„Wielkanoc tuż, tuż” (6.04-10.04)

Propozycje aktywności dla dzieci 5-letnich:

BLOK I: Rozwój mowy i myślenia:

1. Usprawnianie narządów artykulacyjnych (dla urozmaicenia – logopedia od kuchni):

– ćwiczenia warg:

  • zjadanie np. chrupki kukurydzianej bez użycia rąk; 
  • zjadanie paluszka z kubeczka bez użycia rąk;
  • wciąganie ugotowanej nitki makaronu (spaghetti) bez użycia rąk;

– ćwiczenia języka:

  • przyklejanie chrupki (kawałka) do góry za zębami (wałek dziąsłowy) i ściąganie jej językiem;
  • zlizywanie kremu czekoladowego lub dżemu zza zębów, podniebienia i wewnętrznej strony policzków;
  • trzymanie płatka śniadaniowego na czubku języka (język musi być oderwany i utrzymywany tuż przed zębami wewnątrz jamy ustnej);
  • unoszenie płatka śniadaniowego (najlepiej cheerios) do podniebienia i opuszczanie (ćwiczenie na pionizację języka);
  • przytrzymywanie języka z płatkiem śniadaniowym na górze, za zębami (pionizowanie języka), najlepiej żeby to było kółeczko cheerios z dziurką, ale płatki kukurydziane również będą w porządku. Lepiej żeby to nie były płatki typu neesquik.

– ćwiczenia oddechowe 

  • dmuchanie na płatki znajdujące się na talerzyku, a następnie zasysanie ich i przenoszenie na inny talerzyk (ćwiczenia oddechowe ze słomką).

2. Ćwiczenia fonacyjne: 

–  Przedłużanie fonacji samogłosek: A,E,I,O,U (np. AAAAAAAAAAAA);

–  Zabawa brzmieniem: raz mówimy samogłoskę głośno, raz cicho, raz wysoko, a raz nisko. Z każdą samogłoską postępujemy tak samo. 

– Zabawa rodzajem fonacji: wymawiamy samogłoski najpierw staccato (rozdzielnie), następnie legato  (łącznie), np. a, a, a, a, aaaaaaaaaa. Postępujemy tak z każdą samogłoską. 

* Dobrze by było, gdyby dzieci stały w lekkim rozkroku, z rękoma ułożonymi wzdłuż ciała i wyprostowanymi plecami.

3. Propozycja literatury: 

Opowiadanie „Bajeczka wielkanocna” na podstawie tekstu A. Galicy:

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. 

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.

Rozmowa na temat opowiadania:

· Co robiło słonko?

· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, …?

· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?

· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

4. Układanie w całość pociętych na kilka części świątecznych kartek – mogą to być również zdjęcia wycięte z gazety, czasopisma. Dziecko ma za zadanie ułożyć obrazek i opowiedzieć, co się na nim znajduje. Możecie również wymyślić jakąś wspólną, niestworzoną historię na jego podstawie. 

5. Zagadki Wielkanocne:
– Jak się nazywa skorupka od jajek, co na Wielkanoc świetnie się nadaje?
– Ma cztery nogi, stoi jak wryty. Na święta białą serwetą przykryty?
– Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała i dzieciom dała?
– Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni?
– Twardą skorupką z wierzchu okryte, za to śniadanie jest znakomite?
– Przeważnie jestem biały i na stole leżę. Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze?
– Białe, złote, malowane i kraszane i pisane. Na Wielkanoc darowane?
– Jak się nazywa pan w kurniku, co ciągle woła ku-ku ryku?
– Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem i grzyby przyniesie z lasu?
– Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą?

Zagadki online wraz z nagraniem:

https://www.superkid.pl/zagadki-wielkanoc 

Spis zagadek:

 http://www.gralandia.pl/zabawa/8007-Zagadki-wielkanocne.html 

BLOK II: Warsztat eksperymentalny: 

– „Tańczący olej”. Do wykonania eksperymentu potrzebne będą: szklanka wypełniona wodą, 5 łyżek oleju, kakao, sól. 

Szklankę napełniamy wodą, wlewamy mniej więcej 3/4 jej objętości. Na powierzchnię wody wlewamy olej, po czym wsypujemy kakao. Górna część szklanki, wypełniona olejem i kakao powoli się zabarwia. Teraz wsypujemy łyżkę solu i obserwujemy, co się dzieje. 

– Można również posiać rzeżuchę i wspólnie obserwować jej wzrost. 

BLOK III: Rozwijanie sprawności fizycznej i orientacji przestrzennej:

–„Poszukiwanie skarbów” – W domu, w różnych miejscach, schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobną rzecz. Powiedz: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.

– „Skoki przez drabinkę” – Wykonaj drabinkę, np. z gazety, kartki papieru. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków. Można również dawać dziecku instrukcje, np. przeskocz dwa szczebelki do przodu, wyskocz z drabiny w prawo, cofnij się          o dwa szczebelki. 

BLOK IV: Rozwijanie sprawności manualnej: 

– Dekorowanie wielkanocnych ciasteczek. 

– Malowanie pisanek.

– Ćwiczenia grafomotoryczne znajdują się w załącznikach. 

– Pokoloruj zgodnie z instrukcją. Materiały znajdują się w załączniku. 

– Wielkanocne kolorowanki – przykłady:

https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/reka-rysuje-i-koloruje/40/kolorowanka-wielkanoc 

https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/reka-rysuje-i-koloruje/42/kolorowanka-wielkanoc 

– Inne wielkanocne kolorowanki znajdują się w załączniku 

– Origami – zajączek: 

https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/wycinanko-skladanki/1869/origami-kroliczy-pyszczek 

BLOK V: Rozwijanie pojęć matematycznych

– zabawy matematyczne – linki: 

https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/zabawy-matematyczne/127/pszczele-miodki 

https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/zabawy-matematyczne/1476/policz-obiekty-pisanki

– Inna matematyczno-wielkanocna układanka znajduje się w załączniku (w pliku są cyfry od 1 do 10; dzieci nie muszą ułożyć wszystkich, wystarczy, że zrobią od 1 do 7-8, co już robili w przedszkolu).

BLOK VI: Umuzykalnianie:

– Propozycja piosenki:

Pisanki, pisanki,

jajka malowane

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance

piękne opowiastki.

Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?time_continue=31&v=OTPObfVuHCY&feature=emb_title  

BLOK VII: Dodatkowe pomysły

1. Bardzo ciekawe propozycje dla dzieci znajdują się na stronie: https://kulturadostepna.pl/dla-dzieci/c 

2. Rodzinna gra „Wielkanocny detektyw – memory” (plik znajduje się w załączniku).

Przedstawione ćwiczenia są jedynie propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich. 

Zachęcamy również do nadsyłania zdjęć ze wspólnych działań, fotografowania powstałych prac, a także dzielenia się własnymi pomysłami na zabawy edukacyjne. Zdjęcia zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej. 

Serdecznie pozdrawiamy, życzymy zdrowia i udanej zabawy!

Dorota Golisz

Anna Klementowska 

Karolina Olinkiewicz 

Wielkanocy detektyw – memory

pokoloruj według instrukcji

pokoloruj i policz figury

po śladzie

PISANKI MATEMATYKA

jajko i kura

Grupa 5-6-latkow jezyk angielski kwiecien 2020

Dla rodziców tydzień 1.

Inne – karty pracy

grafomotoryka z podręcznika

Ponadto zapraszam do odwiedzenia strony: https://supersimple.com/super-simple-songs/ na której znajdą Państwo piosenki w języku angielskim dla dzieci oraz przeróżne karty pracy dostosowane do każdej grupy wiekowej 

Życzymy owocnych działań.