1. Oglądanie zdjęć, pocztówek, map i folderów z najbliższej okolicy. Dziecko wymienia nazwę miejscowości w której mieszka, nazywa znajdujące się tam ważniejsze obiekty.

  1. Przeczytanie krótkiej historii o mieście Wrocław.

Nazwa miasta – Wrocław pochodzi od imienia księcia czeskiego Vratislava I. Wrocław, to miasto wielu zabytków i nowoczesności. Leży nie tylko na brzegu rzeki Odry, ale także na położonych na niej 12 wyspach. Zajmuje IV miejsce w Europie pod względem ilości mostów i kładek (117 mostów, 27 kładek). W centrum miasta znajduje się Rynek, wokół którego skoncentrowane są liczne zabytki. Mieści się tu Ratusz oraz znajdują się kolorowe liczne kamieniczki. Jest także nowa część Ratusza, w której pracuje Prezydent Wrocławia. Od Rynku we wszystkich kierunkach odchodzi 11 uliczek.  Najstarszą zabytkową część miasta stanowi Ostrów Tumski usytuowany nieopodal Rynku. Powstał on na obszarze dogodnych przepraw wodno-handlowych, gdzie Odra między ujściem rzek – Oławy, Ślęży i Widawy rozgałęziając się na liczne zwężające odnogi – utworzyła mniejsze i większe wyspy zwane „ostrowami”. Wspaniałe kościoły, to główna atrakcja tego miejsca.  Wrocławskie ZOO jest najstarszym i największym (pod względem liczby wystawianych zwierząt) ogrodem zoologicznym w Polsce. To jedno z najbardziej zielonych miast w Polsce. Wrocławski Park Wodny to nowoczesne, wielofunkcyjne centrum sportowo-rekreacyjne. Przychodzą tu dzieci i dorośli.
Wrocław, to moje miasto – moja mała ojczyzna.

  1. Zabawa ruchowa: Idziemy na zakupy – wracamy z zakupów 
    Opis zabawy: Dziecko naśladują pójście do sklepu z lekką, pustą siatką, a następnie powrót z zakupów z ciężką, pełną towarów torbą. 

  2. Zabawa darmowa pt. „Prawda czy fałsz o Wrocławiu”.
    Dziecko na zdanie prawdziwe reaguje oklaskami i mówi „To prawda”, a na fałszywe okrzykiem „Uuuuuu”, „To nieprawda”:
    – Po Wrocławiu jeżdżą tramwaje.
    – Wrocław ma metro.
    – Blisko ZOO jest Ogród Japoński.
    – Kamieniczki „Jaś i Małgosia” nie są połączone.
    – W Rynku nie ma fontanny.
    – We Wrocławiu jest ZOO.
    – W Rynku jest Pręgierz.
    – Przez Wrocław przepływa rzeka Wisła.
    – Rzeka Odra przepływa przez Wrocław.
    -Chodzisz do przedszkola, które znajduje się we Wrocławiu.

  1. Zabawa konstrukcyjna „Moja miejscowość”.

Dziecko buduje z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znajdują się w najbliższej okolicy.

  1. Ćwiczenie twórcze – wypowiedzi dziecka na temat: co by było, gdyby…
    – w naszej miejscowości uschły wszystkie rośliny?
    – w środku miasta wylądował statek kosmiczny?
    – z chmur padała gorąca czekolada?

  1. Zabawa darmowa co to za mina? Pokaż dziecku ilustracje z emocjami radość, złość, smutek, strach. Dziecko losuje kartkę z emocją i pokazuje minę. Ty odgadujesz co to za mina.

  1. Układanie domu z figur. Pokaż dziecku wzór, a ono za pomocą tych samych figur układaj taki sam dom i przyklejają do kartki. Dziecko po skończonej pracy liczy figury o tych samych kształtach.

  1. Zabawa dydaktyczna uporządkuj przedmioty. Rozłóż 3 szarfy (koła, sznurek) i włóż do każdej z nich: kwadrat, koło i trójkąt. Dziecko po obejrzeniu kształtów szukaja w domu podobnych kształtów i wkłada do szarfy (zbioru).

  1. Układanie wzorów z patyczków. Dziecko tworzy dowolne wzory z patyczków i nazywa powstałe kompozycje.

  2. Zabawa ruchowa robimy porządki. Wymień czynności wykonywane w domu (prasowanie, wieszanie, pranie, wycieranie kurzu, odkurzanie). Dziecko pokazuje czynności gestami.

  3. Nazywanie pomieszczeń znajdujących się w domu. Dziecko ogląda zdjęcia kuchni, pokoju i łazienki. Opowiada o ich wyposażeniu.

  1. Słuchanie dźwięków, jakie wydają urządzenia elektryczne. (Suszarka, młynek do kawy, blender, telefon, drukarka, odkurzacz, żelazko). Dziecko słucha i odgaduje. Określa do czego służą te urządzenia. Omawiane zostają zasady bezpieczeństwa, że podczas ich stosowania, dzieciom nie wolno z nich korzystać bez udziału osób dorosłych.

  1. Ćwiczenia pamięci wzrokowej – co zniknęło ze środka koła. Dziecko przygląda się rzeczom, które znajdują się w kole. Rodzic przykrywa je, a następnie zabiera jedną rzecz. Dziecko odgaduje, która rzecz zniknęła.

  1. Rozmowa na temat wiersza B. Formy „Moja rodzina”.

Moja rodzina to ja, mama, tata.

Mam też siostrę Alę i młodszego brata.

Siostra jest wysoka, czarne włosy ma,

a braciszek mały skończył latka dwa.

Wspólne zabawy, wspólne spacery.

Zimą na narty, latem rowery.

Czas wolny zawsze razem spędzamy,

bardzo się mocno wszyscy kochamy.

  1. Praca plastyczna – wypychanka. Dzieci przyklejają do sylwetki kota łatki z plasteliny.

  1. Malujemy krasnale. Dzieci malują palcami postacie krasnali.

  1. Opowiadanie o obrazkach. Dziecko ogląda ilustracje z członkami rodziny w trakcie wykonywania różnych czynności (np. tata zmywa naczynia, mama gotuje obiad). Rodzic prosi aby dzieci dokończyły zdanie tata…, dziecko…., mama….

  1. Piosenka „Przepraszam, dziękuję” B. Forma

1. Przepraszam i dziękuję
magiczne słowa znam
i jeszcze słowo: proszę
przypominam wam.


Ref. Dobre wychowanie
to jest ważna sprawa,
grzeczny bądź i miły,
taka moja rada.


2. Pamiętać zawsze musisz,
gdy obiad smaczny jesz,
że mlaskać nie wypada,
dobrze o tym wiesz.


Ref. Dobre wychowanie
to jest ważna sprawa,
grzeczny bądź i miły,
taka moja rada.

Rozmowa na podstawie tekstu piosenki:

Jakie magiczne słowa są wymienione w piosence?

Dlaczego te słowa są magiczne?

Dlaczego nie wolno mlaskać przy obiedzie?

W jaki sposób można zaprosić kogoś do zabawy?

Co to jest dobre wychowanie?

  1. Piosenka: „Moja rodzina” (źródło: „Wesołe przedszkole pięciolatka”)

Ja i ty , ty i ja
Mamę , tatę każdy ma
Dziadków dwóch i babcie dwie
Brata, siostrę masz lub nie.

Ref. Bo rodzina, to rodzice i rodzeństwo
To są krewni, których łączy pokrewieństwo
Bo w rodzinie wszyscy bardzo się kochamy
I gdy trzeba, jedni drugim pomagamy.

Ja i ty, ty i ja,
Ciocię, wujka każdy ma
Krewnych masz, kuzynów też
Nazwij wszystkich jeśli chcesz.

Ref. Bo rodzina, to rodzice i ……