ŁĄKA W MAJU 

11- 15.05 2020 r.

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu będziemy kształtować przyjazny stosunek do zwierząt oraz poznamy niektóre elementy życia owadów. Poznamy wybrane owady żyjące w naturalnym środowisku. Będziemy również wyzwalać ekspresję i rozwijać sprawność ruchową poprzez różne zabawy. Poćwiczymy umiejętność uważnego słuchania testu literackiego, przeliczania oraz estetycznego wykonania pracy plastycznej.

OWADY, OWADY

Dziecko:

  • zna nazwy owadów,
  • rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
  1. Rodzicu włącz dziecku piosenkę pt. „Bąki z łąki”.

https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

Zał. 1, 2

Zapytaj dziecka, ile udało mu się zapamiętać nazw owadów i czy wie, co  w przyrodzie robią owady? Na postawie obrazków wspólnie z dzieckiem opisz wygląd owada.

  1. A teraz propozycje prac graficznych. (Rodzicu jeśli możesz, to wydrukuj wybrane propozycje (Załączniki), a jeśli nie to zaproponuj dziecku propozycję ostatnią , gdzie potrzebna jest kartka oraz kredki)

(Karty  pracy są  aut. Inez Kijańskiej (logopeda-kijanska.pl))

Zał. 3,4,5,6

BIEDRONECZKI SĄ W KROPECZKI

Dziecko:

  • rozwija umiejętność uważnego słuchania,
  • doskonali umiejętność wypowiadania się zdaniami,
  • rozwija sprawności manualne.
  1. „Niespodzianka biedronki” – Rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie autorstwa A. Sójki.

W trakcie czytania zamiast wypowiadania niektórych słów (pogrubione nazwy owadów) pokazuj obrazek owady ilustracje do opowiadania, aby dziecko dopowiadało brakujące słowo w odpowiedniej formie.

„Na jednym skraju łąki stał ul. Mieszkały w nim pszczoły. Na drugim skraju łąki było mrowisko. Mieszkały w nim mrówki. A na łące pod kwiatkiem żyła biedronka. Pszczoły przez cały dzień zbierały nektar z kwiatków, mrówki pracowicie budowały swoje mrowiska, a biedronka wygrzewała się w promieniach słońca.

– Dlaczego nic nie robisz, biedronko? Powinnaś zbierać nektar  – mówiły pszczoły.

– Przestań leniuchować. Buduj z nami mrowisko. Nie można cały dzień drzemać pod kwiatkiem – pouczały mrówki. Biedronka zaś siedziała pod listkiem i myślała …. Myślała tak długo, aż wymyśliła niespodziankę dla pszczół i mrówek. Poleciała najpierw do motyla.

– Motylu, motylu, pomożesz mi? – zapytała. Motyl obiecał pomóc. Następnie udała się do pasikonika.

– Pasikoniku, pomożesz mi? – zapytała. Pasikonik obiecał pomóc. Biedronka poprosiła także o pomoc świetliki i ślimaka, a potem wszyscy zabrali się do pracy. W czasie gdy pszczoły zbierały nektar, a mrówki budowały, mrowisko, oni rozwieszali girlandy pod listami łopianu i dekorowali polankę kwiatami. Kiedy już wszystko było gotowe, biedronka poleciała zaprosić pszczoły i mrówki … na wieli  bal! Wieczorem mieszkańcy łąki wesoło się bawili. Pasikonik przygrywał im do tańca, świetliki rozświetlały mrok, a ślimak – powoli, jak to ślimak – przygotowywał napoje.

– Niech żyje biedronka! – zawołały na koniec pszczoły i mrówki i odtąd nie namawiały jej już do zbierania nektaru albo budowania mrowiska.”

  1. Zadawaj dziecku pytania dotyczące treści opowiadania. Zwróć uwagę na to by odpowiadało zdaniami.

Jakie zwierzęta mieszkały na łące?

Jak nazywały się ich domy?

Co robiły pszczoły?

Co robiły mrówki?

Co robiła biedronka?

O co prosiły biedronkę pszczoły i mrówki?

Na jaki pomysł wpadła biedronka?

Kogo poprosiła o pomoc?

Co odbyło się na łące?

Kto był na balu?

Czy mrówkom i pszczołom spodobał się pomysł biedronki?

  1. Biedroneczki w kropeczkiRodzicu przygotuj dziecku potrzebne materiały i zaproponuj wykonanie biedronki.

 

  1. Od kubka odrysowujemy kółka na czarnym i czerwonym kartonie. Wycinamy. Czerwone koło przecinamy na pół.
  2. Wycinamy dziurkaczem dziurki w czerwonych półkolach.
  3. Przyklejamy czerwone półkola na czarne koło – tak by powstały skrzydełka biedronki.
  4. Przy zejściu się czerwonych kół naklejamy oczka.
  5. Od spodu czarnego koła naklejamy na środku klamerkę.

Zał. 7,8

 RAZ, DWA, TRZY – ĆWICZYSZ TY

Dziecko:

  • uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem;
  • rozwija sprawność ruchową;
  • z uwagą słucha poleceń;

Kochany przedszkolaku, dziś czas na zabawy ruchowe.

  1. Rozgrzewka przy muzyce.

Poruszaj się w rytm muzyki i wykonuj polecenia. Myślę, że doskonale pamiętasz tą piosenkę.

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

  1. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.

Usiądź naprzeciwko rodzica/rodzeństwa na podłodze w siadzie rozkrocznym, podajcie sobie ręce. Jedno z Was wykonuje skłon w przód, a drugie w tym czasie odchyla się do tyłu. Wykonajcie kilka powtórzeń.

  1. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie ramion i tułowia.

Do tego ćwiczenia będziecie potrzebować kocyka.

Połóżcie się na nim na brzuchu, odpychając się nogami ślizgajcie się we wszystkich kierunkach. To ćwiczenie możecie wykonać na czas wyznaczając sobie start i metę.

  1. Zabawa na czworakach.

Pobaw się z rodzicem/rodzeństwem w „Baba Jaga patrzy”! Rodzic staje tyłem     w jednym końcu pomieszczenia, a Ty w drugim starając się jak najszybciej dobiec do niego na czworakach. Gdy rodzic wypowie słowa: „raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy” i odwróci się – zatrzymujesz się w bezruchu. Wygrywasz, gdy dobiegniesz na czworakach do Baby Jagi, wtedy Ty możesz zająć jej miejsce .

5. Skoki

Wyznaczcie sobie linie (może to być skakanka, linia dywanu itp.) zagrajcie ze swoimi bliskimi w naszą ulubioną zabawę woda-ląd.

  1. Ćwiczenia tułowia – skręty.

Usiądźcie w siadzie skrzyżnym w odległości 1 kroku od wcześniej wyznaczonej linii, tyłem do niej. Na sygnał rodzica wykonajcie skręt tułowia dotykając rękoma linii.

  1. Relaksacja

Wykonajcie sobie nawzajem z rodzicem masażyk relaksacyjny:

Maluję kółeczko (rysujemy jednym palcem koło na plecach) w środku z kropeczką (w środku koła stawiamy kropeczkę) promyki słoneczne (rysujemy promienie jednocześnie obiema rękami, zaczynając od środka pleców) zygzaki bajeczne (rysujemy obiema rękami jednocześnie zygzaki na plecach) a wszystko uklepię (klepiemy po plecach delikatnie całymi dłońmi) poszczypię (delikatnie szczypiemy w kilku miejscach na plecach) podrapię  (delikatnie drapiemy w kilku miejscach na plecach) przebiegnę po pleckach (przebiegamy po plecach wszystkimi palami obu rąk z dołu do góry) aż dreszczyk cię złapie.(szczypiemy delikatnie w szyję )

PSZCZOŁY SĄ WŚRÓD NAS

Dziecko:

  • rozwija umiejętność uważnego słuchania,
  • wzbogaca wiedzę na temat pszczół,
  • rozwija wrażliwość muzyczną.

1.Rodzicu włącz dziecku bajkę edukacyjną pt. „Pszczoła miodna”

https://www.youtube.com/watch?v=osAR2QTZfs8

Zadaj dziecku pytania dotyczące bajki.

– Kto to jest pszczelarz?

– Gdzie mieszkają pszczoły?

– Z czego pszczoły robią miód? itp.

2.Rodzicu włącz dziecku piosenkę pt. „Taniec Mai”.

https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8&feature=emb_title

Zaproponuj dziecku, aby zatańczyło z Mają. (zwrotki – np. podskakuje wokół własnej osi , refren – naśladuje ruchy Mai). Zatańcz z dzieckiem.

  1. Kolorowanka on-line.

https://www.kolorowankionline.net/pszczolka-z-koszykiem

 LICZĘ SAM

Dziecko:

  • rozwija umiejętność liczenia,
  • kształci zręczność i motorykę małą,
  • doskonali analizę i syntezę wzrokową.
  1. Rodzicu zaproponuj dziecku grę pt. „Kwiatowy pyłek”, którą przygotujecie sami.

Przygotuj z dzieckiem małe kuleczki z ręcznika papierowego (bibuły lub chusteczki higienicznej), dwie miseczki, kostkę do gry oraz pęsetę lub szczypce. Wytnij z kolorowego papieru kwiat i wysyp na niego przygotowane kulki.

Rzucajcie na zmianę kostką do gry. Tyle ile oczek wypadnie danemu graczowi, tyle kulek może przenieść do swojej miseczki. Wygrywa ta osoba, która ma więcej kulek.

  1. A teraz zabawa na spostrzegawczość . Rodzicu pokaż dziecku obrazki i poproś, aby wskazało 4 różnice.

Zał. 9

  1. Rodzicu, jeśli masz możliwość wydrukuj dziecku karty pracy.

Jeśli nie macie takiej możliwości , to dziecko przelicza owady na monitorze i zapisuje odpowiadającą ilości owadów ilość kropek na kartce. Określa, których owadów jest najwięcej, najmniej, a których tyle samo. Rysuje kropki zamiast cyfr!

Zał. 10,11

Polecamy również strony internetowe, na których można znaleźć różne pomysły na działania w domu:

https://mojedziecikreatywnie.pl

https://bystredziecko.pl

 https://superkid.pl

https://panimonia.pl

https://pepito.pl

https://supersimple.com/super-simple-songs

https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu

        

Serdecznie pozdrawiamy i życzymy wszystkim Przedszkolakom i Rodzicom dużo zdrowia.

Wasze panie Moniki  🙂