Łąka w maju
11.05 – 15.05
-
Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o aktualnej porze roku i jej charakterystycznych cechach.
-
„Łąka” – praca z obrazkiem – zapoznanie z tematem zajęć. Swobodne wypowiadanie własnych myśli, wrażeń i spostrzeżeń na temat zdrowego i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
-
Udzielanie odpowiedzi na pytania:
Co można znaleźć na łące?
Co można robić na łące? (zbierać kwiatki, uprawiać sporty, odpocząć i słuchać odgłosów natury, zrobić biwak itp.)
Czego nie należy robić? (rozpalać ogniska, niszczyć przyrody, śmiecić, nie wolno łapać owadów itp.)
Gdzie mogą spędzić czas wolny osoby mieszkające w mieście? (w parku).
-
„Pociąg: – słuchanie wiersza H. Bechlerowej, będącego wstępem do zabaw ruchowych przy muzyce.
„Wiosną wesoło jest na łące, można pobiegać, zagrać w piłkę, ale też zatrzymać się i posłuchać, co się dzieje w tym królestwie. Zabiorę was w podróż (odsłania pociąg)”.
Recytacja wiersza:
Puf, puf, puf, pociąg rusza, podróż się zaczyna,
Już się koła toczą po łąkowych szynach.
Jedzie pociąg, jedzie, mija rzekę, las,
Panie maszynisto dokąd wieziesz nas.
Jadę dziś na łąkę, droga niedaleka,
Wielu pasażerów na peronie czeka.
Jedzie pociąg, jedzie w nim cała gromada
Na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada.
Wsiądźcie pasażerki i pasażerowie
Lecz niech każdy o sobie opowie.
– Pokaż obrazki zwierząt. Następnie poproś, aby opowiedziały coś o swoim zwierzątku z obrazka (np. ma czarne kropki itd.).
-
Zapoznanie się z treścią wiersza I. Salach „Łąka”
„Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę.”
Rozmowa na temat wiersza:
– O czym był wiersz?
– Jakiego koloru była łąka?
– Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
– O jakich roślinach jest mowa w wierszu?
– Co wydały motyle nad łąką?
– Kogo zaprosiły motyle na bal? -
„Ile kropek ma ta biedronka?” – dziecko przelicza kropki na skrzydłach biedronek i nadają im nazwy w zależności od ilości kropek, np. jednokropka, czterokropka, siedmiokropka.
-
Opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi „Spacerkiem po łące”
Jest piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę ( dziecko maszeruje w różnych kierunkach ). Słońce mocno świeci, a wiatr rozdmuchiwał nasiona roślin ( dziecko chodzi na czworakach i dmuchają na rośliny). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko. Rozglądamy się dookoła. Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami szukając najpiękniejszych aby zebrać z nich nektar( dziecko lata jak pszczółka, machając rękami- skrzydełkami), wesoło bzyczały nawołując się nawzajem.( naśladuje bzyczenie pszczół: bzz, bzz). Na listkach kończyny siedziały koniki polne poruszając śmiesznie łapkami (dziecko siedzi poruszając w dowolny sposób kończynami), cykając cichutko( naśladuje dźwięk: cyt, cyt). Nagle niewiadomo z kąt pojawiły się żaby( dzieci naśladują skakanie żabek), kumkały głośno ( naśladuje kumkanie: kum, kum, kum) jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane bo na łące pojawiły się bociany, chodziły unosząc wysoko nogi ( naśladuje chód bociana) rozglądając się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu jakby czegoś szukały w trawie. Ponieważ niczego nie mogły znaleźć –złe klekotały( naśladuje głos bociana: kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek śpiewając wiosenną piosenkę ( naśladuje głos skowronka: dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel ( naśladuje głos wróbla: ćwir, ćwir), który poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku piszcząc: pi, pi, pi. Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatach ( dziecko naśladuje ruch latających motylków). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą, kwiatami szumiąc wesołe piosenki szszszsz…..szszsz….szszuuu.
Nagle zerwał się wiatr i na niebie ukazała się wielka czarna chmura. Chmura zazdrościła zwierzętom ich łąki i ich radości i postanowiła porwać mieszkańców łąki. Otoczyła ich wszystkich i zabrała ze sobą. Na łące zrobiło się cicho i smutno. Nie było już słychać brzęczenia pszczół, pobzykiwania komarów, nie słychać było kumkania żab ani odległego klekotania bociana. Zniknął kret, a także inne owady: biedronki i motyle, osy. Co prawda kwiaty nadal rosły, ale łąka była teraz pusta i smutna.
-
OPOWIADANIE: „PRZYGODA MAŁEJ PSZCZÓŁKI” – C. LEWANDOWSKA.
Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek. Pamiętaj Maju, nie oddalaj się, bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów – powiedziała mama pszczoła.
Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła się, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I…. rozpłakała się. Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku – ula? Nie pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła? Dzień dobry mała dziewczynko, co ty sama tu robisz? Jestem bąk Felek, dlaczego płaczesz? Ja jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam. I Maja się znowu rozpłakała.
Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę. Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem. I bąk Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Dziewczynka podziękowała bąkowi i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny pomimo pracy podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów
Rozmowa kierowana na temat opowiadania:
Gdzie wybrała się rodzina pszczółek?
Po co rodzina pszczółek poleciała na łąkę?
Co się przydarzyło małej pszczółce?
Kogo spotkała pszczółka na łące?
Co zrobił bąk?
Jak myślisz jak zareagowała mama, na to, ze Maja oddaliła się od swojej rodziny?
Dziecko podaje swoje pomysły. Ocenia postawę małej pszczółki.
Zagadki:
Skaczą po łące, pływają w wodzie .
Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie. (żabki)
Co to za panie mają pasiaste ubranie,
od nich słodki miodek na pewno dostaniesz. (pszczoły)
Skrzydełka mam jak płatki, choć sam nie jestem kwiatem,
I nad kwiatami w sło0ńcu wesoło fruwam latem. (motyl)
To jest takie dziwne zwierzę,
bo ma tylko jedną nogę.
Własny domek ma na grzbiecie,
kto to jest, na pewno wiecie? (ślimak)
Chociaż są malutkie, bardzo pracowite.
Spotkasz je na łące, bo są ich tysiące. (mrówki)
Prawie nic nie widzi
i ma długi ryjek.
W czarnym kubraczku
pod ziemią się kryje. (kret)
Dziób czerwony, długie nogi.
Żabki ze strachu schodzą mu z drogi. (bocian)
Łatwo zauważysz między listeczkami
jej czerwony płaszczyk z czarnymi kropkami. (biedronka)
Znacie takiego małego konika,
który jest zielony,
w trawie sobie cyka? (konik polny)
-
„Biedronki”- praca plastyczna. Dziecko maluje kamienie farbami plakatowymi tworząc rodzinę biedronek.