-
Oglądanie zdjęć, pocztówek, map i folderów z najbliższej okolicy. Dziecko wymienia nazwę miejscowości w której mieszka, nazywa znajdujące się tam ważniejsze obiekty.
-
Przeczytanie krótkiej historii o mieście Wrocław.
Nazwa miasta – Wrocław pochodzi od imienia księcia czeskiego Vratislava I. Wrocław, to miasto wielu zabytków i nowoczesności. Leży nie tylko na brzegu rzeki Odry, ale także na położonych na niej 12 wyspach. Zajmuje IV miejsce w Europie pod względem ilości mostów i kładek (117 mostów, 27 kładek). W centrum miasta znajduje się Rynek, wokół którego skoncentrowane są liczne zabytki. Mieści się tu Ratusz oraz znajdują się kolorowe liczne kamieniczki. Jest także nowa część Ratusza, w której pracuje Prezydent Wrocławia. Od Rynku we wszystkich kierunkach odchodzi 11 uliczek. Najstarszą zabytkową część miasta stanowi Ostrów Tumski usytuowany nieopodal Rynku. Powstał on na obszarze dogodnych przepraw wodno-handlowych, gdzie Odra między ujściem rzek – Oławy, Ślęży i Widawy rozgałęziając się na liczne zwężające odnogi – utworzyła mniejsze i większe wyspy zwane „ostrowami”. Wspaniałe kościoły, to główna atrakcja tego miejsca. Wrocławskie ZOO jest najstarszym i największym (pod względem liczby wystawianych zwierząt) ogrodem zoologicznym w Polsce. To jedno z najbardziej zielonych miast w Polsce. Wrocławski Park Wodny to nowoczesne, wielofunkcyjne centrum sportowo-rekreacyjne. Przychodzą tu dzieci i dorośli.
Wrocław, to moje miasto – moja mała ojczyzna.
-
Zabawa ruchowa: Idziemy na zakupy – wracamy z zakupów
Opis zabawy: Dziecko naśladują pójście do sklepu z lekką, pustą siatką, a następnie powrót z zakupów z ciężką, pełną towarów torbą. -
Zabawa darmowa pt. „Prawda czy fałsz o Wrocławiu”.
Dziecko na zdanie prawdziwe reaguje oklaskami i mówi „To prawda”, a na fałszywe okrzykiem „Uuuuuu”, „To nieprawda”:
– Po Wrocławiu jeżdżą tramwaje.
– Wrocław ma metro.
– Blisko ZOO jest Ogród Japoński.
– Kamieniczki „Jaś i Małgosia” nie są połączone.
– W Rynku nie ma fontanny.
– We Wrocławiu jest ZOO.
– W Rynku jest Pręgierz.
– Przez Wrocław przepływa rzeka Wisła.
– Rzeka Odra przepływa przez Wrocław.
-Chodzisz do przedszkola, które znajduje się we Wrocławiu.
-
Zabawa konstrukcyjna „Moja miejscowość”.
Dziecko buduje z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znajdują się w najbliższej okolicy.
-
Ćwiczenie twórcze – wypowiedzi dziecka na temat: co by było, gdyby…
– w naszej miejscowości uschły wszystkie rośliny?
– w środku miasta wylądował statek kosmiczny?
– z chmur padała gorąca czekolada?
-
Zabawa darmowa co to za mina? Pokaż dziecku ilustracje z emocjami radość, złość, smutek, strach. Dziecko losuje kartkę z emocją i pokazuje minę. Ty odgadujesz co to za mina.
-
Układanie domu z figur. Pokaż dziecku wzór, a ono za pomocą tych samych figur układaj taki sam dom i przyklejają do kartki. Dziecko po skończonej pracy liczy figury o tych samych kształtach.
-
Zabawa dydaktyczna uporządkuj przedmioty. Rozłóż 3 szarfy (koła, sznurek) i włóż do każdej z nich: kwadrat, koło i trójkąt. Dziecko po obejrzeniu kształtów szukaja w domu podobnych kształtów i wkłada do szarfy (zbioru).
-
Układanie wzorów z patyczków. Dziecko tworzy dowolne wzory z patyczków i nazywa powstałe kompozycje.
-
Zabawa ruchowa robimy porządki. Wymień czynności wykonywane w domu (prasowanie, wieszanie, pranie, wycieranie kurzu, odkurzanie). Dziecko pokazuje czynności gestami.
-
Nazywanie pomieszczeń znajdujących się w domu. Dziecko ogląda zdjęcia kuchni, pokoju i łazienki. Opowiada o ich wyposażeniu.
-
Słuchanie dźwięków, jakie wydają urządzenia elektryczne. (Suszarka, młynek do kawy, blender, telefon, drukarka, odkurzacz, żelazko). Dziecko słucha i odgaduje. Określa do czego służą te urządzenia. Omawiane zostają zasady bezpieczeństwa, że podczas ich stosowania, dzieciom nie wolno z nich korzystać bez udziału osób dorosłych.
-
Ćwiczenia pamięci wzrokowej – co zniknęło ze środka koła. Dziecko przygląda się rzeczom, które znajdują się w kole. Rodzic przykrywa je, a następnie zabiera jedną rzecz. Dziecko odgaduje, która rzecz zniknęła.
-
Rozmowa na temat wiersza B. Formy „Moja rodzina”.
Moja rodzina to ja, mama, tata.
Mam też siostrę Alę i młodszego brata.
Siostra jest wysoka, czarne włosy ma,
a braciszek mały skończył latka dwa.
Wspólne zabawy, wspólne spacery.
Zimą na narty, latem rowery.
Czas wolny zawsze razem spędzamy,
bardzo się mocno wszyscy kochamy.
-
Praca plastyczna – wypychanka. Dzieci przyklejają do sylwetki kota łatki z plasteliny.
-
Malujemy krasnale. Dzieci malują palcami postacie krasnali.
-
Opowiadanie o obrazkach. Dziecko ogląda ilustracje z członkami rodziny w trakcie wykonywania różnych czynności (np. tata zmywa naczynia, mama gotuje obiad). Rodzic prosi aby dzieci dokończyły zdanie tata…, dziecko…., mama….
-
Piosenka „Przepraszam, dziękuję” B. Forma
1. Przepraszam i dziękuję
magiczne słowa znam
i jeszcze słowo: proszę
przypominam wam.
Ref. Dobre wychowanie
to jest ważna sprawa,
grzeczny bądź i miły,
taka moja rada.
2. Pamiętać zawsze musisz,
gdy obiad smaczny jesz,
że mlaskać nie wypada,
dobrze o tym wiesz.
Ref. Dobre wychowanie
to jest ważna sprawa,
grzeczny bądź i miły,
taka moja rada.
Rozmowa na podstawie tekstu piosenki:
Jakie magiczne słowa są wymienione w piosence?
Dlaczego te słowa są magiczne?
Dlaczego nie wolno mlaskać przy obiedzie?
W jaki sposób można zaprosić kogoś do zabawy?
Co to jest dobre wychowanie?
-
Piosenka: „Moja rodzina” (źródło: „Wesołe przedszkole pięciolatka”)
Ja i ty , ty i ja
Mamę , tatę każdy ma
Dziadków dwóch i babcie dwie
Brata, siostrę masz lub nie.
Ref. Bo rodzina, to rodzice i rodzeństwo
To są krewni, których łączy pokrewieństwo
Bo w rodzinie wszyscy bardzo się kochamy
I gdy trzeba, jedni drugim pomagamy.
Ja i ty, ty i ja,
Ciocię, wujka każdy ma
Krewnych masz, kuzynów też
Nazwij wszystkich jeśli chcesz.
Ref. Bo rodzina, to rodzice i ……