Proszę pamiętać że to tylko propozycje i nie trzeba realizować wszystkiego, proponowane działania możecie zrealizować w całości lub wybiórczo. Możecie Państwo także całkowicie zrezygnować z nich i zorganizować zabawy według własnego pomysłu w proponowanych kręgach tematycznych.

KRAINA MIODEM PŁYNĄCA”

W tym tygodniu zapraszamy dzieci młodsze na wycieczkę do ula razem z Pszczółką Kają. Dzieci dowiedzą się o podziale obowiązków w pszczelej rodzinie, zapoznają się z cyklem życia pszczoły. Dowiedzą się jak wygląda pracowity dzień pszczół, jak powstaje miód. Poznają piosenki, rozwiną sprawność fizyczną, zapoznają się z wykonywaniem prac plastycznych.

  1. Zacznijmy od ćwiczeń ruchowych oto propozycje:

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q

  1. Wysłuchajcie zagadki słuchowej. Posłuchajcie “ Co tak brzęczy?”

https://www.youtube.com/watch?v=-d3ABrrlkIs

– Zadaj dziecku pytanie o jego wyobrażenia i przypuszczenia.

– Jakie owady słyszeli?

  1. Obejrzyjcie film edukacyjny „Z wizytą w ulu”

https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

Po obejrzeniu filmiku zadajcie dzieciom pytania:

  • Ile żyje pszczoła?

  • Jakie ma obowiązki?

  • Kiedy może samodzielnie opuścić ul?

  • Z czego pszczoły produkują miód?

  • Ile łyżeczek miodu produkują w ciągu życia?

  • Czy pszczoły same zjadają swój miód?

  • Jakie zadanie mają trutnie?

  • Jaka pszczoła dożywa 5 lat?

  • Czym zajmuje się królowa?

  1. Poznajcie cykl życia pszczoły

(obrazki do opisu w załączniku1)

Królowa składa jaja do woskowych plastrów. Z jaj wykluwają się malutkie larwy. Robotnice intensywnie je karmią, by urosły. Wyrośnięte larwy otaczają się kokonem i nieruchomieją. Larwy przepoczwarzają się w poczwarkę, która wyglądem przypomina dorosłą pszczołę. Gdy pszczoła osiągnie swą dorosłą postać wygryza się z komórki. Pszczoły i trutnie przechodzą metamorfozę ok. 21-24 dni, królowa 16 dni. Płeć pszczół zależy od tego czy jajo zostało zapłodnione czy też nie. Samce czyli trutnie powstają z niezapłodnionych jaj. Samice czyli robotnice i królowe rozwijają się z zapłodnionych jaj. O tym czy z zapłodnionego jaja rozwinie się robotnica czy królowa decyduje rodzaj pokarmu dostarczanego larwie. Larwy królowych karmione są wyłącznie mleczkiem pszczelim.

  1. Obejrzyjcie kolejny film edukacyjny „Z wizytą w ulu”

https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c

Po obejrzeniu filmiku zadajcie dziecku pytania:

  • Pamiętacie ile uli jest w pasiece Kai?

  • Co robią pszczoły robotnice?

  • Czy pyłek jest lekki?

  • Dlaczego pszczoły nazywa się zapylaczami? I co to znaczy?

  • Jakie inne owady są zapylaczami?

  • Co wspólnego mają pszczoły, krowy i świnie?

  • Czym objadają się pszczoły w maju?

  • Dlaczego pszczelarze i rolnicy ze sobą współpracują?

  • Jak wygląda ta współpraca?

  1. Dowiedz się jak powstaje miód.

(obrazki do opisu w załączniku2)

  1. Pszczoła zbiera z kwiatków pyłek oraz nektar, który już w trakcie lotu powrotnego do ula zaczyna trawić dodając do niego cenne enzymy zawarte w jej ślinie.

  2. Przetrawione zbiory umieszczane są w komórkach plastra i po dojrzeniu stają się miodem. Kiedy pszczoły uznają cały proces za zakończony, zasklepiają komórkę woskiem.

  3. Pszczelarze noszą ochronne kombinezony i kapelusze z siatką, aby żadna pszczoła nie miała możliwości przedostać się na ich ciało i ich użądlić. Ich stroje są białe, gdyż pracują latem, kiedy jest gorąco i świeci słońce. W ciemnym stroju, który przyciąga promienie słoneczne, byłoby im za gorąco. Aby zajrzeć do ula pszczelarz musi użyć podkurzacza (dmuchawki), czyli urządzenia z którego wydobywa się dym. Dym nie jest szkodliwy dla pszczół, wręcz przeciwnie, ma za zadanie je uspokoić, aby pszczelarz mógł spokojnie pracować. Po otwarciu ula i odymieniu pszczół rozpoczyna się miodobranie. Na początek pszczelarz wyjmuje plastry z miodem.

  4. Pszczelarz musi zedrzeć wosk, którym pszczółki zasklepiły komórki z miodem.

  5. Tak przygotowane ramka wkłada do miodarki (wirówki). Wyciekający miód z kręcących się szybko ramek, spływa na dół bębna i wypływa kranikiem prosto do wiadra.

  6. Z wiadra przelewany jest do większych zbiorników gdzie przechodzi np. proces filtracji czyli zostanie już tylko czysty miód bez żadnych zabrudzeń np. resztek wosku z ramek.

  7. Następnie przechowywany jest w pojemnikach, aby odrapał z niego nadmiar wody.

  8. Gotowy miód rozlewany jest do beczek czy słoików i w takiej postaci możemy kupić go u pszczelarza lub w sklepie.

Dodatkowe informacje o właściwościach zdrowotnych miodu

http://www.wodr.poznan.pl/baza-informacyjna/rozwoj-wsi/grupy-regionalne/profilaktyka-zdrowotna/item/9077-rodzaje-miodow-i-ich-wlasciwosci-lecznicze 

https://diagnozujmy.pl/rodzaje-miodow/

  1. Zapoznajcie się z piosenkami:

https://www.youtube.com/watch?v=Noqzqb1nxQA 

https://www.youtube.com/watch?v=g92jyNnhEqo 

https://www.youtube.com/watch?v=uKgNWASnXq4 

https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

  1. Wykonajcie „Masażyk na dobry humor” z rodzicami lub starszym rodzeństwem.

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

  1. Zapoznajcie się z proponowanymi pracami plastycznymi:

http://edufunkids.com/pszczola-praca-plastyczna/

https://www.skiptomylou.org/buzzing-bee-balloon/ 

https://www.woojr.com/easy-honeybee-craft/ 

http://www.housingaforest.com/bumble-bee-preschool-craft/ 

https://www.youtube.com/watch?v=8HNUU7hvjxQ 

https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/1226-pszczoly

https://funhandprintartblog.com/cute-ladybug-footprint-and-adorable-bee-footprint.html 

http://edufunkids.com/pszczoly-i-plaster-miodu-praca-plastyczna-z-wykorzystaniem-folii-babelkowej/ 

  1. A na koniec kilka kart pracy.

(załącznik 3)

załącznik 1

załacznik 2

załącznik 3

Życzymy dobrej zabawy podczas wykonywania proponowanych działań i zachęcamy do podzielenia się z nami zdjęciami z waszych aktywności

Milena Hajduk

Anna Wolańska-Szydlik