Temat kompleksowy: Wszystkie dzieci nasze są.

1.06-5.06.2020

Kochane Dzieci ! Drodzy Rodzice !

Zbliża się nowy miesiąc. 1 czerwca, wszystkie dzieci mają swoje święto – Dzień Dziecka! Mimo, że świętowany jest międzynarodowo, nie w każdym kraju przypada w tym samy dniu. W Polsce, Niemczech i Chinach świętujemy go 1 czerwca. Z kolei w Japonii i Korei Południowej  dzieci i rodzice celebrują go 5 maja. We Francji, Indiach i Kanadzie dzień dziecka przypada 20 listopada i to właśnie ten dzień jest obchodzony przez Unicef, jako Dzień Dziecka. Pozostałe kraje święto obchodzą w indywidualnych terminach. Jak spędza się Dzień Dziecka na różnych kontynentach? Część z nich jest zbliżona do naszego święta, część z kolei to tradycyjnie upamiętnianie ważnych dat dla danego kraju.

W tym tygodniu poznamy dzieci z różnych krajów, dowiemy się jak mieszkają, przeczytamy rymowankę na temat praw dzieci, zwrócimy uwagę na dzieci, które są niepełnosprawne, ale chcą by traktowano je na równi z innymi. Porozmawiamy także o emocjach – a wiele z nich kreuje nam codzienność. Warto więc ćwiczyć u dzieci samodzielność, umiejętności komunikacji, panowania nad emocjami. Każda rozmowa,o samopoczuciu, pogodzie, przeczytanej książce to rozwijanie poczucia własnej wartości, poszerzanie słownictwa i wiedzy.

Poniedziałek

Rozmowa na temat dzieci mieszkających na innych kontynentach. Przeglądanie zdjęć, albumów, atlasu geograficznego z innymi częściami świata oraz filmu edukacyjnego „Kolorowe dzieci”. https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4.

Oglądanie obrazków przedstawiających dzieci z różnych kontynentów. Dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi. Powiedz, jakie cechy wyglądu i ubioru mają dzieci mieszkające w Afryce, Europie, Azji?  Wymień różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.). Odszukaj cechy wspólne – dzieci mają oczy takiego samego koloru jak ja, są takiego samego wzrostu, mają na sobie element ubrania w tym samym kolorze.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/06/Plansza-3.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/06/Plansza-4.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/06/Plansza-6.pdf

Słuchanie wiersza W. Fabera ,,Dzieci świata”

W Afryce w szkole na lekcji,

Śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

Że gdzieś na świecie śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,

Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,

Nie uwierzył, że są na świecie

Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii

My także jak dotąd nie znamy,

A jednak wierzymy w lodowce,

W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,

jak i z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza:

– Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?

– Gdzie mieszkają Eskimosi?

– O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?

– Co łączy dzieci na całym świecie?

Zabawa „Powitanie”

– witamy się po japońsku – głęboki skłon ze złożonymi dłońmi na piersi

– witamy się jak Eskimosi – pocieranie się noskami

– po europejsku – podawanie dłoni i mówienie „Dzień dobry” – w różnych językach : „Guten Tag”, „Good Morning”.

Zagadki – rodzic czyta zagadki a dzieci zgadują o kim jest mowa:

  1. Gdy czas na łowy to igloo buduje, uczy swego synka, jak się poluje (Eskimos)

2.Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj

otoczony jest Wielkim Murem (Chińczyk)

3.Indianie mówią o nas „Biała twarz”, zajrzyj do lusterka i już go masz! (Europejczyk)

4.Na sawannie urządza polowanie, już z daleka słychać tam-tamów granie. (Afrykańczyk)

5.Gdy świętuje, chodzi w pióropuszu, fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu. (Indianin)

Wykonanie pracy plastycznej „Dzieci z całego świata”.

https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/206-dzieci-z-roznych-stron-swiata

Przygotowujemy sylwetki dzieci z twardego brystolu lub tektury oraz podstawki z dwoma nacięciami. Naszym zadaniem jest wykonanie charakterystycznego stroju dla danej postaci np.  Eskimosa, Chińczyka, Japonki, Indianina itp. Do wykonania pracy, wykorzystujemy różnorodne materiały  i stosujemy różne techniki wg własnej inwencji. Po ozdobieniu postaci, wkładamy nogi sylwety w nacięcia (jedną nogę zaginają do przodu, drugą do tyłu)i przyklejamy od spodu klejem lub taśmą. Gdy sylwety są już dobrze umocowane, możemy  wykonać postaciom buty z plasteliny, naszkicować bluzkę, spodnie wyciąć i przykleić na właściwą część sylwety.

Pokoloruj rysunki dzieci różnych narodowości

Wtorek

Ćwiczenia dotyczące emocji.

Emocje – są nimi zarówno radość, jak i strach, gniew czy złość. Odgrywają bardzo ważną rolę w ludzkim życiu. Jedne emocje bywają przelotne, inne z kolei towarzyszą nam przez zdecydowanie dłuższy czas.

Nazwij emocje przedstawione na obrazkach (s.1): radość, złość, smutek, strach. Jaki masz dzisiaj nastrój? Narysuj siebie. Jeżeli jesteś wesoły, to dlaczego? Jeżeli smutny, z jakiego powodu? Opowiedz, co czujesz gdy widzisz… ?  (s.7)

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_mowaemocje/mobile/index.html#p=1

Gimnastyka przy piosence „Najpierw skłon”

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

„Rodzinna czytanka” – przeczytaj z rodzicem tekst wyrazowo-obrazkowy. 5l – podziel na sylaby nazwy wszystkich obrazków, 6l – na jaką głoskę zaczynają się i kończą podane obrazki. Jaką nazwę nosiła ulica przy, której stał rodzinny dom? Jak ma na imię mama? Co lubią dzieci?

https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2020/05/RODZINNA-CZYTANKA.pdf

Ćwiczenia grafomotoryczne – kreatywne zabawy dla dzieci rozwijające sprawność manualną: https://www.youtube.com/watch?v=Q4eNUxlk5CU

Środa

Obejrzyj filmik

 https://youtu.be/btVDfZtKtdo

Wykonaj ćwiczenia:

karta pracy częśc 4 str 62

Zabawa matematyczna „Tworzymy własną grę planszową”. Dzieci i dorośli lubią grać w gry. Gry planszowe można wykonać samodzielnie.

Materiały potrzebne do wykonania:

arkusz białego brystolu, wycinanki samoprzylepne, skrawki brystolu w dwóch różnych kolorach, nożyczki, flamastry, cienkopis.

Należy pamiętać: o nadaniu tytułu grze, o ustaleniu zasad grania, zrobieniu lub znalezieniu odpowiednich pionków-figurek (na przykład z jajka niespodzianki), utworzeniu kartz pytaniami i zadaniami, które pomogą nam w szybszym lub wolniejszym dotarciu do mety, przygotowaniu kostki do gry. Można wykorzystać także własne pomysły. Zróbcie zdjęciei odeślij do mnie tyra.jola@gmail.com

Zabawa ruchowa „Skoki przez drabinkę”

Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

Wysłuchaj piosenki „Jesteśmy dziećmi”. Naucz się refrenu i pierwszej zwrotki. Zaśpiewaj solo lub w duecie na przykład ze swoim rodzeństwem.

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

Czy jesteś z Afryki,

Czy też z Ameryki,

Nie jest ważne gdzie mieszkamy,

Bo jesteśmy tacy sami.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!

Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!

Chcemy by często tulono nas

I żeby miło płynął nam czas.

Czy mówisz po polsku,

Czy też po japońsku,

Wszyscy dobrze rozumiemy,

Czego tak naprawdę chcemy.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!

Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!

Chcemy by często tulono nas

I żeby miło płynął nam czas.

Odpowiedz na pytania

− Czego pragnie każde dziecko?

− Czy każde dziecko jest bezpieczne i szczęśliwe?

− Czy dzieci innych ras, mające inny kolor skóry, różnią się jeszcze czymś od nas?

Czwartek   

Jesteśmy różni, lecz równie ważni

Popatrz  na obrazek. Opowiedz, co się na nim dzieje. W jakie zabawy bawią się dzieci? Czy wszystkie dzieci mogą skakać i biegać? Nie, widzisz chłopca, który nie chodzi – jest niepełnosprawny i jeździ na wózku. zał 0

Wśród nas są niepełnosprawne dzieci i dorośli, którzy potrzebują zrozumienia, życzliwości i pomocy.

Posłuchaj wiersza J. Lisowskiej pt. „Spotkanie przyjaciół”.   

Na mojej drodze, w każdej chwili,

Mogę Was spotkać moi mili.

I chociaż różni nas tak wiele,

Zostanę waszym przyjacielem.

Bo jeśli któryś z Was nie chodzi,

To na spacerze to nie szkodzi.

Ja Cię zawiozę, gdzie będziesz chciał,

Bylebyś dobrą mapę miał…

A jeśli Twoje oczy szare,

Nie cieszą się widzenia darem,

To ja Ci będę dziś oczami,

Opiszę słońce i niebo nad nami

Jeżeli żyjesz w ciągłej ciszy,

To moją radość i tak usłyszysz.

Będziemy biegać, skakać, mówić,

Aż się nam każda z rąk utrudzi!

Jeżeli zaś Twoje usta milczą stale,

Wyślę Ci dłonią znaki małe,

Które na zawsze Ci powiedzą,

Że przyjaciele wszystko wiedzą.

Bo wiem i dobrze to rozumiem,

Że Ty nie możesz być sam w tłumie!

Chociaż mam zdrowe nogi, oczy,

To z takim jak Ty mogę kroczyć.

I gdy się w życiu gdzieś spotkamy,

To wszystkim smutkom radę damy.

Pytania do wiersza:

–  Co to oznacza, że ktoś jest niepełnosprawny?

– Jak czują się osoby niewidome lub niesłyszące?

– Czy dziecko niepełnosprawne mogłoby zostać Twoim przyjacielem?

– Jak możemy pomóc takim osobom?

Piątek 

Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa – prawa dziecka. Do zabawy, imienia i nazwiska, wychowania w rodzinie, edukacji, opieki zdrowotnej, równego traktowania. Najważniejszym dokumentem jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.

Prawa dziecka. Posłuchaj rymowanki.

Każdy człowiek duży, mały

Swoje prawa ma.

Każde dziecko duże, małe

swoje prawa zna.

Do uśmiechu i spokoju,

do miłości i do życia,

Do opieki swych rodziców,

Radosnego serca bicia.

Obejrzyj uważnie obrazki

Sprawdźmy, czy zapamiętaliście jak wyglądają domy waszych rówieśników z innych kontynentów. Zagrajcie w grę „Dzieci świata i ich domy”. Powodzenia!

https://view.genial.ly/5ecd6024f568220d50756ca3/learning-experience-challenges-dzieci-swiata-i-ich-domy

Nie we wszystkich krajach dzieci mają rodziny, chodzą do szkoły, mają ciepłe posiłki na przykład w Afryce. https://www.youtube.com/watch?v=wtdHz6HdUrI

Obejrzyj film animowany pt. „Prawa dziecka”. Odgadnij z jakich baśni są postaci Jasia i Małgosi, księżniczki, kaczątka? Podaj tytuły tych baśni. Jakie prawa mają dzieci?

https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4

,,DZIEŃ DZIECKA NA TANECZNIE I  SPORTOWO – ZABAWNIE I KOLOROWO”

Zabawa taneczna przy piosenkach: „Tańcz, tańcz, tańcz”, „Taniec zygzaka”, „Taniec Mai”

https://www.youtube.com/watch?v=6BwHuwiknOs

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

„5 zabaw z różnych stron świata”

Zanmy już polskie gry i zabawy podwórkowe. Zapraszam Was teraz do skorzystaniaz zabaw z innych krajów.

PAKISTAN – Rangoli.

Ta egzotyczna zabawa polega na tworzeniu barwnych kompozycji-obrazów na ziemi lub asfalcie. Narysujcie dowolny kształt lub wzór, łatwy do wypełniania. Może to być np. jakiś duży kwiat, fantazyjny domek czy mandala. Teraz należy „pokolorować” obraz barwnymii niezwykłymi „wypełniaczami”: trawą, kamyczkami, płatkami kwiatów, listkami itp.

StANY ZJEDNOCZONE – PodchodyZa praojców tej zabawy uważa się powszechnie północnoamerykańskich Indian. Dzieciom sprawia ona największą frajdę wtedy, gdy rozgrywa się w lesie. Podchody polegają na tym, że ich uczestnicy dzielą się na dwie grupy (musi więc brać w nich udział więcej niż jeden dorosły) i jedna grupa dzieciaków wychodzi w teren wcześniej o jakieś pół godziny, po czym „ucieka”, zostawiając po drodze strzałki, ślady i zadania do rozwiązania (listy) dla przeciwników, czyli drugiej grupy, która musi ją dogonić.

GHANA – Pilolo!

W tym kraju wiele dzieci ma ograniczony dostęp do zabawek, ale maluchy wiedzą, jak się rozerwać i bez nich! Do Pilolo potrzeba kamyków (jeśli gra toczy się na trawie) lub monet (gdy gracie na podłożu pełnym kamyczków lub w domu). Na ziemi narysujcie linię lub połóżcie na dywanie sznurek. Wybierzcie spośród uczestników gry (musi ich być min. czterech) szefa. Będzie on dawał sygnał do startu i decydował, kto wygrał dany wyścig. Teraz gracze muszą się odwrócić tyłem do linii, a szef pochowa w trawie czy porozkłada na ziemi lub dywanie kamyczki (monety). Gdy szef da sygnał, gracze stają przodem do linii i na hasło „Pilolo!” zaczynają wyścig w poszukiwaniu kamyka czy monety. Kto pierwszy znajdziei najszybciej przybiegnie z powrotem za linię, dostaje od szefa jeden punkt. Szefem są wszyscy zawodnicy kolejno, zmienia się on co wyścig.

AUSTRALIA – Kwadraty

Zręcznościowa gra dla czterech uczestników, do której potrzebna jest piłka. Oto jej zasady: dorosły rysuje na ziemi (nie może to być wysoka trawa) spore kwadratowe pole i dzieli je na cztery równe części. Każdy z powstałych kwadratów musi mieć wielkość co najmniej 2×2 m. Gracze kolejno zajmują jedno takie pole – to ich „królestwa”. Dzieciaki podają sobie piłkę (ale tylko nogami lub ręką, nie wolno jej łapać!), odbijając ją do sąsiada. Zanim zostanie odbita, może dotknąć ziemi na kwadracie danego gracza tylko jeden raz. Jeśli zawodnik nie zdoła piłki po takim trafieniu w jego pole wybić, odpada. Wygrywa grę ten z malców, który zostanie na polu ostatni. Nazywa się go „królem kwadratów”.

HISZPANIA – Przeciąganie liny

Do zabawy wystarczą mocna lina lub gruby sznurek oraz nieduża chustka z materiału (np. bandanka). Chusteczkę zawiąż na supeł na samym środku liny. Podziel dzieci na dwie grupy (zawodników musi być co najmniej dwóch i najlepiej – parzysta liczba). Na ziemi narysuj linię. Każda z grup ma stanąć gęsiego po jej dwóch stronach, w odległości około dwóch kroków. Na twoje hasło „start” dzieciaki zaczynają ciągnąć linę, każda drużyna w swoją stronę. Wygrywają ci zawodnicy, którzy przeciągną chustkę na swoją stronę, za wytyczoną linię, np. o dwa kroki. Pamiętaj o nagrodach!

„Skaczące Żabki” – gra Zręcznościowa

Zapraszamy do zabawy ze skaczącymi żabkami! Nasza gra wymaga odrobiny zręcznościi wytrwałości: czyje żabki jako pierwsze wskoczą do stawu ten wygrywa. Może stać się miłym upominkiem przygotowanym wspólnie przez rodziców i dzieci z okazji Dnia Dziecka.

https://ekodziecko.com/skaczace-zabki-gra-zrecznosciowa

Dyplom na Dzień Dziecka

rodziców bardzo proszę o podpisanie dyplomów

WSZYSTKIM DZIECIOM Z OKAZJI ICH ŚWIĘTA ŻYCZYMY DUŻO ZDROWIA, SZCZĘŚCIA,SPEŁNIENIA MARZEŃ ORAZ BEZTROSKIEJ ZABAWY I DUŻO UŚMIECHU!

Pani Jola i Bożena z grupy V