WIELKANOC 06.04 – 10.04
Siejemy rzeżuchę
Cel: Rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się, uczestniczenie w sianiu rośliny szybko wschodzącej
Pomoce: rzeżucha, wilgotne podłoże, fasola, łyżki, materiały plastyczne
1.Ćwiczenie narządów artykulacyjnych:
– robienie z warg „ryjka” i kręcenie nim,
– próby dotknięcia nosa a potem brody
– naprzemienne wypychanie policzków językiem
2. Oglądanie nasion rzeżuchy, wypowiedzi dziecka na temat
– Co potrzebne jest, aby wysiać nasionka?
3. Wysianie nasionek na wilgotne podłoże: przygotowanie wilgotnego podłoża (wata/ręczniki papierowe, woda, pojemnik/talerz), wysianie nasionek na wilgotne podłoże (wzrost ok. 5/6 dni)
4. Zabawa ruchowa „Wyścig nasionek”
Miseczka z fasolą\ drobne klocki i łyżka Mama z dzieckiem lub rodzeństwo, nakładają fasolkę na łyżkę i przenoszą na drugą stronę pokoju/dywanu.
5. Praca plastyczna pt. Wielkanocne fantazje -wykonanie dowolne.
Kiełki są młodymi roślinami wyrastającymi z nasion, których spożywanie niesie ze sobą szereg korzyści zdrowotnych. Dla organizmu jest to źródło cennych składników odżywczych, enzymów, soli mineralnych, aminokwasów oraz witamin.
W oczekiwaniu na święta
Cel ogólny: poznawanie zwyczajów i tradycji związanych ze zbliżającą się Wielkanocą
Pomoce: kartki świąteczne, przedmioty związane ze świętami, wiersz,
1. Rozmowa na temat zwyczajów związanych ze świętami
– np. pisanki, baranki z cukru lub czekolady, palmy. (wykorzystanie kartek świątecznych, plansz, nawiązanie do przeżyć dzieci)
2. Słuchanie wiersza H. Metry – Wielkanoc
Wstało dzisiaj słonko. Z twarzą uśmiechniętą
Wielkanoc, Wielkanoc. Przyszło wielkie święto.
Fiołki zakwitają, słychać świergot ptaków
na świątecznym stole wiele dziś przysmaków.
Jest też śmigus – dyngus -znana oblewanka,
wszystkim jest wesoło od samego ranka.
3. Rozmowa na temat wiersza:
– Dlaczego wszyscy się cieszyli?
– Jakie przysmaki mogły się znaleźć na świątecznym stole?
– Co to jest śmigus-dyngus?
4. Zabawa ruchowa: dziecko wraz z rodzicem/ rodzeństwem, porusza się zgodnie z tekstem.
Krok do przodu, krok do tyłu. Dwa podskoki zrób.
Przysiad, podskok, Przysiad, podskok. Do chodzenia wróć
(powtórka)
5. Kolorowanka – wybór z załącznika
6. Rozwiązywanie wielkanocnych zagadek
Co to jest:
kolorowe, malowane,
i kraszone i pisane,
na Wielkanoc darowane. (pisanki)
Wiesz jak się nazywa skorupka od jajek,
gdy na Wielkanoc świetnie się nadają? (wydmuszka)
Ciasto mistrza Fryderyka,
smakuje niczym muzyka
i w wielkanocnym okresie
jest źródłem wielu uniesień. (Mazurek)
Ma skręcone rogi,
złotem malowane,
stoi z chorągiewką,
wśród barwnych pisanek.(baranek)
Święta z jajkiem i zającem
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności liczenia w dostępnym zakresie
Pomoce dydaktyczne: Święta z jajkiem i zającem, przedmioty do liczenia
1.Zabawa matematyczna – ćwiczenie w liczeniu
Mama układa w szeregu produkty lub obrazki przed dzieckiem. Wspólnie z
dzieckiem nazywają przygotowane produkty związane z Wielkanocą lub inne (klocki w różnych kolorach itp.)
– dziecko liczy przedmioty i określa
– co jest pierwsze, drugie, trzecie, czwarte itd.
Do liczenia – przedmioty zawsze układamy w szeregu, dziecko dotyka
przedmiot, nie odrywa paluszka nim nie wypowie liczby)
2. Zabawa ilustrowana ruchem przy piosence „Święta z jajkiem i zającem” Dzieci ilustrują ruchem treść piosenki a refren piosenki śpiewają:
Skacze drogą zając, skacze pomalutku.
Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.
Kic, kic, kic cichutko, skrada się do domu.
Każdemu zostawia prezent po kryjomu.
REF.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
Słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne.
II Idą chłopcy drogą, idą pomalutku.
Przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.
Naraz śmiech i wrzawa, śmigus – dyngus krzyczą
i dziewczynki łapią i wodą je chlapią.
3.Dzielenie słów na sylaby ( pomagamy sobie klaszcząc): jajko, baranek, pisanka, palma, mazurek – ba-ra-nek -3x, pal-ma -2x, stół – 1x
4. Zabawa dydaktyczna: Odszukaj niespodziankę od zajączka- zabawa na zasadzie. Ciepło-zimno, dziecko szuka i określa miejsce schowania.
Wielkanocne niespodzianki
Cel: utrwalanie nazewnictwa kolorów, klasyfikowanie wg jednej cechy
Pomoce: piosenka, przedmioty związane ze świętami i inne, wiersz
1.Zabawa przy piosence: Z jajkiem i zającem lub Wesoła pisanka
2. Skrzynia skarbów
– zgromadzenie różnych przedmiotów np. pisanki, jajka, maskotka owieczki, zajączka, piłka, klocki, auta, lalki.
– Dzieci dokonują klasyfikacji tych przedmiotów – kryterium: wybierają przedmioty związane ze świętami.
3. Słuchanie wiersza Terlikowskiej –O czym mówią pisanki?
Z zielonej, fajansowej miski – jakieś chichoty, jakieś piski…
A to pisanki kolorowe wiodą rozmowy pisankowe.
Żółta powiada:
– Mam sześć kogutków! Krążą dokoła pomalutku.
Każdy w ogonie ma cztery pióra. Ile jest piórek?
Czy zgadnie która?!
Na to zielona:
– Ja nie zgadnę. Ja mam choinki.
O, jakie ładne! Pod każdą siedzą dwa krasnale.
Szkoda, że ich nie widać wcale…
– Ja mam wiatraczki! – niebieska woła.
– Wszystkie się kręcą dookoła!
W każdym wiatraczku młynarz mieszka,
Młynarz nie większy od orzeszka!
Na to czerwona:
– Jaki młynarz? Widzę, że bujać nas zaczynasz!
Młynarz jest większy od koguta!
Wcale nie zmieściłby się tutaj!
Ciiicho! To przecież tylko bajka.
Kogutek większy jest od jajka.
Choinka większa od kogutka –
A patrzcie, jaka jest malutka!
Choinka z bajki i kogutki, piórka, wiatraki, krasnoludki…
A młynarz? W młynie mąkę miele.
Na słodkie ciasto, na niedzielę.
4. Rozmowa na temat wiersza:
– Gdzie były pisanki?
– W jakich kolorach były pisanki?
– Jakie miały wzory?
– O czym rozmawiały?
5. Jeśli dziecko ma ochotę to może pokolorować świąteczne obrazki (pisanka i koszyk wielkanocny)
Śmigus-dyngus
Cel: poznanie tradycji związanej z obrzędem w lany poniedziałek*
Pomoce: rymowanka, wiersz, ilustracja, sylwety jajek z kolorowego papieru
1. Rymowanka – wypowiadanie tekstu cicho, głośno.
Śmigus – dyngus to taki zwyczaj ludowy, że należy ludzi dla szczęścia – polać strumieniem wody.
2. Słuchanie wiersza Przymusa Śmigus-dyngus
Staropolskim obyczajem w wielkanocny poniedziałek oblewamy się nawzajem. Miły zwyczaj śmigus dyngus! Bo pośród życzeń radosnych, przynosi nam w podarku uśmiech kolorowej wiosny.
– lany poniedziałek jest -jedną z najpopularniejszych tradycji ludowych – wyjątkowo hucznie obchodzono go na wsiach. Drugi dzień Wielkanocy był okazją do wyznania uczuć: kawalerowie polewali wodą panny, które im się podobały.
3. Liczenie sylwet jajek
w kilku kolorach (w dostępnym dla dzieci zakresie od 5 do 10 i powyżej)
Do liczenia – przedmioty zawsze układamy w szeregu, dziecko dotyka
jajko, nie odrywa paluszka nim nie wypowie liczby)
– ocenianie, których jajek (w jakim kolorze) jest najwięcej a których najmniej a gdzie tyle samo
*** Przy okazji omawiania tradycji lanego poniedziałku zwracamy uwagę na bezpieczne zachowania:
– aby stary obyczaj „śmigusa dyngusa” nie stał się wybrykiem, uświadamiamy dzieci, że polewanie wodą przypadkowych przechodniów i pojazdów w ruchu, zrzucanie woreczków z wodą z okien budynków i inne tego typu zachowania, to narażanie innych na niebezpieczeństwo.
Bajka: Maks i Ruby: Wielkanoc Kapelusz/ Parada Wielkanocna / Zajączek Wielkanocny – Ep.30
https://www.youtube.com/watch?v=CmtqWLGWHWQ
– Program edukacyjny „Wielkanoc ”
https://www.youtube.com/watch?v=cMTxGjhNNAs
– Piosenki: Wesoła pisanka, Boogie-woogie, Święta z jajkiem i zającem
– nagranie, załącznik
https://www.youtube.com/watch?v=SA-HyJZSC7E
– Wiersz Wielkanoc Olga Adamowicz – załącznik
-Kolorowanki – kolekcja Wielkanoc – załącznik
– Historyjka obrazkowa – załączniki, plansza 1, 2, 3, 4, 5
– Język angielski – załącznik
– Symbole Wielkanocne – załącznik, plansza Wielkanoc
– Polecamy: Edukacja matematyczna, zadania, gry i ćwiczenia dla dzieci w domu:
– oraz Sprawność manualna Ćwiczenia karty pracy dla dzieci w domu
– Jeśli mają Państwo możliwość wydruku – Wydawnictwo MAC proponuje swoje karty pracy – zapraszamy na ich stronę
Zabawy matematyczne
1. Powitanie dziecko/rodzic/dzieci witają się wymienionymi częściami ciała (np. palcami wskazującymi, głowami, łokciami, palcami). Oklepywanie różnych części ciała wymienianych przez mamę.
2.Określenie lewej i prawej strony. Założenie dziecku na prawą rękę opaski/gumki
Zabawa „ Podaj prawą rączką proszę …” rodzic rozkłada klocki w różnych kolorach lub inne przedmioty, na polecenie dziecko podaję prawa ręką odpowiedni klocek.
3. Zabawa ruchowa przy piosence „Boogie woogi”
Do przodu prawą rękę daj
Do tyłu prawą rękę daj
Do przodu prawą rękę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy
Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten
Do przodu lewą rękę daj
Do tyłu lewą rękę daj
Do przodu lewą rękę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy
Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten
Do przodu prawą nogę daj
Do tyłu prawą nogę daj
Do przodu prawą nogę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy
Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten
Do przodu lewą nogę daj
Do tyłu lewą nogę daj
Do przodu lewą nogę daj i pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy
Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten
Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten
Miś i biedronka
1.Zabawa
„ Gdzie jest miś”
–ćwiczenia orientacji w przestrzeni.
Dzieci z pomocą rodzica określają położenie misia w stosunku do innych przedmiotów
używając przyimków: nad, pod , obok, za, na, między
2. „Spacer biedronki
” zabawa ruchowa- naśladowcza z wykorzystaniem rymowanki.
Biedroneczka mała po trawce biegała.
Nóżkami tupała, rączkami machała.
Potem się ślizgała do góry i w dół.
W kółko się kręciła i piłką bawiła.
Gdy deszczyk zaczął padać, pod listkiem się skryła
i bardzo zmęczona spać się położyła.
Figury
1. Zabawa dydaktyczna: Taki sam obrazek.
Figury geometryczne gotowe lub wycięte z papieru (koła, trójkąty, prostokąty, kwadraty. Mama układa z figur np. motyla, misia itp.(obrazek nie może mieć zbyt wielu elementów)
Zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego obrazka, dzieci nazywają obrazek, wskazują i nazywają poszczególne figury geometryczne
2. Zabawa ruchowa z elementem równowagi: Trudna trasa
Rozciągnięcie sznurka, skakanki, nadając dowolny kształt, dziecko przechodzi po skakance stopa, za stopą.