MOJA OJCZYZNA 27.04-30.04.2020
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu dziecko zdobędzie wiedzę na temat majowych świat państwowych i nauczy się wymieniać i opisywać wygląd symboli narodowych. Poćwiczy aktywne słuchanie poprzez udostępnione bajki i filmy. Rozwiąże proste zadania matematyczne, przeliczy, porówna i uporządkuje zbiory. Poćwiczy umiejętność przeliczania, logiczne myślenie i spostrzegawczość. Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych i technicznych, wykonania eksperymentów.
Propozycje zadań są na cały tydzień, prosimy o wybranie kilku dziennie.
MAJOWE ŚWIĘTA
- Oglądnij albumy, które masz w domu przedstawiające zdjęcia z różnych stron Polski. Spróbuj opisać Rodzicom, co widzisz na zdjęciach. Spróbuj rozpoznać i nazwać te miejsca, które kiedyś odwiedziłeś z Rodzicami. Podziel się swoimi wrażeniami z tamtych miejsc.
- „Poznajemy majowe święta” – posłuchaj opowiadania B. Szelągowskiej pt. „Majowe święta” czytanego przez Rodzica:
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało – czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też! – powiedział Daniel.
– A tak naprawdę po co się je wiesza? – dopytywał Maciek – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…
Inne dzieci tez były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co działo się przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani – Tyle, że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych Rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinnyśmy szanować nasza flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek – Czy można go gdzieś spotkać?
– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.
– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta.
Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
– O, a to godło! – powiedział Antek – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?
– To hymn Polski – odpowiedziała pani – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy.
– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt.” Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.
Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
A następnie opowiedz Rodzicom:
– jakie barwy ma flaga Polski?
– dlaczego na początku maja wiesza się polskie flagi?
– jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
– co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
- Przy pomocy Rodziców zrób piękną flagę Polski. Potrzebne Wam będą do jej wykonania dwa prostokątne paski papieru: biały i czerwony, klej oraz patyczek.
- Oglądnij z Rodzicami reprodukcję obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3 maja z 1791 roku’. Przyglądnij się jej uważnie – zwróć uwagę na ubiór przedstawionej na obrazie postaci oraz na papier, który trzyma w ręce centralna postać obrazu.
Posłuchaj teraz ciekawostek na temat powstania reprodukcji:
Obraz Jana Matejki „Konstytucja 3 maja 1791 roku” powstał dawno temu. Obecnie możemy go podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie. Na obrazie przedstawieni są ważni ludzie, którzy uczestniczyli w niezwykle istotnym wydarzeniu, jakim było uchwalenie Konstytucji 3 maja. Zapisano w niej najważniejsze zasady dotyczące życia w naszym kraju.
Ludzie ubrani są w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów. Z lewej strony obrazu można zauważyć ówczesnego króla Polski – Stanisława Augusta Poniatowskiego.
- „Flaga” – ćwiczenia oddechowe
Nabierz powietrze nosem, następnie powoli wypuść je ustami, wprawiając w ruch swoją flagę.
- Posłuchaj wiersza I. Fabiszewskiej pt. „Moja ojczyzna” – czytanego przez Rodziców
Kocham moją ojczyznę,
Bo jestem Polakiem.
Kocham Orła Białego,
bo jest Polski znakiem.
Kocham barwy ojczyste,
Te biało – czerwone.
Kocham góry i niziny,
Każdą Polski stronę.
Opowiedz mamie lub tacie:
– jak nazywa się nasza ojczyzna?
– co znaczy być Polakiem?
– dlaczego kochamy Orła Białego?
– jak wygląda nasze godło?
Spróbuj powiedzieć swojemu pluszowemu misiowi cały wiersz. Posadź misia przed sobą, aby cię dobrze słyszał.
- „Godło Polski” – z dostępnych w domu materiałów plastycznych zrób z Rodzicami godło.
- Oglądnij króciutką bajkę pt. „Polak mały!” – film o polskich symbolach narodowych dla najmłodszych
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
MATEMATYCZNE ŁAMIGŁÓWKI
„Figury geometryczne” – utrwalenie wyglądu figur w najbliższym otoczeniu.
Przypomnij sobie jakie mamy figury geometryczne i sprawdź, gdzie je można zobaczyć w swoim domu.
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
„Prawa – lewa” – quiz matematyczny. Orientacja w przestrzeni.
Mamo, tato pobaw się ze mną, a zobaczysz czy wiem, gdzie jest prawa i lewa strona.
https://szaloneliczby.pl/prawa-lewa/
„Matematyczne domino” – dodawanie w zakresie 10.
https://szaloneliczby.pl/plytki-domino/
zagraj:
https://www.miniminiplus.pl/przygody-rybki-minimini/gry/przygody-rybki-minimini-zagubione-ksztalty
GIMNASTYKA MAŁEGO SMYKA
Potrzebne pomoce:
- Kostka do gry lub karteczki z narysowanymi kropeczkami
- Maskotki/plastikowe kubeczki – to będą nasze pachołki
- Chusteczki higieniczne
- Wstążka/tasiemka do wyznaczenia startu
I – Rozgrzewka
- Przygotowanie do zajęć – rozgrzewka poszczególnych części ciała
Rodzicu, zaproś dziecko do zajęć ruchowych. Zaczniemy od rozgrzewki poszczególnych części ciała. Dziecko w pozycji stojącej wykonuje poszczególne ćwiczenia:
- kręci głową w różne strony (kręci kółka; patrzy raz w jedną raz w drugą stronę, kiwa głową w przód i w tył)
- wzrusza ramionami (kilkakrotnie podnosi je i opuszcza)
- macha ,,skrzydełkami” – kładzie dłonie na ramiona – podnosi ręce w górę i opuszcza na dół, wykonuje ruchy okrężne rękoma
- kręci biodrami
- maszeruje w miejscu
- wyciąga ręce jak najwyżej i opuszcza je
- Maszeruj, biegnij – zabawa rytmiczna przy muzyce
Rodzicu, włącz muzykę i poruszajcie się zgodnie z jej rytmem. Muzyka podpowie Wam, jak się poruszać.
https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8
II – Ćwiczenia właściwe
- Pajacyk, podskok, przysiad
Do zabawy potrzebna będzie kostka do gry (lub kropeczki narysowane na małych karteczkach)
Mamo, tato zachęćcie dziecko do zabawy ruchowej – dziecko rzuca kostka lub losuje karteczkę z narysowanymi kropeczkami, a następnie przelicza ilość oczek. Ilość oczek wskazuje, ile razy dziecko ma wykonać poszczególne ćwiczenie np. 5 oczek – dziecko wykonuje 5 pajacyków. Po każdym ćwiczeniu ponownie rzucamy kostką.
Ćwiczenia do wykonania:
- Przysiady
- Podskoki
- Skłony
- Pajacyki
- Ćwiczenie w pozycji leżącej
Dziecko kładzie się na podłodze, na brzuchu. Podnosi tylko głowę, a następnie tylko ręce (wyprostowane), tylko nogi. Po kilku powtórzeniach dziecko może podjąć próbę jednoczesnego podniesienia głowy, rąk i nóg i wytrzymania w tej pozycji przez chwilę.
- Ćwiczenie w pozycji niskiej
< Do tego ćwiczenia trzeba ustawić w linii prostej kilka przeszkód (mogą to być maskotki) i wyznaczyć start – za pomocą wstążki/tasiemki>
Dziecko czworakuje, omijając przeszkody. Na klaśnięcie rodzica zatrzymuje się, aby po chwili wrócić do wykonywania ćwiczenia.
- Ćwiczenie usprawniające stopy
Dziecko siedzi na podłodze w siadzie prostym podpartym. Następnie podnosi do góry raz jedną, raz drugą nogę. W kolejnym etapie utrudniamy ćwiczenie – przy podnoszeniu jednej nogi, dziecko stara się poruszać stopą raz dół, raz w górę.
- Ćwiczenia z elementem przeskoku
<do tego ćwiczenia będą potrzebne chusteczki higieniczne, wstążeczka (tasiemka) wyznaczająca start>
Rodzicu rozłóż wspólnie z dzieckiem na podłodze pięć chusteczek higienicznych w linii prostej oraz wstążeczkę – oznaczającą start. Tak przygotowaną trasę dziecko pokonuje przeskakując chusteczki obunóż, po przeskoczeniu wszystkich przeszkód wraca w ten sam sposób na metę. Dziecko powinno pokonać trasę jak najszybciej z zachowanie zasad bezpieczeństwa.
III – Zakończenie
- 8. Marsz
Dzieci maszerują wokół pomieszczenia, najpierw z kolanami uniesionymi nisko, a następnie coraz wyżej. Następnie wciągają powietrze nosem, a wypuszczają ustami.
ZABAWY MUZYCZNE
- Maszeruj, biegnij, skacz – zabawa rytmiczna przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=6Q7-tzCCh3w
Rodzicu, zaproś dziecko do zabawy przy muzyce. Włącz muzykę i poruszajcie się zgodnie z jej rytmem. Trochę pomaszerujecie, pobiegacie i poskaczecie. Dzieci na pewno poradzą sobie z tą zabawą doskonale.
- „Jestem Polakiem” – zabawa z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&t=71s
Posłuchajcie piosenki, następnie zaśpiewajcie ją wspólnie i postarajcie się ułożyć prosty ruch do piosenki. Zatańczcie wspólnie.
Ktoś z Was odważy się podzielić z nami swoją ilustracją ruchową? Chętnie Was zobaczymy 😉
- Domowe instrumenty – rozpoznawanie odgłosów
Rodzicu, w waszym domu jest mnóstwo przedmiotów wydających różnorodne dźwięki, przygotujcie wspólnie z dzieckiem kilka z nich (mogą to być np. szklanka z łyżeczką w środku, metalowe pokrywki, puste butelki, butelka wypełniona np. ryżem, tarka.)
Powiedz dziecku, żeby zastanowiło się co trzeba zrobić, żeby te przedmioty wydawały dźwięki. Posłuchajcie dźwięków wydawanych przez wasze ,,instrumenty”.
Następnie przeczytaj dziecku wierszyk, który znajduje się poniżej. Po przeczytaniu wiersza, dziecko zamyka oczy, a rodzic gra na dowolnym ,,instrumencie”. Zadaniem dziecka jest wskazać przedmiot, który wydawał dźwięk. Przy powtórzeniu zabawy to dziecko zadaje rodzicowi zagadkę muzyczną.
W moim małym pokoiku,
jest pudełko na stoliku,
W tym pudełku są ukryte
instrumenty niesamowite.
Powiedz, powiedz, powiedz nam
Na czym teraz gram?
- Gramy na instrumentach – wystukiwanie rytmu
Mamo, tato, do kolejnej zabawy wykorzystamy przedmioty z poprzedniej zabawy. Wybierzcie jeden z ,,instrumentów” i wystukaj prosty rytm np.
o o o
o oo o
Zadaniem dziecka jest powtórzenie zagranego przez rodzica rytmu.
W powtórzeniu zabawy to dziecko wymyśla rytm, a rodzic powtarza.
- Zabawa rytmiczna dla chętnych
https://www.youtube.com/watch?v=g63ejAMTHM4
WARSZTATY EKSPERYMENTALNE
- TAŃCZĄCE RODZYNKI
Do wykonania eksperymentu potrzebne będą:
– woda gazowana
– szklanka
– rodzynki
Sposób wykonania:
Do szklanki wlewamy wodę gazowaną. Następnie wrzucamy rodzynki i obserwujemy, jak po czasie wesoło zaczynają skakać w naczyniu
- UCIEKAJĄCY PIEPRZ
Do wykonania eksperymentu potrzebne będą:
– głęboki talerz
– woda
– pieprz
– płyn do naczyń
Sposób wykonania:
Talerz wypełniamy po brzegi wodą. Następnie na jego powierzchni sypiemy delikatnie pieprz. Maczamy palec w płynie do mycia naczyń i przykładamy go na środek talerza. Obserwujemy, co się dzieje, gdy pieprz ma kontakt z płynem.
(Jest to doskonały sposób na wyjaśnienie dzieciom dlaczego tak ważne jest mycie rąk).
Życzymy udanej zabawy!
Witajcie! Mamy nadzieję, że Święta spędziliście bezpiecznie i zdrowo. Przed nami kolejny, ciekawy tydzień. Zamieszczamy do pobrania propozycje zabaw w rodzinnym gronie. Utrwalimy sobie wiadomości poznane w zeszłym tygodniu 🙂 Rodziców prosimy o zwrócenie uwagi na prawidłową postawę dziecka podczas wykonywania różnych czynności. Zachęcamy do nadsyłania zdjęć ze wspólnych działań
Pozdrawiamy 🙂