Nauczyciel :Anna Wolańska-Szydlik
TEMAT: „ Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?”
1„ Wakacyjne zabawy” zab. naśladowcza . Dzieci naśladują ruchem różne czynności, wykonywane podczas wakacyjnych zabaw .
2.,,Jedziemy na wakacje ” wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pobudzanie wyobraźni, poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Jakie są moje wakacyjne marzenia?
,,Jedziemy na wakacje” Cz. Janczarski
Jedziemy na wakacje do lasu, nad wodę. Prosimy ciebie, słonko o piękną pogodę. Jedziemy na wakacje nad morze, na plażę. Kolorowe muszelki przynieś, falo, w darze. Jedziemy na wakacje w te góry wysokie. Nie chowajcie się, szczyty, za mgłą, za obłokiem. Jedziemy na wakacje Na Mazury? Może! Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku, czekaj na nas w borze!
3.,,Bezpieczne wakacje” wysłuchanie piosenki, po kilkukrotnych powtórzeniach zaproszenie
do wspólnego śpiewania.
4. „Wakacyjny wagonik” wykonanie wagonika kolejowego dowolną techniką: malowanie, wycinanie, wydzieranie z kolorowego papieru, przestrzennie z kartonu itp. Dziecko ozdabia wagonik wg własnego pomysłu, rysuje w okienku swój portret.
5. „ Mapa Polski” zachęcamy rodziców do zapoznania dzieci z mapą Polski, ze szczególnym uwzględnieniem gór i morza, atrakcji z których możemy tam korzystać, sposobów aktywnego spędzania czasu, zwierząt występujących w różnych środowiskach przyrodniczych naszego kraju.
Zapraszamy do obejrzenia filmiku,, Wakacyjne podróże”
6. „ Bezpieczne wakacje” – improwizacja ruchowa treści piosenki, dziecko reaguje na przerwę w muzyce.
7. „Zabawy na łonie natury” – obserwacje przyrody podczas spacerów z rodzicami. Zachęcamy do obserwacji i nazywania roślin w najbliższym otoczeniu, ich wzrostu i rozwoju, zamieszczamy propozycje zabaw
8. ,,Mapa drogowa” zabawa matematyczna. Zapraszamy do udziału w zabawie w której dziecko będzie utrwalało rozumienie i stosowanie się do nazw kierunków: prosto, do tyłu, w prawo , w lewo, na narysowanych przez dorosłego strzałkach na kartkach lub kredą na płytkach chodnikowych.
9.,,Morskie opowieści”- zabawa taneczna, zachęćmy dziecko do wykonania prostego, wymyślonego układu tanecznego
10.„Pakujemy plecaki” zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje zestaw różnych rzeczy: np. plecak, latarka, zapałki, apteczka, okulary słoneczne, mapa, kompas, olejek do opalania, itp.; dziecko dokonuje wyboru rzeczy do spakowania w zależności od celu podróży: w góry, nad morze, na biwak do lasu ; potrafi uzasadnić swój wybór.
11.,, Lato”-prezentacja multimedialna. Zachęcanie dzieci do wymyślania odpowiedzi na pytania dotyczące obejrzanej prezentacji: lato w Polsce, rośliny, owady, zwierzęta i miejsca wypoczynku ludzi.
12.,,Malowanie kolorowym piaskiem” praca plastyczna; twórcza realizacja wyobrażeń dziecka podczas wysypywania drobnym, suchym piaskiem, na tle wcześniej posmarowanym klejem przez dziecko obrazku: plaży, placu zabaw itp obserwowanie, jak zmienia się kolor malowanych elementów pracy .
13.WIERSZ „Zamek z piasku” Danuta Gellnerowa
Słońce złote, piasek złoty – trzeba brać się do roboty! Wybudować złote schody, złotą fosę pełną wody, zamek krzywy albo prosty i zwodzone cztery mosty. I otworzyć złote bramy dla kolegów i dla mamy.
14.,,Zabawy na plaży”- zabawa z elementami pantomimy. Dzieci bez przygotowania przedstawiają rodzicowi zagadkę ruchową , rodzic powinien odgadnąć kiedy dziecko pływa, opala się, biega za mewą, buduje zamki z piasku itp.
15.,,Na plaży” I. Ratajczak
Chlapu – plastu, już od brzasku Budujemy miasto z piasku Piękne miasto nad miastami, W jakim nie mieszkamy sami. Domy barwne aż nad podziw Fruwa się w nich, czy też chodzi? Można by tu żyć wspaniale Gdyby deszcz nie padał wcale.
16.,,Morskie opowieści” – piosenka zachęcająca do zabawy ze śpiewem
Morskie Opowieści
Kiedy rum zaszumi w głowie Cały świat nabiera treści Wtedy chętniej słucha człowiek Morskich opowieści Hej, ha! Kolejkę nalej! Hej, ha! Kielichy wznieśmy! To zrobi doskonale Morskim opowieściom Hej, ha! Kolejkę nalej! Hej, ha! Kielichy wznieśmy! To zrobi doskonale Morskim opowieściom Łajba to jest morski statek Sztorm to wiatr co dmucha z gestem Cierpi kraj na niedostatek Morskich opowieści Hej, ha! Kolejkę nalej! Hej, ha! Kielichy wznieśmy! To zrobi doskonale Morskim opowieściom Hej, ha! Kolejkę nalej! Hej, ha! Kielichy wznieśmy! To zrobi doskonale Morskim opowieściom Pływał raz marynarz, który Żywił się wyłącznie pieprzem Sypał pieprz do konfitury I do zupy mlecznej Hej, ha! Kolejkę nalej! Hej, ha! Kielichy wznieśmy! To zrobi doskonale Morskim opowieściom Hej, ha!…
17.,,Spakuj kosz na biwak” zabawa dydaktyczna na podstawie zabawy ,,ciepło-zimno”, doskonaląca spostrzeganie, odnajdywanie ukrytych przedmiotów dzięki wskazówkom innych domowników. Dziecko powinno skupić uwagę na sygnałach i kierować się w stronę „ciepła”
18. Zapraszamy do obejrzenia bajeczki ,,Bezpiecznie nad wodą”
19. „Motylki przysiadają na kwiatkach”-zabawa ruchowa z elementami naśladowania lotu motyla. Dziecko powinno pokonać tor przeszkód przeskakując np. z jednej poduszki na drugą, zatrzymywać się na sygnał rodzica lub przerwę w muzyce
20., Co się zmieniło” zabawa dydaktyczna doskonaląca spostrzegawczość. Zachęcamy rodziców do przygotowania zbioru przedmiotów domowych (do 10 sztuk), dziecko powinno nazwać wszystkie przedmioty i je przeliczyć, kiedy się odwróci rodzic zmienia lub ukrywa przedmiot, dziecko musi wskazać czego brakuje, ponownie przeliczyć ilość.
21.,,Letnie marzenia” zaproszenie do rozmowy i dzielenia się marzeniami i oczekiwaniami dotyczącymi zbliżających się wakacji. Zachęcanie dziecka do budowania dłuższych wypowiedzi i uważnego słuchania wypowiedzi innych osób. Uświadomienie, że niektóre marzenia są realne, a inne niemożliwe do spełnienia.
22.WIERSZ „Na wakacje ruszać czas”
Za dni kilka –o tej porze będę witać polskie morze. Bo najbardziej mi się marzy żeby bawić się na plaży. A ja chciałbym dotknąć chmury i dlatego jadę w góry. Razem z mamą, razem z tatą w górach lubię spędzać lato. Ja na morze nie mam czasu. Wolę jechać het- do lasu. I tam z dziadkiem zbierać grzyby albo w rzece łowić ryby. Dla mnie to najlepsza pora żeby wskoczyć do jeziora. Nie chcę w upał chodzić w góry. Wolę jechać na Mazury. Morze, góry, las i rzeka; Wszystko to już na nas czeka. Bo zaczęło się już lato Jedźmy mamo, jedźmy tato.
23. ,,Kwiatynaszej łąki” – układanie rytmów naprzemiennych. Zapraszamy do ćwiczeń z wykorzystaniem papierowych kartoników: mak, chaber, stokrotka, jaskier. Rodzic jako pierwszy układa rytm i kilkukrotnie go odczytuje, który następnie dziecko kontynuuje. Powyższe ćwiczenie pomaga dzieciom utrwalać stałe następstwo rytmów, utrwalać kolory i nazwy kwiatów. Zachęcamy do zmiany kolejności ułożenia rytmów i częstych powtórzeń ćwiczenia
-24.,Po łące biega lato” osłuchanie z piosenką, zabawa rytmiczna przy piosence
Po łące biega lato uwija się jak bąk. „Dzień dobry” mówi kwiatom i pieści każdy pąk. Refren: Kto chce się z latem spotkać, Niech idzie z nami tam. Rumianek i stokrotka pokażą drogę nam. Pomaga lato pszczołom, na kwiatach też się zna. Uśmiecha się wesoło i w berka z wiatrem gra! Refren: Kto chce się z latem spotkać, Gdy lato jest zmęczone, w szałasie sobie śpi I we śnie gra w zielone, bo łąka mu się śni. Refren: Kto chce się z latem spotkać…
25,,Łódeczka na falach” wyklejanka. ćwiczenia usprawniające motorykę dłoni i koordynację wzrokowo- ruchową. (W tej zabawie możemy wykorzystać skrawki papieru kolorowego tkanin, pociętą krepinę, wstążki, włóczkę, którymi dzieci wykleją kontur łódeczki i fal )
26. „ Skaczemy, biegniemy” zaproszenie do uczestnictwa w wesołych zabawach ruchowych przy muzyce
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DOZTYeTEZ2wA%26fbclid%3DIwAR2jJPY2uIlNoNUQt60Tx_xk3l2aTKDP84xOL-UdjGF3FRgvlsVnuhrTxIk&h=AT16zYo7mmwj0w5fxAoLoqxcJCrzd17bP81zKf8dqbF-vGr3dEFXU-i6QnkHUD4CeJV5hZFXdzH026TxA69Kd5tpQMs3QFwZ1DcpeilyKBK4SiegYvPr-3s3QP5O3TUeLvaK
27 zapraszamy do obejrzenia bajeczki: „bezpiecznie w górach”
28. Zestaw zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych. Tor przeszkód wykorzystujących domowe urządzenia, sprzęty i zabawki przy piosence „Kto jak skacze”
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DLNouuY9zrKQ%26fbclid%3DIwAR2YM1tU-k4Q6M7TvEqZTa_kIREpirBzXMH-WExUlIPFToYkt-xmAJaGy84&h=AT16zYo7mmwj0w5fxAoLoqxcJCrzd17bP81zKf8dqbF-vGr3dEFXU-i6QnkHUD4CeJV5hZFXdzH026TxA69Kd5tpQMs3QFwZ1DcpeilyKBK4SiegYvPr-3s3QP5O3TUeLvaK
29. „ Czym pojedziemy na wakacje?” zagadki tekstowe. Dziecko uważnie słucha treści zagadek, wskazuje ich rozwiązanie, potrafi narysować rozwiązanie zagadek.
Zagadka o rowerze
Można wtedy jechać na nim, kiedy kręci się nogami.
Zagadka o statku
Pod dowództwem kapitana, Płynie po morzach i oceanach.
Zagadka o pociągu
Żelazną szosą koła go niosą. Czerwone światło zatrzyma go łatwo.
Zagadka o samolocie
Nie jest ptakiem, lecz ma skrzydła. Możesz się nim, w podróż wybrać.
Zagadka o lokomotywie
Pędzi po szynach potwór rozpędzony. Sieje złote iskry i ciągnie wagony.
Zagadka o samolocie
Jaki ptak ma skrzydła, ale nie z piórek? Bardzo wysoko wzbija się w górę.
Zagadka o żaglówce
Pływa po jeziorze. Opłynąć może świat! Stanie, gdy na nią, nie dmucha wiatr!
Zagadka o autokarze
Wiezie tłum podróżnych i wielkie bagaże, wszędzie, gdzie przewodnik jechać mu rozkaże.
Zagadka o kajaku
Czytaj od początku albo wspak, nic nie szkodzi. I tak się nie zmieni nazwa znanej łodzi.
Zagadka o samolocie
Ptak z drewna i ze stali w błękitnej płynie dali, wozi towary, ludzi, nigdy się nie utrudzi.
Zagadka o łodzi
Ma wiosła albo żagiel i motor też mieć może .Po rzece może pływać,a także po jeziorze.
Zagadka o aucie
Odpowiedz proszę, co to takiego co ma to wszystko, co ja wyliczę: drzwi, okna, sufit, cztery fotele,
zderzaki, koła i kierownicę.
30.,,Dmuchamy na łódeczki” ćwiczenia oddechowe. Dzieci ćwiczą prawidłowy oddech dmuchając na papierowe łódeczki w misce wody
31. ,, Wakacyjne środki lokomocji” – ćwiczenie rozwijające słuch fonematyczny. Dziecko dzieli na sylaby nazwy pojazdów: samolot, pociąg, żaglowiec, samochód, balon, łódeczka, kajak, rower z jednoczesnym wyklaskiwaniem
32. ,,Bezpieczne wakacje”-prezentacja multimedialna. Dzieci mają możliwość obserwacji i samodzielnego wyciągania wniosków z prezentowanych zachowań