20 – 24.04.2020

W tym tygodniu dziecko pozna sposoby segregowania śmieci, dbania o przyrodę, poćwiczy aktywne słuchanie, poprzez udostępnione słuchowiska, bajki i filmy. Rozwiąże proste zadania matematyczne, utrwali umiejętność szeregowania i klasyfikowania poprzez klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych. Utrwali cyfrę 10 oraz poćwiczy umiejętności przeliczania, logiczne myślenie i spostrzegawczość. Nauczy się lub posłucha tematycznych piosenek. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych, rozwiązywania łamigłówek i quizów tematycznych.

  1. l) Ćwiczenia i zabawy ruchowe
  2. Zabawa ruchowa ,,Piłowanie drzewa”

Dziecko z rodzicem klękają na przeciwko siebie, podają sobie ręce. Pociągając naprzemiennie rękami naśladujcie piłowanie wyznaczonego drzewa za pomocą piły ręcznej.

2 Dziecko porusza się po pokoju w rytm dowolnej piosenki według własnej inwencji twórczej. Gdy muzyka ucichnie, zatrzymuje się i wykonuje ćwiczenia wskazanych przez rodzica części ciała;

– ćwiczy głowę i szyję – wykonuje skłony, skręty, krążenie

– ćwiczy tułów  – wykonuje skłony, opady, skręty, krążenie

– ćwiczy ramiona i dłonie – wykonuje wymachy,wznosy, krążenie ramion i dłoni, ruchy palców, klaskanie.

ćwiczy nogi i stopy -wykonuje podskoki, wspięcie, wymachy, tupanie

3 Zabawa z wykorzystaniem rymowanki

Dziecko staje naprzeciwko rodzica. Powtarzając tekst rymowanki uderzają raz w swoje dłonie, raz w dłonie rodzica

Żeby w pięknym świecie żyć,

trzeba dbać o niego.

Dać przyrodzie zdrową być- –

to zależy od każdego

ll. Ćwiczenia oddechowe

  1. ,,Las iglasty pachnie żywicą’’

Dziecko staje przy otwartyn oknie lub na balkonie wraz z rodzicem, wykonuje długi wdech nosem, wydech ustami.

  1. Posłuchaj odgłosów przyrody

https//www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

III Posłuchajcie piosenek o przyrodzie

1Piosenka ,,Nasze uszy słyszą świat”

https://youtu.be/NCvIZ9rIkeg

2 Piosenka ,, Świat w naszych rękach’’

https://youtu.be/pRNtFXew_VE

3 Piosenka ,, Ziemia to wyspa zielona’’

https://youtu.be/-ZQTnkXpcCA

4Układy taneczne,, Na ziemi zostaje’’

https://youtu.be/S5TFdKc6TB4

lV.  Posłuchaj wiersza G. Skrzypczak ,,Ratujmy ziemię’’ i wiersz ,,Obietnica’’

Gabriela Skrzypczak

Ziemię mamy tylko jedną, więc szanujmy Ją,

Bo cóż z nami stanie się, gdy zniszczymy własny dom.

Giną ptaki i zwierzęta,

Giną drzewa w lesie,

Nic nie robiąc, wciąż czekamy

Co nam los przyniesie?

Dość lenistwa- ruszmy razem,

i działać zacznijmy,

Żeby żyć móc na tej Ziemi,

Więzy zaciśnijmy.

Chrońmy lasy, chrońmy wodę,

Dbajmy o przyrodę,

Uczmy kochać las i łąkę, Pokolenia młode.

 OBIETNICA

My mali Strażnicy przyrody Ziemio dziś obiecujemy Tobie:

Chronić Twoje łąki, pola,

Dbać o żuki i biedronki,

Chronić Twe morza i wody,

Nie zanieczyszczać przyrody.

 

Dbać o zwierzęta, rośliny

Nie znęcać się nad nimi,

Karmić, poić i podlewać

Wciąż sadzić młode drzewa

Aby, gdy odejdziemy-

Ziemia nadal istniała

I swym wyglądem

Wszystkim Raj przypominała.

1.Opowiedz mamie o czym jest wiersz ?

2.Jak należy chronić przyrodę?

V Obejrzyj film  ,, Ochrona przyrody’’

https://youtu.be/mMdppVwfWvg

VI ĆWICZENIA W PISANIU I CZYTANIU

VII Powtórz literkę ż

  1. Posłuchaj piosenki o literce ż

https://youtu.be/eLANVg7IKBo

  1. Poćwicz czytanie sylabowe

3 Do znanych nam  samogłosek dołącz literę ż i odczytaj

A  O  E  I  U  Y

AŻ  OŻ  EŻ  IŻ  UŻ  YŻ

Przeczytaj wyrazy

ŻABA  ŻYRAFA  ŻONKILE  BAŻANT

4  Rozwiąż krzyżówkę – załącznik

5 Rozwiąż quiz ,,Przyroda’’


  1. Bawiłeś się na placu zabaw, w pewnej chwili kolega poczęstował cię cukierkiem. Zjadłeś cukierek, a papierek:
    – rzuciłeś na trawę
    – zakopałeś w piaskownicy
    – wrzuciłeś do kosza.

    2. Do lasu zabrałeś napój owocowy w kartoniku, po wypiciu go powinieneś:

– schować kartonik tak, aby go nie było widać
– zakopać kartonik w ziemi
– zabrać kartonik z powrotem do domu

3. W lesie nie wolno krzyczeć, gdyż:
– można sobie zedrzeć gardło
– można wystraszyć zwierzęta
– można przestraszyć grzybiarzy

4. Na skraju leśnej drogi zauważyłeś lisa, który przed tobą nie ucieka, więc:
– podchodzisz aby go pogłaskać
– przepędzasz zwierzę
– trzymasz się od lisa z daleka, a o spotkaniu informujesz dorosłych

5. Zwierzę, którego nie spotyka się w lesie, to:
sarna
– jeż
– krowa

6. Ptak, który nie mieszka w lesie, to:
– dzięcioł
– łabędź
– sowa

6 PISANIE LITERY Ż – załącznik

VIII  UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE

1 Przygotujcie , jeśli macie guziki lub klocki różnej wielkości i kształtu 10 sztuk

– ułóż dowolny rysunek z tych elementów

– posegreguj pod względem kształtu , koloru , jednej cechy

– jeśli masz guziki – wyszukaj guziki mające dwie cechy; ( są w kształcie koła i mają cztery dziurki )

– pomyśl na podstawie jakich innych dwóch cech można wyszukać guziki

-poćwicz przeliczanie guzików w zakresie 10

2 Posłuchaj piosenki o cyferkach i utrwal je

https://youtu.be/Qxaf_udSzng

3 Poćwicz liczenie – załącznik

IX PROPOZYCJE TWÓRCZYCH DZIAŁAŃ

Wykonaj kwiatek stokrotki według wzoru.- załącznik

2 Narysuj plakat na temat ,, Planeta – Nasza Ziemia”  

3 Posłuchaj wiersza B. Formy ,,Drzewo”

Za pomocą gąbki , ziemniaka, korka ozdób drzewo barwnymi  kolorami . Użyj farb.

Rośnie w lesie stare drzewo,
Na nim ptaki gniazda mają.

Kiedy grozi im coś złego
Między liście się chowają.

Czarny dzięcioł długim dziobem
Delikatnie w korę stuka.
Leśnym przecież jest lekarzem,
W niej robaków ciągle szuka.

A pod drzewem rosną grzyby,
W norze mieszka myszka mała.
Kiedy ziemię śnieg przykryje
W niej to będzie smacznie spała.

W dużej dziupli swe zapasy
Już wiewiórka zgromadziła.
Gdy nastanie długa zima
Będzie nimi się żywiła.

4. Omówienie treści wiersza:
– Gdzie rosło drzewo?
-Jak się czuło drzewo zanim zamieszkały w nim zwierzęta?
– Gdzie mieszkała wiewiórka? Kto leczył drzewo? kto chował się między listkami?
– Gdzie mieszkał myszka? Kto mieszkał obok drzewa?

Drzewo – załącznik

X PROSTE EKSPERYMENTY

1.Eksperymentowanie z kolorami – załącznik

Z powstałych kolorów wytnij kwiatek z papieru kolorowego.

1.Eksperymentowanie z wodą- co rozpuszcza się w wodzie( sól, cukier,olej)- obserwacja

2.Utwórz kodeks ekologiczny rodziny np. Segregujemy śmieci…

3.Przypomnij sobie wszystkie literki oglądając filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=MmdnIcawaNI&vl=pl

 

Załącznik:

GR.V

Pozdrawiamy

Nauczycielki grupy V

Jolanta Tyra

Bożena Najda