Proszę pamiętać że to tylko propozycje i nie trzeba realizować wszystkiego, proponowane działania możecie zrealizować w całości lub wybiórczo. Możecie Państwo także całkowicie zrezygnować z nich i zorganizować zabawy według własnego pomysłu w proponowanych kręgach tematycznych.
„KRAINA MIODEM PŁYNĄCA”
W tym tygodniu zapraszamy dzieci młodsze na wycieczkę do ula razem z Pszczółką Kają. Dzieci dowiedzą się o podziale obowiązków w pszczelej rodzinie, zapoznają się z cyklem życia pszczoły. Dowiedzą się jak wygląda pracowity dzień pszczół, jak powstaje miód. Poznają piosenki, rozwiną sprawność fizyczną, zapoznają się z wykonywaniem prac plastycznych.
-
Zacznijmy od ćwiczeń ruchowych oto propozycje:
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q
-
Wysłuchajcie zagadki słuchowej. Posłuchajcie “ Co tak brzęczy?”
https://www.youtube.com/watch?v=-d3ABrrlkIs
– Zadaj dziecku pytanie o jego wyobrażenia i przypuszczenia.
– Jakie owady słyszeli?
-
Obejrzyjcie film edukacyjny „Z wizytą w ulu”
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
Po obejrzeniu filmiku zadajcie dzieciom pytania:
-
Ile żyje pszczoła?
-
Jakie ma obowiązki?
-
Kiedy może samodzielnie opuścić ul?
-
Z czego pszczoły produkują miód?
-
Ile łyżeczek miodu produkują w ciągu życia?
-
Czy pszczoły same zjadają swój miód?
-
Jakie zadanie mają trutnie?
-
Jaka pszczoła dożywa 5 lat?
-
Czym zajmuje się królowa?
-
Poznajcie cykl życia pszczoły
(obrazki do opisu w załączniku1)
Królowa składa jaja do woskowych plastrów. Z jaj wykluwają się malutkie larwy. Robotnice intensywnie je karmią, by urosły. Wyrośnięte larwy otaczają się kokonem i nieruchomieją. Larwy przepoczwarzają się w poczwarkę, która wyglądem przypomina dorosłą pszczołę. Gdy pszczoła osiągnie swą dorosłą postać wygryza się z komórki. Pszczoły i trutnie przechodzą metamorfozę ok. 21-24 dni, królowa 16 dni. Płeć pszczół zależy od tego czy jajo zostało zapłodnione czy też nie. Samce czyli trutnie powstają z niezapłodnionych jaj. Samice czyli robotnice i królowe rozwijają się z zapłodnionych jaj. O tym czy z zapłodnionego jaja rozwinie się robotnica czy królowa decyduje rodzaj pokarmu dostarczanego larwie. Larwy królowych karmione są wyłącznie mleczkiem pszczelim.
-
Obejrzyjcie kolejny film edukacyjny „Z wizytą w ulu”
https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c
Po obejrzeniu filmiku zadajcie dziecku pytania:
-
Pamiętacie ile uli jest w pasiece Kai?
-
Co robią pszczoły robotnice?
-
Czy pyłek jest lekki?
-
Dlaczego pszczoły nazywa się zapylaczami? I co to znaczy?
-
Jakie inne owady są zapylaczami?
-
Co wspólnego mają pszczoły, krowy i świnie?
-
Czym objadają się pszczoły w maju?
-
Dlaczego pszczelarze i rolnicy ze sobą współpracują?
-
Jak wygląda ta współpraca?
-
Dowiedz się jak powstaje miód.
(obrazki do opisu w załączniku2)
-
Pszczoła zbiera z kwiatków pyłek oraz nektar, który już w trakcie lotu powrotnego do ula zaczyna trawić dodając do niego cenne enzymy zawarte w jej ślinie.
-
Przetrawione zbiory umieszczane są w komórkach plastra i po dojrzeniu stają się miodem. Kiedy pszczoły uznają cały proces za zakończony, zasklepiają komórkę woskiem.
-
Pszczelarze noszą ochronne kombinezony i kapelusze z siatką, aby żadna pszczoła nie miała możliwości przedostać się na ich ciało i ich użądlić. Ich stroje są białe, gdyż pracują latem, kiedy jest gorąco i świeci słońce. W ciemnym stroju, który przyciąga promienie słoneczne, byłoby im za gorąco. Aby zajrzeć do ula pszczelarz musi użyć podkurzacza (dmuchawki), czyli urządzenia z którego wydobywa się dym. Dym nie jest szkodliwy dla pszczół, wręcz przeciwnie, ma za zadanie je uspokoić, aby pszczelarz mógł spokojnie pracować. Po otwarciu ula i odymieniu pszczół rozpoczyna się miodobranie. Na początek pszczelarz wyjmuje plastry z miodem.
-
Pszczelarz musi zedrzeć wosk, którym pszczółki zasklepiły komórki z miodem.
-
Tak przygotowane ramka wkłada do miodarki (wirówki). Wyciekający miód z kręcących się szybko ramek, spływa na dół bębna i wypływa kranikiem prosto do wiadra.
-
Z wiadra przelewany jest do większych zbiorników gdzie przechodzi np. proces filtracji czyli zostanie już tylko czysty miód bez żadnych zabrudzeń np. resztek wosku z ramek.
-
Następnie przechowywany jest w pojemnikach, aby odrapał z niego nadmiar wody.
-
Gotowy miód rozlewany jest do beczek czy słoików i w takiej postaci możemy kupić go u pszczelarza lub w sklepie.
Dodatkowe informacje o właściwościach zdrowotnych miodu
https://diagnozujmy.pl/rodzaje-miodow/
-
Zapoznajcie się z piosenkami:
https://www.youtube.com/watch?v=Noqzqb1nxQA
https://www.youtube.com/watch?v=g92jyNnhEqo
https://www.youtube.com/watch?v=uKgNWASnXq4
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
-
Wykonajcie „Masażyk na dobry humor” z rodzicami lub starszym rodzeństwem.
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!
-
Zapoznajcie się z proponowanymi pracami plastycznymi:
http://edufunkids.com/pszczola-praca-plastyczna/
https://www.skiptomylou.org/buzzing-bee-balloon/
https://www.woojr.com/easy-honeybee-craft/
http://www.housingaforest.com/bumble-bee-preschool-craft/
https://www.youtube.com/watch?v=8HNUU7hvjxQ
https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/1226-pszczoly
https://funhandprintartblog.com/cute-ladybug-footprint-and-adorable-bee-footprint.html
http://edufunkids.com/pszczoly-i-plaster-miodu-praca-plastyczna-z-wykorzystaniem-folii-babelkowej/
-
A na koniec kilka kart pracy.
(załącznik 3)
Życzymy dobrej zabawy podczas wykonywania proponowanych działań i zachęcamy do podzielenia się z nami zdjęciami z waszych aktywności
Milena Hajduk
Anna Wolańska-Szydlik