Flaga Polski

„Nasza miejscowość, nasz kraj” (4-8.05)

Propozycje aktywności dla dzieci 5-letnich:

BLOK I: Rozwój mowy i myślenia:

  1. Ćwiczenia oddechowe i usprawniające narządy artykulacyjne – plansza znajduje się w załączniku (malowanie w buzi – ćwiczenia artykulacyjno-oddechowe. Paleta z kolorowymi farbami, czyli papierowymi kółkami. Na początku nanosimy kropki na talerzyk zasysając je przy pomocy słomki, a następnie wykonujemy różne ćwiczenia artykulacyjne, zgodnie z kolorem „farby”).

Ćwiczenia oddechowe:

Przy pomocy słomki przenosimy kolorowe kółeczka na planszę w wyznaczone miejsca. Kółeczka nie muszą być idealnie położone na wyznaczonych polach.

Usprawnianie narządów artykulacyjnych:

  • Podnosimy język do góry i dotykamy miejsca tuż za górnymi zębami (wałka dziąsłowego – mała góreczka za górnymi zębami) tyle razy, ile jest kolorowych kropeczek. To duże kropki, więc przyciskamy język mocno, a potem on odpoczywa.
  • Malowanie językiem „na niby” – nabieramy palcem kolor z palety i kładziemy na czubek języka. Dziecko dotyka czubkiem języka wyznaczonego miejsca w buzi.
  • niebieski – malujemy językiem całe podniebienie (sufit) – od zębów aż do gardła – to jest niebo;
  • żółty – na środku podniebienia (sufitu) rysujemy dużą kropkę, a od niej promyki w różne strony – to jest słońce;
  • zielony – malujemy zęby górne i dolne od środka buzi – to jest  trawa;
  • pomarańczowy – dotykamy każdego zęba na górze i na dole – sadzimy w trawie  kolorowe kwiatki;
  • fioletowy – kropki na podniebieniu (suficie) – to latające po niebie ptaszki;
  • czerwony – malujemy językiem całe podniebienie (sufit), ponieważ słońce zachodzi i nadchodzi noc.
  • Po malowaniu trzeba dokładnie posprzątać buźkę. Dajemy na czubek języka magiczną gumkę i ścieramy wszystko, co zostało namalowane. Czyścimy podniebienie (sufit), zęby, a także policzki.
  1. Ćwiczenia słuchu fonematycznego z zakresu profilaktyki logopedycznej i terapii logopedycznej. Materiał zawiera 5 plansz z 30 kartami, na których przedstawiono 15 par obrazków, które się rymują – materiał znajduje się w załączniku. Każda karta ma co najmniej jedną parę z obrazkiem, którego nazwa się rymuje. Kartami można bawić się na różne sposoby, najprostszym jest odnalezienie rymujących się par. Innym pomysłem jest wylosowanie karty i wymyślanie jak największej ilości rymujących się wyrazów, a także gra w memory. Z niepełnej puli kart możemy również stworzyć karty do gry w „Czarnego Piotrusia”.
  1. Ćwiczenia z zakresu integracji sensorycznej – ćwiczenia pozwolą na odczucie na „własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców:
  • „Dotykowe pudełko”: W pudełku po butach lub poszewce na poduszkę należy umieścić różne przedmioty (o różnych kształtach, teksturach, wielkościach). Następnie prosimy dziecko, aby wkładając rękę do pudełka lub w poszewkę spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka – potem wyciągamy i  sprawdzamy.
  • Malowanie dłońmi, stopami: farbę przeznaczoną do malowania palcami można zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Innym sposobem jest stworzenie własnej „farby” z kisielu, galaretki lub pianki do golenia.
  • Degustacja: zachęcamy dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach, strukturach i konsystencji.
  1. Propozycja literatury:
  • „O tym, jak Pan Pokraka szukał swego raka” – opowiadanie pochodzi z elementarza Stokrotkowe podwórko:

Rak we wtorek dał drapaka. A od środy pan Pokraka szukał wszędzie swego Raka. Od tej środy pan Pokraka smucił się i głośno płakał.

– Nie mam Raka, nie mam Raka – tak się żalił pan Pokraka. 

Pan Pokraka ma buraka i modraka, ale nie ma pan Pokraka pana Raka. 

Od tygodnia pan Pokraka szuka wszędzie pana Raka. Krzyknął głośno pan Pokraka: – Ja, Pokraka, chcę mieć Raka. Jest już środa. A Pokraka?  Nadal szuka swego Raka. Szuka Raka pan Pokraka: w salaterce i w sosjerce, w atramencie i w kredensie, w ruloniku, w piekarniku, w pelerynie i w pianinie.

– Tutaj nie ma pana Raka – tak biadoli pan Pokraka.

– Może jutro znajdę Raka – tak pociesza się Pokraka. 

W czwartek nadal szuka Raka nasz przemiły pan Pokraka. Szuka Raka pan Pokraka: w ruloniku i w buciku, w rogaliku i w krupniku, w pelerynce i w pralince, w marynarce, no i w pralce. 

Gdy Pokraka szukał Raka, Rak owsiankę jadł u Kraka. Tam to właśnie pan Pokraka znalazł wreszcie pana Raka. Pan Pokraka znalazł Raka w rupieciarni pana Kraka.

Rupieciarnia pana Kraka to graciarnia słynna taaaka. 

W tej graciarni pana Kraka pan Pokraka znalazł Raka. Bardzo cieszy się Pokraka, że odnalazł  swego Raka. W rupieciarni pana Kraka są pan Rak i pan Pokraka. Są też: garnek, gumka, gąbka, cegła, butla, księga, bombka, kulka, linka, róg, biedronka i gałganki dla gąsiątka. 

Pytania do tekstu: 

  1. Czy pamiętasz kogo szukał pan Pokraka?
  2. Gdzie szukał pan Pokraka swego Raka? Wymień jak najwięcej miejsc, które pamiętasz. 
  3. Gdzie pan Pokraka odnalazł Raka?
  4. Czy pamiętasz co było w rupieciarni pana Kraka?
  • Wiersz W. Domaradzkiego pt. „Ojczyzna”

Wszystko dokoła:

dom i przedszkole,

fabryczne dymy,

żelazna kolej…

Kwiaty przy oknie,

klon koło bramy,

słoneczny uśmiech

kochanej mamy…

I las, co cieniem

dzieci zaprasza –

wszystko to Polska,

Ojczyzna nasza!

– Spróbujcie wspólnie z dziećmi zdefiniować: Co to jest ojczyzna? Kim jest Polka, Polak? 

– Kończenie zdania: „Jestem Polakiem, bo…”. 

– Co kojarzy się Wam z Polską?

– Wyszukiwanie innych wyrazów na głoskę „o”, jak ojczyzna. 

  • Wiersz Cz. Janczarskiego pt. ,,Barwy ojczyste”

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość,

biel – serce czyste.

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

Zapoznanie dziecka z symbolami narodowymi (flaga, godło, hymn państwowy) – filmik edukacyjny: https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA&feature=youtu.be 

BLOK II: Warsztat eksperymentalny: 

  1. Czy uda nam się ususzyć jabłka?

Przygotujcie: dwa jabłka, pół cytryny, garnuszek z wodą, deskę do krojenia, nitkę i nóż.

Sposób wykonania: 

  • Umyj jabłka; pokrój je na plastry, a następnie usuń z nich gniazda nasienne. 
  • Do garnuszka z wodą dodaj sok wyciśnięty z cytryny. Włóż każdy kawałek jabłka na chwilę do cytrynowej wody.
  • Nawlecz jabłkowe plastry na nitkę. Jabłka są dopiero wtedy ususzone, kiedy są sztywne, ale nie twarde. 

Powodzenia i smacznego! 

BLOK III: Rozwijanie sprawności fizycznej – tym razem ćwiczymy z piosenką:

„Tańczące ręce, tańczące nogi” – słowa i muzyka Alina Zwoźniak – nagranie audio znajduje się w załączniku:

Jedna ręka w górę

druga ręka w górę

połącz obie dłonie

i popraw fryzurę

jedna ręka w lewo

druga ręka w prawo

połącz obie dłonie 

i bij mocno brawo……bij brawo

A1 Jedna ręka w górę

druga ręka w górę

połącz obie dłonie

i popraw fryzurę

jedna ręka w lewo

druga ręka w prawo

połącz obie dłonie 

i bij mocno brawo……bij brawo

B  jedna noga w lewo

druga noga w prawo

jak stoisz w rozkroku

rób sklony do boku

połącz obie nogi

zrób dwa kroki w przód

biegnij szybko w miejscu

i nogami tup….. nogami tup

B1 jedna noga w lewo

druga noga w prawo

jak stoisz w rozkroku

rób sklony do boku

połącz obie nogi

zrób dwa kroki w przód

biegnij szybko w miejscu

i nogami tup…..nogami tup

A   A1   B   B1   A   A1

BLOK IV: Rozwijanie sprawności manualnej: 

  1. Praca plastyczna – Polska: 

Potrzebne materiały: czarna kartka; patyczki kosmetyczne do uszu, farby, szablon Polski, który znajduje się w załączniku.

Wykonanie: Kartkę składamy na pół wyznaczając środek, przykładamy wycięty szablon Polski, moczymy w farbie patyczek i stukamy zostawiając kropki.

  1. ,,Moja miejscowość” – malowanie farbami. Malujemy ulubione miejsce w naszym mieście (może to być ulubiony most, park, lodziarnia, krasnoludki, tramwaje i wszystko, co przychodzi nam do głowy). Wspólnie przypominamy sobie, co znajduje się we Wrocławiu.
  2. „Skarbonka” – wypełnijcie skarbonkę techniką frotażu. Podłużcie monetę pod kartkę ze skarbonką i rysujcie kredką lub ołówkiem do czasu uzyskania zadowalającego efektu – karta pracy znajduje się w załączniku (są w niej dwie skarbonki do wyboru).
  3. Praca plastyczna – Robot z niepotrzebnych rzeczy:

Potrzebne materiały: tekturka, klej, taśma klejąca dwustronna, nakrętki i różne niepotrzebne przedmioty według własnego pomysłu.

Wykonanie: Tworzymy robota według własnego pomysłu i wyobraźni. Powodzenia!

  1. Odrysowywanie cieni – do tej zabawy potrzebnych jest kilka ulubionych zabawek / figurek, kartka papieru, kredka / pisak i dużo słońca (lub mała lampka / latarka).

BLOK V: Rozwijanie pojęć matematycznych

  1. Zgaduj-zgadula: Zagraj z dzieckiem w prostą grę. Pozwól dziecku trzymać w dłoniach od 2 do 10 przedmiotów i potrząsać nimi (monety, guziki lub inne małe przedmioty, które przy potrząsaniu wydają dźwięk). Potrząsając nimi dziecko powie: „Zgadnij, ile ich mam!” Trzeba zgadnąć, iloma przedmiotami dziecko potrząsa (sądząc po odgłosie). Następnie zmiana, rodzic potrząsa przedmiotami, a dziecko zgaduje. Po każdej zgadywance sprawdzamy, ile było przedmiotów licząc je.
  2. „Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków. Rodzic wrzuca do kubka określoną liczbę guzików lub monet w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie układa ono przed sobą tyle samo guzików lub monet. W celu sprawdzenia dziecko wysypuje z kubka guziki / monety i liczy je. Następnie rodzic uderza drewnianą łyżką w dno garnka, a dziecko układa przed sobą tyle guzików / monet, ile dźwięków usłyszało. Przy kolejnym powtórzeniu zabawy rodzic uderza łyżką w dno garnka, a dziecko podskakuje tyle razy, ile dźwięków usłyszało.

BLOK VI: Umuzykalnianie:

  1. Piosenka pt. „Jesteśmy polką i polakiem” – bardzo ciekawa w tej piosence jest fabuła podróży. Można z dzieckiem porozmawiać na temat polskiej różnorodności – góry, morze, lasy itp.  Link: https://youtu.be/plug6OIrxRM 

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajna i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ja i ty
I ty
Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojada nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajna i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ja i ty
I ty

Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajna i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ja i ty
I ty

Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajna i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ja i ty
I ty

Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdańsku
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajna i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ja i ty
I ty
/2x

  • Pytamy się dziecka, o czym była piosenka? 

BLOK VII: Dodatkowe pomysły

1. „Opowiadania do chichotania” Renata Piątkowska – audiobook. Czyta Artur Barciś.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=t2cRatw2cko&feature=youtu.be

2. Zróbmy razem biało-czerwony shake:

Składniki:

  • 250 g zmiksowanych truskawek;
  • 250 serka homogenizowanego lub lodów;
  • 1/3 szklanki mleka;
  • 1/3 szklanki wody lub soku truskawkowego;
  • 1 łyżeczka cukru z wanilią.

Link do sposobu wykonania: https://youtu.be/WjobaFxEzTo 

3. Gra rodzinna „kości opowieściowe” – drukujemy i sklejamy kostki. Każdy z uczestników musi rzucić wszystkimi kośćmi i opowiedzieć historię na podstawie wylosowanych obrazków. Rozpoczynamy od „Dawno, dawno temu…”, „Pewnego razu…”, „Pewnego dnia”. Pamiętajcie, że nie ma złych odpowiedzi – obrazki mają pobudzić wyobraźnie i poszerzać słownik czynny dziecka, a także kształtować jego mowę opowieściową (narracyjną). 

Materiałów i zadań jest dużo, ale są jedynie propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich. Wystarczy, że wybiorą Państwo po jednym zadaniu z każdego bloku (oczywiście blok VII jest dodatkowy).

Zachęcamy również do nadsyłania zdjęć ze wspólnych działań, fotografowania powstałych prac, a także dzielenia się własnymi pomysłami na zabawy edukacyjne. Zdjęcia zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej. 

Załączniki:

KARTY Z RYMAMI – ćw. słuchu fonematycznego

Kości opowieściowe

PALETA KOLORÓW – ćw. oddechowo-artykulacyjne

Pan Pokraka

SKARBONKI SZABLON – POLSKA

Serdecznie pozdrawiamy, życzymy zdrowia i udanej zabawy!

Dorota Golisz

Anna Klementowska 

Karolina Olinkiewicz