Rodzicu!

Pamiętaj, aby w pracy z dzieckiem ważny był uśmiech i częste pochwały. Twoje dziecko jest w stanie bardzo wiele przyswoić w krótkim czasie, o ile tylko będzie widziało, jak bardzo jesteś dumny z jego postępów:  by radosna zabawa była połączona ze skuteczną nauka

RAZ PADA DESZCZ, RAZ ŚWIECI SŁOŃCE

30.03. – 03.04.2020r 

cel główny: poznawanie elementów marcowej pogody

Powiedz – jakie elementy pogody występują w marcu?

– Co robi słońce? …………

– Co robi wiatr? …………..

– Co pada? …………

– Jaka jest temperatura? …………..

– Co z zachmurzeniem?…………..

Ćwiczenia ruchowo – graficzne – krople deszczu

Zakreśl kształt kropli deszczu w powietrzu raz prawą, raz lewą dłonią, a potem to samo kreśl na dywanie.

Zabawa z przysłowiem: W marcu jak w garncu

Powiedz przysłowie w różnej intonacji i w różnej pozycji

Ćwiczenia oddechowe

Wytnij z gazet paski. Dmuchaj na nie z różnym natężeniem, w zależności od słowa

wiaterek – dmuchaj delikatnie

wiatr – dmuchaj umiarkowanie

wichura – dmuchaj bardzo mocno

Marcowa pogoda

Autor: Bożena Forma

Ja jestem marzec, ja wam pokażę,

jak dobrze mieszać pogodę w garze.

Zanim na dobre wiosna przybędzie

ja ślady zimy zostawię wszędzie.

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy

i jeszcze trochę śnieżek poprószy.

I chociaż słońce mocniej przygrzeje

to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.

PARASOL

cel główny: rozwijanie sprawności manualnej.

Policz ile słów jest w zdaniu?(Wykorzystaj patyczki, koraliki itp do liczenia. Jeden patyczek to jedno słowo)

– Od samego rana pada deszcz

– Dzieci włożyły kolorowe kalosze

– Uciekaj, bo będzie burza!

– Rano mgła otuliła ulicę

– Wczoraj padał deszcz, a dzisiaj pada śnieg

– Wieje zimny wiatr

Rozwiąż zagadkę

Gdy świeci słońce,

 stawiasz go w koncie,

 a gdy deszcz pada – nad głową go rozkładasz

Zabawa kalambury – w tej zabawie za pomocą gestów pokaż: padający deszcz, wiejący wiatr, burze, słońce

Wykonaj parasol

kartka A4, złóż na pół wzdłuż dłuższego boku. Na połowie kartki namaluj połowę parasola tak, by uciętym brzegiem stykał się ze śladem zagięcia kartki. Wzdłuż linii zagięcia namaluj prostą rączkę. Namaluj też kilka kropli deszczu, oczywiście też na połowie kartki co parasol. Złóż kartkę wzdłuż wcześniejszej linii zagięcia, a potem ją rozłóż i obejrzyj parasol.

Opowiedz o swojej pracy

Cel główny:

Rozwijanie umiejętności matematycznych

Zabawa rysunkowe odpowiedzi

Dziecko otrzymuje kilka małych karteczek. Zadajemy pytania, a dzieci odpowiadają na nie rysując.

1) Kto lubi słońce?

2) Kto się cieszy gdy pada deszcz?

3) Co robi wiatr?

Poproś, aby dziecko umieściło swoje karteczki (odpowiedzi) pod odpowiednimi obrazkami.

Wykonaj ćwiczenia

– prawa ręka uniesiona poziomo w bok, lewa – pionowo w górę

– prawa ręka uniesiona poziomo w przód, lewa – pionowo w górę

– prawa ręka uniesiona poziomo w przód, lewa – pod kątem w górę

prawa ręka uniesiona pod kątem w górę, lewa – pod katem w dół

– głaskanie stołu prawą dłonią i jednoczesne uderzenie o blat lewą dłonią

Wykonaj ćwiczenie.  Pokoloruj obrazek

obrazki

Marzec Czarodziej

„Spacer w ogrodzie”

Dziecko szarfami, skakankami lub innymi dostępnymi przedmiotami wygradzają „domki”, w których mogą się swobodnie zmieścić. Stają w „domkach” i na hasło.: dzieci na spacer, wychodzą z nich i rozbiegają się po domu.

Na hasło: dzieci do domu, jak najszybciej wracają do „domków” i przybierają pozycję zgodną z poleceniem, np. siadają po turecku, przybierają pozycję bociana itp.

  • Poszukiwanie wiosny – Rodzic opowiada dziecku o Języczku, który właśnie wybrał się na spacer. Zadaniem dzieci jest wykonywanie określonych czynności we wskazanym momencie.

Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu (kląskają, uderzając językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (mówią kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (mówią prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonują krótki wdech nosem, chwilę zatrzymują powietrze i długo wydychają je ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiechają się). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (oddychają głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdychają powietrze nosem) i kichnął (mówią apsik!). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewają, przeciskają język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu (kląskają, uderzając językiem o podniebienie).

  • Marzec Czarodziej – zabawa ruchowa do piosenki. Rodzic włącza nagranie piosenki. Dziecko chodzi po pokoju ze zwieszoną głową. Rodzic jest czarodziejem, a po słowach „hokus-pokus” dotyka dziecka. Dotknięte dziecko podnosi głowę i radośnie pląsa ją w rytm muzyki, cieszy się z wiosny. Następnie rodzic ponownie włącza piosenkę, a dziecko jednocześnie wyklaskuje lub wytupuje rytm.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E

Odszukaj w tabeli pod rysunkami właściwe litery odpowiadające nazwom przedstawionych roślin i zwierząt. Podziel wyrazy na sylaby. Pokoloruj rysunki.

Rysunek

  • „Marzec-czarodziej” – praca plastyczna. Dzieci rysują kredkami na kartkach A4 ilustrację pod tytułem „Marzec-czarodziej”. Po wykonaniu prac dzieci opowiadają, co narysowały, oraz jakie emocje towarzyszą im, gdy odchodzi zima i rozpoczyna się wiosna.

Wiosenne zabawy w ogródku

Zabawa 1

Wiosna ma przyjaciela. To smok Edzio. Zobaczcie, co dla Was przygotował.

https://www.youtube.com/watch?v=BVGS0RAsQLE

Zabawa 2   Zadania      

Wiosna na łące

  1. Słuchanie wiersza Olgi Adamowicz

Mała Zosia się zastanawiała, dlaczego jaskółka już przyleciała.

Czyżby się wiosna do nas zbliżała?

Robi się cieplej i wiatr mniej wieje, słoneczko częściej się do nas śmieje.

Po czym więc dzieci wiosnę poznają?

Po listeczkach zielonych, które wyrastają?

Czy po kwiatach, które z ziemi wychodzą i pączki puszczają?

A może po tym jak słoneczko coraz mocniej przygrzewa,

zielenią się łąki, zielenią się drzewa.

Ptaki z ciepłych krajów do nas przybywają i radosnym śpiewem wiosnę już witają.

I mały przebiśnieg budzi się do życia, piękny i radosny jako zwiastun wiosny.

Cieszmy się zatem, że nadchodzi wiosna, w błękitnej sukience, ciepła i radosna.

Wędrować będzie dookoła świata, czekając cierpliwie na powitanie lata.

  1. Rozmowa na temat wiersza:

– Jaka pora roku się zbliża w wierszu ?

– Po czym dzieci poznają wiosnę?

– Jak zmienia się przyroda wraz z nadejściem wiosny?

– Jak zmienia się pogoda ?

– Skąd wracają do nas ptaki?

– Jakie jeszcze znasz oznaki wiosny ?

  1. Zabawa „Szukamy rymów do wiosennych słów”

wiosna – sosna, radosna

sasanka – pisanka

skowronek – dzwonek

krokus – hokus pokus

  1. „Motyle i kwiaty” – zadania matematyczne

Potrzebujemy liczmany, np. klocki, patyczki, kartoniki z cyframi i znakami „+”, „-”, „=”.

Dzieci 5 letnie układają liczmany, liczą je i odpowiadają na pytanie.

Dzieci 6 letnie układają działanie z przygotowanych kartoników: 2+3=5 (znak „+” oraz „-”

nazywamy z dzieckiem „dodać” oraz „odjąć”, nie używamy określenia „plus” i „minus”.

Następnie dzieci odczytują je i odpowiadają na pytanie.

  1. a) Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile

stokrotek zakwitło na łące? 2+3=5

  1. b) Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało? 8-4=4
  2. c) W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilkę przyleciało jeszcze 6

motylków. Ile motylków fruwa teraz na łące? 4+6=10

  1. d) Na kwiatach siedziało 10 motyli. 3 motyle odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?

10-3=7

  1. Zabawy ruchowe

„Bociany” – zabawa z elementem równowagi – dzieci chodzą unosząc wysoko kolana,

na dźwięk bębenka lub innego instrumentu, stają na jednaj nodze i rozkładają w bok ręce.

Żaby” – zabawa bieżna z elementem skoku – dzieci biegają w różnych kierunkach przy

dźwiękach tamburyna lub innego instrumentu, na przerwę w muzyce, skaczą jak żabki w różnych kierunkach.

Dok1

Poćwiczcie: DLA CHĘTNYCH DZIECI

1) kształty i kolory  www.matzoo.pl

2) kierunki i położenia www.matzoo.pl

3) wielkości i porównania www.matzoo.pl 

Ponadto zapraszam do odwiedzenia strony: https://supersimple.com/super-simple-songs/ na której znajdą Państwo piosenki w języku angielskim dla dzieci oraz przeróżne karty pracy dostosowane do każdej grupy wiekowej 

 

Życzymy owocnych działań.