PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI DLA DZIECI 4 LETNICH
PROSIMY O WYBRANIE KILKU DZIENNIE
25.05.-29.05.2020
WIERSZ „DOM” J. K. Węgrzyna – słuchanie wiersza
Dom to jest takie miejsce na ziemi
o czym się możesz przekonać,
gdzie wiedzie każda z twoich ścieżek
w matki szerokie ramiona.
Dom to spracowana dłoń ojca,
którą ci kładzie na ramiona,
by ci powiedzieć „źle”, „dobrze”
kiedy cię chce przekonać.
To dni samotne gdy cię nie ma.
Długie rodziców rozmowy.
To ich codzienna troska,
abyś był mądry i zdrowy.
2.„DOM TO….”–skojarzenia, dokończ zdanie.
- „RODZINA”– nauka wiersza.
Dom to przede wszystkim rodzina, a więc uczymy się krótkiego wierszyka o rodzinie wykorzystując palce dłoni:
Ten pierwszy to Dziadziuś, (kciuk)
tuż obok Babunia. (wskazujący)
Największy to Tatuś, (środkowy)
a przy nim mamusia. (serdeczny)
A to ja dziecina mała, (mały)
4.WARTOŚCI – siedzimy w kręgu.
W formie rundki, na zmianę rodzice kończą zdanie, a dziecko słucha i odwrotnie.
Rundki:
-Dziecko: Rodzice powinni…..
-Rodzice: mam nadzieje, że moje dziecko….
-Dzieci: chciałbym być kochany, ponieważ….
-Rodzice: gdyby wróżka spełniła teraz jedno moje życzenie, wtedy brzmiało by ono…
DOM– działalność plastyczna
przygotowujemy dowolny materiał plastyczny, można tworzyć domy na bazie pudeł kartonowych lub na dużych arkuszach papieru) tworzymy domy. Zadaniem jest: -wykonanie domu wraz z wizytówką (nazwiskiem rodziny)
ŚWIĘTO RODZICÓW
Cel: Rozwijanie mowy
– wypowiadanie się na zadany temat
– swobodna improwizacja przy piosence
– kształtowanie umiejętności wykonywania zadania zgodnie z kodem
Dziecko:
– słucha wiersza
– wypowiada się na jego temat
– tworzy układ ruchowy
– potrafi wykonać zadanie zgodnie z kodem
- SŁUCHANIE WIERSZA J. Koczanowskiej pt. Mama i Tata
Mama i tata to świat cały,
ciepły , bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe , pomocne ręce
i kochające najczulej serce.
To są wyprawy do krainy baśni,
wakacje w górach, na d morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość co nie ma końca.
Kochana Mamo, kochany Tato,
Dzisiaj dziękować pragnę Wam za to,
że mnie kochacie , że o mnie dbacie
i wszystkie psoty mi wybaczacie.
Rozmowa na temat wiersza
– Kim są dla was mama i tata?
-Za co dzieci dziękują rodzicom?
2. IMPROWIZACJA RUCHOWA DO PIOSENKI ZoZi – Dziękuję Mamo! Dziękuję Tato!
https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE
Można dać dziecku kolorową apaszkę ,z którą będzie się poruszać w rytm muzyki.
W tej zabawie muzycznej może uczestniczyć również rodzic.
3. KARTA PRACY- załącznik
4. ZABAWA POCZUJ SWOJE SERCE
Dziecko stoi spokojnie i kładzie dłoń po lewej stronie klatki piersiowej tek, aby poczuły uderzenia swojego serca.
Następnie dziecko biegnie w miejscu około 10 sekund. Potem skacze w miejscu jak piłka przez 10 sekund. W dalszej części zabawy mają pokazać , jak płyną przed siebie , stojąc w miejscu(rozkładają ramiona i poruszają nimi jak podczas pływania)- też około 10 sekund. Na zakończenie zabawy zatrzymują się i znów kładą rękę na sercu. Rodzic pyta :Jak teraz bije wasz serce?
5. KOLOROWANKA ( załącznik)
Połącz kropki. Kontury serca możesz pokolorować lub pomalować
KOCHAM CIĘ, TI AMO, JE T’AIME
Cel: – nauka piosenki
– rozwijanie sprawności ruchowej
– doskonalenie umiejętności liczenia
– rozwijanie sprawności manualnej
Dziecko :
– potrafi zapamiętać i zaśpiewać fragmenty piosenki
– wykonuje ćwiczenia w parze
– prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi
– nie wychodzi poza kontury kolorowanki
- PIOSENKA DO NAUKI Śpiewające Brzdące – Kocham Cię, Ti Amo, Je T’aime – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA
Dziecko słucha piosenki , próbuje śpiewać fragmenty
- FILM EDUKACYJNY JK Sport Zabawy z dzieckiem w domu Odc. 3 Ćwiczenia w dwójkach
https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4
- PUZZLE ON-LINE: DZIEŃ MAMY
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/229503-dzie%C5%84-matki
- ZABAWA MATEMATYCZNA NARYSUJ KORALE (załącznik)
- KOLOROWANKA DO WYBORU (załącznik)
KWIATY DLA MAMY I TATY
Cel:
– rozwijanie sprawności manualnej
-ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
Dziecko:
– wykonuje kwiaty wykorzystując bagietkę do uszu
– układa puzzle
1.ZABAWA PLASTYCZNA „KWIATY DLA MAMY I TATY ( załącznik)
Kwiaty kropkami malowane / flowers painted with dots, ear buds painting, finger painting
https://www.youtube.com/watch?v=bXqtynl6OyA
- PIOSENKA DO SŁUCHANIA RYSUNEK MAMY
https://www.youtube.com/watch?v=n14AtqPWlME
Dziecko może poruszać się w rytm muzyki
3.BAJKA DLA DZIECI- RODZINA TREFLIKÓW – sezon 1 – odc. 11 –
„Szczęśliwa Rodzinka”
https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA&t=18s
- PUZZLE ON-LINE: RODZINA
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/bajki/133047-puzzle-rodzina
MOJA WESOŁA RODZINA
Cel: -aktywizowanie myślenia dzieci
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i motoryki małej
Dziecko
– potrafi rozwiązać zagadki o rodzinie
– wskazuje właściwy bukiet
– wkleja zdjęcie w odpowiednie miejsce , potrafi uzasadnić wybór
– rysuje po kropkach, nazywa cyfry
- ROZWIĄZANIE ZAGADEK SŁOWNYCH
Kto kocha nas najbardziej na świecie,
wszystkie troski od nas odgania .
Ona ciebie urodziła. Czy wiesz ,kto to ?
To ……(mama)
Gdy w domu coś się zepsuje,
szybciutko to naprawi.
Samochód też zreperuje,
bo on wszystko potrafi
(tata)
Kto jest zatroskany,
kiedy chorujemy
i gdy do lekarza wspólnie pojedziemy?
( rodzice)
Dla was wnucząt, ona zawsze
dobre serce ma.
Czułym okiem na ciebie patrz,
bajek mnóstwo zna.
(babcia)
Nie każdy jest siwy,
nie każdy ma wąsaty, ale każdy jest tatą
mamy albo taty.
(dziadek)
Kto jest zatroskany,
kiedy chorujemy
i gdy dziurę w spodniach
do domu niesiemy?
(rodzice)
Taki sam chłopiec jak ja,
mamę wspólną ze mną ma .
Wspólny jest również tata.
A ja wiem, że mam ….
(brata)
Ta dziewczyna i ten chłopak
jedną mamę mają.
Odgadnij i powiedz prędko:
jak ich nazywają?
(rodzeństwo)
- PIOSENKA DO SŁUCHANIA MOJA WESOŁA RODZINA https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4
- KARTA PRACY – Wskaż właściwy bukiet (załącznik)
- KARTA PRACY Wklej właściwe zdjęcie(załącznik)
- KARTA PRACY Rysuj po kropkach, nazwij cyfry -dla chętnych (załącznik)
,, KOCHANY TATO I KOCHANA MAMO ”
Cel:
– kształcenie pamięci
– poznanych prostego układu tanecznego
– rozwijanie sprawności manualnej
– doskonalenie spostrzegania wzrokowego
Dziecko:
– uczy się wierszy na pamięć
– zapamiętuje układ taneczny
– coraz dokładniej wypełnia kontury oraz rysuje wg. wzoru
– wyszukuje różnice
1.NAUKA WIERSZY ,, Kochany Tato” i ,, Kochana Mamo”
Kochany Tato zacznę zwyczajnie, ( wyciąga ręce od przodu)
że z Tobą w domu zawsze jest fajnie:( wyciąga kciuk przed siebie)
w słońcu i w deszczu ( ręce do góry – świeci słoneczko, stukanie palcami o podłogę- pada deszcz)
w smutku, w radości,( smutna mina, uśmiech)
wspierasz i uczysz życia w miłości. ( rysuje serce oburącz w powietrzu przed sobą)
Kochana Mamo, przez serce życzę( rysuje serce oburącz w powietrzu przed sobą)
wszelkich dobroci, których nie zliczę…( wyciąga przed siebie po kolei pace)
Zaś serce Twoje, od kiedy żyję, ( rysuje serce oburącz w powietrzu przed sobą) gorąco dla mnie i mocno bije!
Dziecko uczy się wierszyków na pamięć
- NAUKA TAŃCA Układy taneczne # 10 – Taniec połamaniec
https://www.youtube.com/watch?v=RrsdZz3wkCo
3.KARTA PRACY Nazywanie narzędzi potrzebnych do naprawy półki oraz kolorowanie ich ( załącznik)
4.ZNAJDŹ RÓŻNICE( załącznik)
ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH WG METODY W. SHERBORNE- „ ruch rozwijający dla dzieci”
PRZEBIEG ZAJĘĆ |
ZESTAW ĆWICZEŃ |
Powitanie |
Powitanie, swobodne przemieszczanie się po pomieszczeniu powitanie każdy z każdym poprzez uścisk dłoni. |
Ćwiczenia rozwijające świadomość ciała i przestrzeni |
Bajka o moim ciele: wszyscy znajdują się w pozycji siedzącej i nazywają różne części ciała, jednocześnie wykonując konkretne ruchy: -poznajemy swoje rączki, -rączki witają się z nóżkami, dotykamy swoje stopy, -paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka, -po kolankach mamy brzuszek, klaszczemy i masujemy,- idą paluszki dalej i witają się z szyjką, kręcimy szyjką raz w jedna, raz w drugą stronę, -po szyi poznają paluszki buźkę, dotykają oczka, nos –liczą dziurki w nosie, dotykają brodę, -paluszki –wędrowniczki głaszczą włosy i spotykają uszy, liczą uszy, -poprawianie fryzury
Rozgrzewka-swobodne poruszanie się po sali: dzieci kucają na podłodze, trzymają się rękami za kolana mogą chodzić do przodu/tyłu/na boki, skakać jak żaba, kręcić się w kółko. Następnie bieg na palcach, bieg z wysokim unoszeniem kolan, marsz, na czworakach, czołganie się. |
Ćwiczenia oparte na relacji „z” |
– Wycieczka – dorosły stoi przed leżącym na podłodze dzieckiem, dziecko leży na plecach na podłodze, z ramionami wyciągniętymi w tył (za głowę). Dorosły, przytrzymując dziecko za nogi na wysokości kostek, lekko przyciąga je w różnych kierunkach. |
Relaks |
– ogrzewanie własnym ciałem pleców, rąk, nóg współćwiczącego (obejmowanie, przytulanie, masaż) |
Ćwiczenie oparte na relacji „ przeciwko” |
– Rowerek-dzieci leżą na plecach z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Dzieci leża tak, aby stopy oparte były o stopy. Następnie wykonują tzw. rowerek.5. Turlanki – jedno dziecko leży na plecach, a druga osoba stara się przeturlać osobę leżącą na brzuchu w sposób bezpieczny. Zmiana ról. |
Relaks |
– Uczestnicy leżą na plecach i głęboko oddychają przy muzyce relaksacyjnej. |
Ćwiczenia oparte na relacji „razem” |
– Tunel – dorośli tworzą „tunel” klęcząc obok siebie (bark w bark, biodro w biodro) i podpierając się rękoma. Dzieci jedno za drugim oczekują przy wejściu do tunelu. Dzieci przechodzą na czworakach lub przeczołgują się pod klęczącymi dorosłymi na drugą stronę „tunelu” |
Relaks |
Jak bije twoje serce? -dziecko w leżeniu tyłem kładzie prawą rękę na swoim sercu i stara się wyczuć kurczenie serca. |
Pożegnanie |
Pożegnanie, swobodne przemieszczanie się po pomieszczeniu i podziękowanie za wspólną zabawę/ przybicie piątki, uścisk dłoni. |
Życzę cudownych chwil spędzonych na nauce i zabawie ze swoimi pociechami
Monika Petryk