„Kwitnąca łąka to moc dźwięków i zapachów”
(11.05–15.05)
Dla rodziców i opiekunów przedszkolaków z grupy III – cz. 7.
Propozycje aktywności dla dzieci 5-letnich:
BLOK I: Rozwój mowy i myślenia:
- Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne i ćwiczenia fonacyjne:
- ćwiczymy z bohaterami Psiego Patrolu, ćwiczenie powtarzamy kilka razy – materiał znajduje się w załączniku.
- Ćwiczenie oddechowe: zdmuchujemy motylki z dłoni, ćwiczenie powtarzamy kilka razy – materiał z małymi motylkami do wycięcia znajduje się w załączniku.
- Zagadki dotyczące łąki (materiał – karty z ilustracjami i zagadkami – znajduje się w załączniku):
- Zagadka 1: Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko… (pszczoła);
- Zagadka 2: Czerwone ma nogi, biało-czarne piórka, do wody przed nim żaby dają nurka… (bocian);
- Zagadka 3: Skaczą po łące, pływają w wodzie, z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie… (żaby);
- Zagadka 4: Ma dwie nóżki, choć nie chodzi, mieszka w trawie albo w wodzie. Domek swój jak, sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie… (ślimak);
- Zagadka 5: Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce… (biedronka);
- Zagadka 6: Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe, lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko… (motyl);
- Zagadka 7: Że jest w ogródku łatwo zgadniecie, skrył się, lecz widać kopczyki ziemi… (kret);
- Zagadka 8: Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy, zimą grzeje słabo, latem z całej mocy… (słońce);
- Zagadka 9: Kolorowe pachnące, w ogrodzie czy na łące, chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy… (kwiaty).
- Masaż relaksacyjny: „Spacer biedronki” – masowanie dziecka lub rodzica przez dziecko zgodnie z tekstem rymowanki:
Biedroneczka mała po trawce biegała. – dziecko / rodzic delikatnie porusza palcami po plecach w różnych kierunkach;
Nóżkami tupała, – dziecko / rodzic naprzemiennie uderza w plecy otwartymi dłońmi;
rączkami machała. – dziecko / rodzic masuje plecy obiema rękami;
Potem się ślizgała – dziecko / rodzic przesuwa zewnętrzną stroną dłoni do góry po plecach;
do góry i w dół. – dziecko / rodzic przesuwa wewnętrzną stroną dłoni w dół;
W kółko się kręciła – dziecko / rodzic rysuje rękoma koła w przeciwnych kierunkach;
i piłką bawiła. – dziecko / rodzic delikatnie uderza pięściami w plecy;
Gdy deszcz zaczął padać, – dziecko / rodzic stuka palcami wskazującymi z góry na dół;
pod listkiem się skryła – dziecko / rodzic rysuje obiema rękami kształt liścia na plecach;
i bardzo zmęczona spać się położyła. – dziecko / rodzic przesuwa złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.
- Opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi „Spacerkiem po łące”
Jest piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę (dziecko maszeruje w różnych kierunkach po pokoju). Słońce mocno świeci, a wiatr rozdmuchiwał nasiona roślin (dziecko chodzi na czworakach i dmucha na niewidzialne rośliny). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko. Rozglądamy się dookoła. Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami szukając najpiękniejszych aby zebrać z nich nektar (dziecko lata jak pszczółka, machając rękami – skrzydełkami), wesoło bzyczały nawołując się nawzajem (dziecko naśladuje bzyczenie pszczół: bzz, bzz). Na listkach koniczyny siedziały koniki polne poruszając śmiesznie łapkami (dziecko siedzi poruszając w dowolny sposób rękoma, nogami i głową), cykając cichutko (dziecko naśladuje dźwięk: cyt, cyt). Nagle nie wiadomo skąd pojawiły się żaby (dziecko naśladuje skakanie żabki), kumkały głośno (dziecko naśladuje kumkanie: kum, kum, kum) jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane, bo na łące pojawiły się bociany, które chodziły unosząc wysoko nogi (dziecko naśladuje chód bociana), rozglądając się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu jakby czegoś szukały w trawie. Ponieważ niczego nie mogły znaleźć były bardzo złe i klekotały (dziecko naśladuje bociana: kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek śpiewając wiosenną piosenkę (dziecko naśladuje skowronka: dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel (dziecko naśladuje wróbla: ćwir, ćwir), który poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku piszcząc (dziecko naśladuje: pi, pi, pi). Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatach (dziecko naśladuje ruch latających motylków). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą, kwiatami szumiąc wesołe piosenki (dziecko naśladuje szumiące rośliny: szszszsz…..szszsz….szszuuu).
Nagle zerwał się wiatr i na niebie ukazała się wielka czarna chmura. Chmura zazdrościła zwierzętom ich łąki oraz ich radości – postanowiła porwać mieszkańców łąki. Otoczyła ich wszystkich i zabrała ze sobą. Na łące zrobiło się cicho i smutno. Nie było już słychać brzęczenia pszczół, pobzykiwania komarów, nie słychać było kumkania żab ani odległego klekotania bociana. Zniknął kret, a także inne owady: biedronki i motyle, osy. Co prawda kwiaty nadal rosły, ale łąka była teraz pusta i smutna.
- Propozycja literatury:
Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Żuk” – dzieci powinny znać ten wiersz, uczyliśmy się go na dzień babci i dziadka:
Do biedronki przyszedł żuk,
W okieneczko puk-puk-puk.
Panieneczka widzi żuka:
„Czego pan tu u mnie szuka?”
Skoczył żuk jak polny konik,
Z galanterią zdjął melonik
I powiada: „Wstań, biedronko,
Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.
Wezmę ciebie aż na łączkę
I poproszę o twą rączkę”
Oburzyła się biedronka:
„Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata,
I zostawi lepiej mnie,
Bo ja jestem piegowata,
A pan – nie!”
Powiedziała, co wiedziała,
I czym prędzej odleciała,
Poleciała, a wieczorem
Ślub już brała – z muchomorem,
Bo od środka aż po brzegi
Miał wspaniałe, wielkie piegi.
Stąd nauka
Jest dla żuka:
Żuk na żonę żuka szuka.
Zapoznanie się z treścią wiersza I. Salach „Łąka”
Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę.
Rozmowa na temat wiersza:
- O czym był wiersz?
- Jakiego koloru była łąka?
- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
- O jakich roślinach jest mowa w wierszu?
- Co wydały motyle nad łąką?
- Kogo zaprosiły motyle na bal?
BLOK II: Warsztat eksperymentalny:
- „Pływający kwiat” – do wykonania tego eksperymentu potrzebne będą: miska, woda, kolorowe kwiaty z papieru.
Sposób wykonania: do dużej miski wlewamy wodę, tak by zajmowała ok. połowę jej objętości. Kwiatki zaginamy w każdym z rogów, po czym delikatnym ruchem wkładamy je do pojemnika z wodą i obserwujemy, jak kwiaty znajdujące się na powierzchni wody rozkwitają.
BLOK III: Rozwijanie sprawności fizycznej:
- „Przeciąganie nie-liny” – rekwizyty: ręcznik, ewentualnie drewniany klocek lub dowolny przedmiot. Dwoje dzieci (lub dziecko i dorosły) stają naprzeciw siebie, mocno trzymając końce ręcznika. Zabawa polega na przeciągnięciu przeciwnika na swoje pole. Dla utrudnienia można między uczestnikami ustawić jakiś przedmiot, którego nie wolno im dotknąć w czasie zabawy.
- „Raz górą, raz dołem” – Dwoje uczestników (np. rodzice, rodzeństwo) trzyma naprężony kawałek włóczki / sznurka / liny. Dziecko przeskakuje ponad nim lub przeczołguje się dołem. Zadanie polega na tym, aby nie dotknąć włóczki. Aby umożliwić zabawę jednemu dziecku można umocować włóczkę lub linę do nóg dwóch krzeseł. W czasie zabawy zmieniamy wysokość położenia włóczki.
BLOK IV: Rozwijanie sprawności manualnej:
- Robimy kompozycję kwiatową – wycinamy z kolorowych gazet i czasopism ilustracje przedstawiające kwiaty – układamy z nich kompozycję i naklejamy na kartkę.
- Praca plastyczna – pszczoła 3D
Potrzebne materiały: 2 białe i 1 żółtą kartę z bloku A4, kawałek kartonu, farby plakatowe, nożyczki, czarny flamaster, błękitną kredkę, taśmę klejącą, klej, pędzel, oczka i czarny kreatywny drucik. Oczka można zrobić z papieru lub narysować, a nóżki i czułka można skręcić z czarnej bibuły lub ulepić z plasteliny.
Wykonanie: https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/04/pszczola-praca-plastyczna-z-papieru/
BLOK V: Rozwijanie pojęć matematycznych:
- Geometryczny labirynt – pokoloruj trójkąty i doprowadź pszczołę do kwiatów (materiał znajduje się w załączniku).
- Ćwiczenie percepcji wzrokowej i koncentracji uwagi – połącz koła / kwadraty od najmniejszego do największego (materiał znajduje się w załączniku).
- Kwiatki i płatki: wytnij i porozcinaj kółka z liczbami, a następnie umieść je na kwiatkach tak, aby numer na środku był równy ilości płatków na danym kwiatku – materiał jest do pobrania ze strony: https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/zabawy-matematyczne/445/kwiatki-i-platki
- Pszczoły kodowanie: zamaluj kółka zgodnie z tym, co pokazują kolorowe strzałki, aby pomóc pszczółkom trafić do ula – materiał jest do pobrania ze strony: https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/zabawy-matematyczne/2872/kodowanie-pszczoly-i-ule
- Dla chętnych dzieci zadania tekstowe – materiały znajdują się w załączniku.
BLOK VI: Umuzykalnianie:
„Kropki biedronki” – słowa: Agnieszka Galica, muzyka: Tadeusz Pabisiak
- Po zielonych łąkach, po kwiatowych łąkach,
z łodyżki na listek, wędruje biedronka.
Ref:
Spotkała ślimaka i małego żuka:
– Gdzie idziesz biedronko?
– Czego tutaj szukasz?
- A biedronka płacze, łapką łzy ociera:
Pogubiłam kropki, co ja zrobię teraz?
Nagranie w formacie mp3 znajduje się w załączniku. Nauka piosenki metodą ze słuchu. Rozmowa na temat piosenki. Jakie jest tempo tej piosenki – szybkie czy wolne?
Jaki jest jej nastrój?
BLOK VII: Dodatkowe pomysły:
- Oglądamy teatr online – Wrocławski Teatr Lalek: „PLAMA” – spektakl multimedialny o królewnie. Niedziela 10 maja o 15:00 – http://teatrlalek.wroclaw.pl/live/
- Tangram (układanka) – materiał znajduje się w załączniku.
Materiałów i zadań jest dużo, ale są jedynie propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich. Wystarczy, że wybiorą Państwo po jednym zadaniu z każdego bloku (oczywiście blok VII jest dodatkowy).
Zachęcamy również do nadsyłania zdjęć ze wspólnych działań, fotografowania powstałych prac, a także dzielenia się własnymi pomysłami na zabawy edukacyjne. Zdjęcia zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej.
Ćw. narządów artykulacyjnych i ćw. fonacyjne PSI PATROL
Ćwiczenie percepcji wzrokowej i koncentracji uwagi
Serdecznie pozdrawiamy, życzymy zdrowia i udanej zabawy!
Dorota Golisz
Anna Klementowska
Karolina Olinkiewicz