Witamy ponownie w tym tygodniu dzieci będziemy przerabiać blok tematyczny
POLSKA MOJA OJCZYZNA
( 27.04 – 30.04.2020 )
-Dziecko pozna wiersze, opowiadania, legendy dotyczących historii państwa polskiego.Nazwie symbole narodowe. Poćwiczy aktywne słuchanie piosenek , filmików Poćwiczy umiejętności matematyczne, czytanie i pisanie. Stworzy prace plastyczne. Mile spędzi czas.
Propozycje aktywności;
- ĆWICZENIA I ZABAWY RUCHOWE
1) WYCIECZKA ROWEROWA -w leżeniu tyłem dziecko naśladuje pedałowanie na rowerze, mówiąc za rodzicem, a potem samodzielnie rymowankę
Jedzie rowerek na spacerek raz, dwa trzy. Na rowerku pan Kacperek raz, dwa trzy. Na słowo raz,dwa trzy-klaszczą
2)Skręty tułowia-,, Podniebne loty” -dziecko naśladuje podróż samolotem. Wyciągając ręce w bok, wykonują skręty tułowia, raz w prawą stronę raz w lewą stron
3)Marsz z rymowanką- dziecko maszeruje po pokoju, rodzic recytuje rymowankę
Polska to kraj- kraj wielu serc. Mieszka
m tam ja i mieszkać chcę.
II.Ćwiczenia oddechowe ,,Oddychamy górskim powietrzem” Dziecko wciąga powietrze z równoczesnym podniesieniem rąk. Potem powoli je wypuszcza,opuszczając przy tym ręce.
III.Słuchamy piosenek.
Piosenka ,, Jesteśmy polką i polakiem”
Wysłuchaj nagrania hymnu Polski w postawie na baczność. Zachęcam do śpiewania.
IV.Posłuchaj wiersza;
,,Co to jest Polska” Czesław Janczarski
Co to jest Polska? –
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś i las
i zboże w polu,
szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.
Spróbuj powiedzieć własnymi słowami -co to jest Polska?
2)Naucz się na pamięć wiersza Cz. Janczarskiego ,,Barwy ojczyste”
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość
biel – serce czyste…
Posłuchaj opowiadania M. ORŁONIA ,,O Lechu i białym orle”
Tyle to już dni wędrówki mieli za sobą i tyle przebyli ziem… Zliczyć nie można tego. Szli tak, by znaleźć miejsce na założenie grodu, by znaleźć ziemię, na którą sprowadzą żony i dzieci, aby osiąść tu na zawsze. Odpoczywali właśnie po kolejnym męczącym dniu wędrówki. Część wojów legła w cieniu rozłożystych dębów, część poiła strudzone konie, część przygotowywała jadło na wieczerzę. Od rozpalonych ognisk szedł zapach dymu i pieczonego mięsiwa.
Lech stał na skraju puszczy, wodził wzrokiem po rozciągającej się przed nim równinie i zamyślił się głęboko. Może wspominał braci: Czecha i Rusa, z którymi rozstał się niedawno? Oni również poszli szukać sposobnego miejsca na osiedlenie. A może wracał myślami do ziemi, z której wyszli, w której pozostawili swoich współplemieńców? A może rozważał, czy by nie osiąść właśnie tu, na tej równinie, na skraju puszczy? Przecież puszcza w zwierzynę bogata, ziemia zda się urodzaj zapowiadać, a jeziora rybę wszelaką obiecuję Ale ziemi, na której mają się rodzić ich dzieci i wnuki nie wybiera się pochopnie. To jest ziemia na zawsze. Może więc są ziemie piękniejsze, bogatsze, bezpieczniejsze?
Myślał, być może, nad tym Lech wodząc wzrokiem po równinie i bezchmurnym niebie. Nagle ptak nieznany pojawił się nad jego głową. Połyskiwał bielą szeroko rozpostartych skrzydeł. Potem zatoczył łuk nad wiekowym dębem, rosnącym na skraju puszczy, na niewielkim wzgórzu. Lech zaciekawiony ptakiem i jego dziwnym lotem, zbliżył się do drzewa i ujrzał na nim gniazdo wielkie i wychylające się z niego główki białych piskląt. Otwarte dziobki prosił o pokarm. Białopióry ptak przysiadł na skraju gniazda i troskliwie je karmił. Ożywił się nagle Lech, rozchmurzyło się jego czoło i gromkim głosem wojów do siebie przywołał. A gdy przy nim stanęli, powiedział:
– Tu zostaniemy. Tu będzie nasze gniazdo, A ten biały ptak, karmiący pisklęta – naszym znakiem. A gród, który tu zbudujemy, Gniezdnem nazwiemy
Odpowiedz na pytania;
-Czego szukał Lech ze swoją drużyną?
-Co robił orzeł, którego dojrzał Lech?
-Jak nazwał gród, który tam zbudował?
V.Obejrzyj filmik ,,Polskie symbole narodowe”
- ĆWICZENIA W CZYTANIU I PISANIU – załącznik
Przeczytaj wyrazy i dopasuj do poniższych obrazków
GODŁO POLSKI POLSKA FLAGA POLSKI HYMN POLSKI POLKA POLAK POLACY
– PRZECZYTAJ TEKST
POLSKA TO WIELE MIAST I WSI. TO TAKŻE POLA I LASY. OSOBY Z POLSKI TO POLACY. SYMBOLE POLSKI TO; FLAGA, GODŁO, HYMN. POLSKA LEŻY W EUROPIE.
-Pokoloruj – załącznik
VIII. Umiejętności matematyczne. POĆWICZ – załącznik
IX. DZIAŁANIA TWÓRCZE; Wykonaj ozdoby w barwach ojczystych,naklej na okno. Poproś rodzica o zrobienie zdjęcia i przesłanie na adres meilowy Zaproś do twórczości rodzica .Wspólne prace mogą być bardzo ciekawe.
X.ZABAWA SENSORYCZNA ,,Co jest w słoiku” Zaobserwuj w zamkniętym słoiku z piaskiem ( może być ryż, sól, cukier, bułka tarta…) ukryte tam przedmioty np. ( guzik, moneta ,klamerka..) poprzez obracanie słoika.
XI.Dla chętnych dzieci; Posłuchaj
Opowiadanie legendy,, Warszawska Syrenka”
Załącznik: ZAŁĄCZNIK GRUPA V
Pozdrawiamy i życzymy powodzenia
Prace proszę o przesyłanie na meila: agata.tyra@vp.pl
Nauczycielki JOLA TYRA
BOŻENA NAJDA