20 – 24.04.2020
W tym tygodniu dziecko pozna sposoby segregowania śmieci, dbania o przyrodę, poćwiczy aktywne słuchanie, poprzez udostępnione słuchowiska, bajki i filmy. Rozwiąże proste zadania matematyczne, utrwali umiejętność szeregowania i klasyfikowania poprzez klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych. Utrwali cyfrę 10 oraz poćwiczy umiejętności przeliczania, logiczne myślenie i spostrzegawczość. Nauczy się lub posłucha tematycznych piosenek. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych, rozwiązywania łamigłówek i quizów tematycznych.
- l) Ćwiczenia i zabawy ruchowe
- Zabawa ruchowa ,,Piłowanie drzewa”
Dziecko z rodzicem klękają na przeciwko siebie, podają sobie ręce. Pociągając naprzemiennie rękami naśladujcie piłowanie wyznaczonego drzewa za pomocą piły ręcznej.
2 Dziecko porusza się po pokoju w rytm dowolnej piosenki według własnej inwencji twórczej. Gdy muzyka ucichnie, zatrzymuje się i wykonuje ćwiczenia wskazanych przez rodzica części ciała;
– ćwiczy głowę i szyję – wykonuje skłony, skręty, krążenie
– ćwiczy tułów – wykonuje skłony, opady, skręty, krążenie
– ćwiczy ramiona i dłonie – wykonuje wymachy,wznosy, krążenie ramion i dłoni, ruchy palców, klaskanie.
– ćwiczy nogi i stopy -wykonuje podskoki, wspięcie, wymachy, tupanie
3 Zabawa z wykorzystaniem rymowanki
Dziecko staje naprzeciwko rodzica. Powtarzając tekst rymowanki uderzają raz w swoje dłonie, raz w dłonie rodzica
Żeby w pięknym świecie żyć,
trzeba dbać o niego.
Dać przyrodzie zdrową być- –
to zależy od każdego
ll. Ćwiczenia oddechowe
- ,,Las iglasty pachnie żywicą’’
Dziecko staje przy otwartyn oknie lub na balkonie wraz z rodzicem, wykonuje długi wdech nosem, wydech ustami.
- Posłuchaj odgłosów przyrody
https//www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8
III Posłuchajcie piosenek o przyrodzie
1Piosenka ,,Nasze uszy słyszą świat”
2 Piosenka ,, Świat w naszych rękach’’
3 Piosenka ,, Ziemia to wyspa zielona’’
4Układy taneczne,, Na ziemi zostaje’’
lV. Posłuchaj wiersza G. Skrzypczak ,,Ratujmy ziemię’’ i wiersz ,,Obietnica’’
Gabriela Skrzypczak
Ziemię mamy tylko jedną, więc szanujmy Ją,
Bo cóż z nami stanie się, gdy zniszczymy własny dom.
Giną ptaki i zwierzęta,
Giną drzewa w lesie,
Nic nie robiąc, wciąż czekamy
Co nam los przyniesie?
Dość lenistwa- ruszmy razem,
i działać zacznijmy,
Żeby żyć móc na tej Ziemi,
Więzy zaciśnijmy.
Chrońmy lasy, chrońmy wodę,
Dbajmy o przyrodę,
Uczmy kochać las i łąkę, Pokolenia młode.
OBIETNICA
My mali Strażnicy przyrody Ziemio dziś obiecujemy Tobie:
Chronić Twoje łąki, pola,
Dbać o żuki i biedronki,
Chronić Twe morza i wody,
Nie zanieczyszczać przyrody.
Dbać o zwierzęta, rośliny
Nie znęcać się nad nimi,
Karmić, poić i podlewać
Wciąż sadzić młode drzewa
Aby, gdy odejdziemy-
Ziemia nadal istniała
I swym wyglądem
Wszystkim Raj przypominała.
1.Opowiedz mamie o czym jest wiersz ?
2.Jak należy chronić przyrodę?
V Obejrzyj film ,, Ochrona przyrody’’
VI ĆWICZENIA W PISANIU I CZYTANIU
VII Powtórz literkę ż
- Posłuchaj piosenki o literce ż
- Poćwicz czytanie sylabowe
3 Do znanych nam samogłosek dołącz literę ż i odczytaj
A O E I U Y
AŻ OŻ EŻ IŻ UŻ YŻ
Przeczytaj wyrazy
ŻABA ŻYRAFA ŻONKILE BAŻANT
4 Rozwiąż krzyżówkę – załącznik
5 Rozwiąż quiz ,,Przyroda’’
Bawiłeś się na placu zabaw, w pewnej chwili kolega poczęstował cię cukierkiem. Zjadłeś cukierek, a papierek:
– rzuciłeś na trawę
– zakopałeś w piaskownicy
– wrzuciłeś do kosza.
2. Do lasu zabrałeś napój owocowy w kartoniku, po wypiciu go powinieneś:
– schować kartonik tak, aby go nie było widać
– zakopać kartonik w ziemi
– zabrać kartonik z powrotem do domu
3. W lesie nie wolno krzyczeć, gdyż:
– można sobie zedrzeć gardło
– można wystraszyć zwierzęta
– można przestraszyć grzybiarzy
4. Na skraju leśnej drogi zauważyłeś lisa, który przed tobą nie ucieka, więc:
– podchodzisz aby go pogłaskać
– przepędzasz zwierzę
– trzymasz się od lisa z daleka, a o spotkaniu informujesz dorosłych
5. Zwierzę, którego nie spotyka się w lesie, to:
– sarna
– jeż
– krowa
6. Ptak, który nie mieszka w lesie, to:
– dzięcioł
– łabędź
– sowa
6 PISANIE LITERY Ż – załącznik
VIII UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE
1 Przygotujcie , jeśli macie guziki lub klocki różnej wielkości i kształtu 10 sztuk
– ułóż dowolny rysunek z tych elementów
– posegreguj pod względem kształtu , koloru , jednej cechy
– jeśli masz guziki – wyszukaj guziki mające dwie cechy; ( są w kształcie koła i mają cztery dziurki )
– pomyśl na podstawie jakich innych dwóch cech można wyszukać guziki
-poćwicz przeliczanie guzików w zakresie 10
2 Posłuchaj piosenki o cyferkach i utrwal je
3 Poćwicz liczenie – załącznik
IX PROPOZYCJE TWÓRCZYCH DZIAŁAŃ
Wykonaj kwiatek stokrotki według wzoru.- załącznik
2 Narysuj plakat na temat ,, Planeta – Nasza Ziemia”
3 Posłuchaj wiersza B. Formy ,,Drzewo”
Za pomocą gąbki , ziemniaka, korka ozdób drzewo barwnymi kolorami . Użyj farb.
Rośnie w lesie stare drzewo,
Na nim ptaki gniazda mają.
Kiedy grozi im coś złego
Między liście się chowają.
Czarny dzięcioł długim dziobem
Delikatnie w korę stuka.
Leśnym przecież jest lekarzem,
W niej robaków ciągle szuka.
A pod drzewem rosną grzyby,
W norze mieszka myszka mała.
Kiedy ziemię śnieg przykryje
W niej to będzie smacznie spała.
W dużej dziupli swe zapasy
Już wiewiórka zgromadziła.
Gdy nastanie długa zima
Będzie nimi się żywiła.
4. Omówienie treści wiersza:
– Gdzie rosło drzewo?
-Jak się czuło drzewo zanim zamieszkały w nim zwierzęta?
– Gdzie mieszkała wiewiórka? Kto leczył drzewo? kto chował się między listkami?
– Gdzie mieszkał myszka? Kto mieszkał obok drzewa?
Drzewo – załącznik
X PROSTE EKSPERYMENTY
1.Eksperymentowanie z kolorami – załącznik
Z powstałych kolorów wytnij kwiatek z papieru kolorowego.
1.Eksperymentowanie z wodą- co rozpuszcza się w wodzie( sól, cukier,olej)- obserwacja
2.Utwórz kodeks ekologiczny rodziny np. Segregujemy śmieci…
3.Przypomnij sobie wszystkie literki oglądając filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=MmdnIcawaNI&vl=pl
Załącznik:
Pozdrawiamy
Nauczycielki grupy V
Jolanta Tyra
Bożena Najda