z Ośrodka Rehabilitacji Dzikich Zwierząt.

Link: https://imageserver.webcamera.pl/umiesc/klekusiowo

Materiałów i zadań jest dużo, ale są jedynie propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich. Wystarczy, że wybiorą Państwo po jednym zadaniu z każdego bloku (oczywiście blok VII jest dodatkowy).

Zachęcamy również do nadsyłania zdjęć ze wspólnych działań, fotografowania powstałych prac, a także dzielenia się własnymi pomysłami na zabawy edukacyjne. Zdjęcia zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej. 

Załączniki:

Co jedzą, gdzie żyją, co nam dają

CZARODZIEJSKI LUKIER

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

kolorowanki MATEMATYKA

ONOMATOPEJE – ZWIERZĘTA

PO ŚLADZIE

RYMUJĄCE SIĘ SŁOWA – PODWÓRKO

RYSUJ WEDŁUG WZORU

TRENING WYCINANIA SMOKI I KSIĘŻNICZKI



Serdecznie pozdrawiamy, życzymy zdrowia i udanej zabawy!

Dorota Golisz

Anna Klementowska 

Karolina Olinkiewicz