PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI

 (01.06.-05.06)

NAUCZYCIEL :Anna Wolańska -Szydlik

1.Poruszajmy się po weekendzie: Poranna gimnastyka z pokazywaniem 

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

2.Wspólne oglądanie zdjęć i obrazków przedstawiających dzieci z różnych stron świata.

Rodzic zachęca dziecko do opisywania, co robią dzieci na zdjęciu/obrazku, jak wyglądają. Mówi, z jakiego kraju (kontynentu pochodzą)

3.Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej ,,Inny”

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.
– To piesek?- zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
-Tak to mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słonce.                                                             

  Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.
– Nie baw się z nim-szepnęła jej do ucha Kasia- On jest z innego kraju
– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje               

  Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nich plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go polskich słów.
– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć
– Fuś… fuś…fuśtajka- próbował Anuj .                                                                                             

Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy ,, młodszy brat”.
– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz to możesz być moim młodszym braciszkiem- zaproponowała.
Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka  więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało wystąpić z nowym kolegom.
– Ja nie będę z nim tańczyć- naburmuszyła się Ola
– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju- stwierdził Jaś
– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie inne króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne abyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie. Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę
– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku.
Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wierszyka po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

4Rozmowa rodzica z dzieckiem na podstawie opowiadania, rodzic zadaje pytania
– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
– Jak dzieci reagowały na nowego kolegę?
– Jak mógł czuć się Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
– Czy wszyscy muszą być tacy sami?

5.Rozmowa  rodzica z dzieckiem na temat tolerancji.
Rodzic wyjaśnia znaczenie tego słowa, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu i miłości innej osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda, czy ubiera się inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie  sobie wzajemnie pomagają, troszczą się o siebie i  są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów. Rodzic prosi dziecko, aby kilkakrotnie powtórzyło słowo ,,tolerancja”- dzieląc je rytmicznie na sylaby (części)

Ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości ,,Lustra”. Dziecko staje przed lustrem (najlepiej, żeby była widoczna cała sylwetka). Rodzic prosi dziecko, aby przyjrzało się i powiedziało co u siebie lubi, np. swoje włosy, oczy, ręce, to że szybko biega, ładnie rysuje, pomaga innym, dzieli się zabawkami itd. Rodzic może uzupełnić wypowiedź dziecka, wskazując tylko pozytywne cechy. Na zakończenie ćwiczenia rodzic woła głośno: Jesteś wspaniały! Dziecko powtarza samodzielnie: Jestem wspaniały!

6.Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – ,,Znajdź coś…”  R. mówi: Znajdź coś…  (niebieskiego, małego itp.), a zadaniem dziecka jest odnaleźć i pokazać rzecz spełniającą ten warunek.

7.Ćwiczenia graficzne ,,Koła”. Potrzebne będą przedmioty, które mają kształt koła (np.dno doniczki), ołówki, kredki. R. prosi, aby dziecko obrysowało na kartce ołówkiem koła, a następnie udekorowało go w wybrany przez siebie sposób.

8.Ćwiczenie słuchowo-matematyczne ,,Piłka skacze” R. staje plecami do dziecka, prosi by uważnie liczyło, ile razy piłka odbije się od podłogi i określiło liczbę.

Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki – ,,Kolorową piłkę mam”

Kolorową piłkę mam, małym dzieciom piłkę dam
Skacze piłka tap, tap, tap. Tu ją złap, tam ją złap.
Skacze piłka tap, tap, tap. Tu ją złap, tam ją złap.
Rzuca Piotruś do Jasia, a Małgosia do Stasia .
Skacze piłka tap, tap, tap. Tu ją złap, tam ją złap.

9.https://video.search.yahoo.com/search/video?p=skacze+pi%C5%82ka+tap+tap+tap#id=1&vid=32387591da912883d4b50e16791d157f&action=click

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.
– Co wy lubicie robić z piłką?
– Jaka jest melodia tej piosenki- wesoła, czy smutna?

10.Zabawa rozwijająca motorykę małą  ,,Piłeczki” (potrzebna będzie mała piłeczka). R. prosi, aby dziecko w trakcie słuchanie tej piosenki:

– toczyło piłkę między dłońmi,
– toczyło piłeczkę raz jedną, a raz drugą dłonią po podłodze,
– delikatnie ścisnęło piłeczkę raz jedną a raz drugą dłonią

11.Słuchanie baśni H. Ch. Andersena ,,Brzydkie kaczątko”. R. wspólnie z dzieckiem omawia kolejne przygody kaczątka. Wspólnie zastanawiają się, jak czuło się ono na podwórku, a jak nad stawem, gdy zobaczyło swoje odbicie w lustrze. https://www.youtube.com/watch?v=XM6nKXHjj9Q

12.Zabawa językowa ,,Kiermasz imion”. Dziecko wymienia  imiona swoich rodziców, kolegów, rodzeństwa, babci, dziadka, psa, kota, ale sylabami np. Mi-chał, Po-la.

13.Praca plastyczna ,,Takie samo” (potrzebne będą: obrazek dowolnej rośliny lub dowolnego zwierzęcia, łatwy do narysowania przez dziecko np.: ośmiornicy, kota, stokrotki, tulipana). R. prosi, aby dziecko uważnie spojrzało na obrazek, który będzie się starało narysować. Następnie zachęca do zwrócenia uwagi na szczegóły, które mogą pomóc w narysowaniu rzeczy przedstawionej na obrazku.(zachęcamy do przesłania prac dzieci)😊

Drodzy Rodzice!

Poniżej w linkach znajdziecie propozycje zabaw ruchowych, które można przeprowadzić w warunkach domowych.                                                                                                       

   zachęcamy do skorzystania z poniższych propozycji

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo&t=25s

Gimnastyka z dzieckiem w domu. Link poniżej

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

https://www.youtube.com/watch?v=-pmG45LdGKw

Dziecko nie musi się  nudzić, gdy mama ćwiczy. Koniecznie wypróbuj

https://www.youtube.com/watch?v=U5o9LlK_Nac

https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

14.Zabawa dydaktyczna ,,Rozpoznaj kolory” (potrzebne będą: obręcze w trzech kolorach, drobne zabawki i przedmioty ze względu na kolor). Dziecko segreguje drobne zabawki i przedmioty ze względu na kolor.

15.Wiersz utrwalający nazwy figur geometrycznych i kolory

„Pajacyk”
Hop – rączki w górę, hop – rączki w dół.
Co to za dziwny skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat, prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny.
Głowa okrągła jest jak piłeczka.
A na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek, oczy i nosek są krąglutkie jak groszek.
Nogi pajaca – prostokąciki.
Na nich z kwadratów małe buciki.
Figur przeróżnych ułóż kilka.
I już jest pajacyk, co skacze jak piłka.
M. Plata

Rodzic układa pajacyka na dywanie z dużych papierowych figur geometrycznych

Następnie zadaje dziecku pytania:
– Jakie figury wystąpiły w wierszu?
– Co powstało z figur geometrycznych?
– Z jakiej figury geometrycznej pajacyk miał głowę, czapeczkę, brzuszek, oczy i nosek, nogi i buciki

16.Praca plastyczna,, Pajacyk”. R. wycina z papieru kolorowego figury. Zadaniem dziecka jest ułożenie z podanych figur pajacyka a następnie przykleja go na kartce papieru. Dziecko głośno przelicza ilość figur i podaje kolory – z pomocą rodzica

Jeżeli pozwolimy dziecku na samodzielne układanie figur, bez wykorzystania podanych przez nas wzorów, pozwolimy mu rozwijać kreatywność i twórcze myślenie.:)

Rodzic wybiera kilka zabawek: piłkę, misia, klocek i układa obok siebie. Dziecko sprawdza ile jest zabawek i jak są ułożone. Po chwili R. prosi dziecko,  żeby odwróciło się tyłem. Wtedy zabiera jedną zabawkę i pyta ,,Jakiej zabawki brakuje”? Dziecko zgaduje. Można zapytać na którym miejscu był miś, a na którym klocek.

17.Słuchanie wiersza B. Szelagowskiej ,, Kraina zabawek”

Siedzą zabawki grzecznie na półkach.

Siedzą i patrzą na pajacyka.

Pajac do tańca lalkę zaprosił

I teraz będą tańczyć walczyka.

Patrzcie! Dwa misie! Na samej górze!

W takt się kołyszą, klaszczą łapkami.

Na parapecie rozsiadł się zając;

Jak każdy zając strzyże uszami.

Tuż obok książek drzemie żyrafa.

Kudłaty piesek przy wózku szczeka.

Piłka się turla, to znowu skacze.

Myszka zabawka –kotu ucieka.

I nagle wchodzi ktoś do pokoju.

Ojej, nie tańczy już nikt walczyka!

Zabawki stają, siedzą bez ruchu

I tylko z radia płynie muzyka.

18.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu. R. kieruje rozmową, zadaje pytania pomocnicze, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.

– Jakie zabawki były w pokoju?
– Kogo pajac zaprosił do tańca?
– Gdzie siedziały dwa misie?
– Kto zdrzemną się koło książek?
– Przy czym stał kudłaty piesek?                                                                                – Co się stało gdy ktoś wszedł do pokoju?

19.Zabawa matematyczna ,,Gdzie jest zabawka”. R. pokazuje dziecku zabawki, które będzie rozmieszczać w pokoju. Zadaniem dziecka jest odpowiedź na pytania R.: Gdzie jest…? R. powinien tak rozmieścić zabawki, aby dziecko używało zwrotów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, obok, za, przed)

Na stronie https://www.mac.pl/ mają Państwo możliwość pobrania i wydrukowania konkretnych kart pracy z podręcznika. Pliki pobieramy z zakładki: Olek i Ada Karty Pracy – cz. 2 – 3 latki (A), cz.2 – 4 latki (A+)

Ćwiczenia strony: 52. – 54. – 4 latki  oraz strona 18. – 3 latki

Zapraszamy Rodziców do korzystania z różnych propozycji, aby uatrakcyjnić dzieciom pobyt w domu.

https://www.youtube.com/watch?v=rnXI0OGTfPE

https://www.youtube.com/watch?v=FpvIOpciq2Y

https://www.youtube.com/watch?v=3aK8gWNWQNo

https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/04/nauka-figur-geometrycznych-w-zabawie/

http://przedszkole22tg.pl/wierszyki-masazyki/