13.04.2020 – 17.04.2020
- Zabawa ruchowo-naśladowcza: W wiejskiej zagrodzie
Dziecko naśladuje ruchy i odgłosy zwierząt, których nazwy poda im rodzic
3.Rozmowa na temat opowiadania
- „Na wiejskim podwórku” bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz
Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…
Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…
Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…
5. Rozmowa na temat opowiadania
– Jakie emocje wystąpiły w bajce?
– Dlaczego zwierzęta zrobiły się dla siebie bardzo niemiłe?
– Kto pomógł zwierzętom pozbyć się złości?
– Jak to uczyniły?
– opowiedz co podobało Ci się najbardziej w tej bajce?
- Policz, wymień nazwy zwierząt i zapisz odpowiedzi -dzieci starsze – załącznik
- Połącz w pary dziecko z mamą- dzieci młodsze – załącznik
- Pokoloruj tylko te zwierzęta, które są wypisane pod obrazkiem. Połącz napisy ze zwierzętami – załącznik
KURA INDYK KOGUT KROWA DOM
8. Posłuchaj i pobaw się przy piosence razem z rodzicami -
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q
- Myjemy ząbki,Myjemy!
- Zabawa z piłką. Jestem wesoły gdy:
Rodzic rzuca dziecku piłkę i rozpoczyna zdanie np. Jestem smutny gdy.., jestem wesoły gdy… Dziecko kończy zdanie rozpoczęte przez rodzica. Podaje przyczyny smutku, radości, złości i lęku.
PAMIĘTAJ! Zawsze mówimy przepraszam jeśli zawinimy. Proszę, kiedy coś chcemy.
https://www.youtube.com/watch?v=XmoFJyAepgw
– Co w piosence daje krowa zamiast mleka?
– Co cały dzień krowa robi?
- Obejrzyj filmik i dowiedz się skąd się bierze mleko
https://www.youtube.com/watch?v=lVw6-0uWvHo
- Praca plastyczna
Wykorzystaj różne niepotrzebne materiały np. korki po sokach, rolki po papierze i wykonaj zwierzątko wiejskie. Wykonaną pracę prześlij na meila: agata.tyra@vp.pl
- Utrwalaj etapy mycia rąk i pamiętaj o ząbkach!
- 12. Zabawa: Naśladujemy różne sposoby chodzenia:
– Chód piano- dziecko stawia na podłodze stropy miękko od palców
– Chód forte- dziecko stawia stopy energicznie, całą płaszczyzną na podłodze
– Chód tyłem- dziecko podnosi ciężar ciała wraz z krokami do tyłu( głowa zwrócona w bok)
– Chód bokiem- odwraca stopy i kolana nogi wykonującej krok w kierunku ruchu
– Chód ze wspięciem na palce
– Chód na piętach
– Chód w przysiadzie- dziecko wykonuje ruchy sprężynujące kolanami i stawami biodrowymi
-Chód kaczy- idzie powoli, kręcąc biodrami
13.Posłuchaj przysłów i spróbuj wyjaśnić ich znaczenie.
– Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała.
– Zapomniał wół, jak cielęciem był.
-Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
– Pasuje jak wół do karety.
– Nie kupuj kota w worku.
– Przyczepić się jak rzep do psiego ogona.
16, Zabawa matematyczno – językowa.
Nazwijcie figury geometryczne i odczytajcie przypisane im litery. Potem odszyfruj ukryte wyrazy. Umieść w tabelkach pod figurami litery i odczytaj powstałe wyrazy. Narysuj ich rozwiązanie. -załącznik
17. Połącz linie rysunku i pokoloruj – Dzieci młodsze.- załącznik
Załącznik gr.5