Przyroda jest wieczna, jeżeli jest bezpieczna 

20.04. – 24. 04. 2020

Rozszerzenie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości. Poznawanie rodzajów odpadów i ich sposobów segregacji. Kształtowanie zachowań i rozwijanie pozytywnej świadomości ekologicznej poprzez badanie, eksperymentowanie, przetwarzanie, dziwienie się, zbieranie, porządkowanie.

Co roku 22 kwietnia, na całym świecie  obchodzone jest uroczyście wyjątkowe święto – Międzynarodowy Dzień Ziemi. Tego dnia szczególnie powinniśmy pomyśleć o tym, jak chronić nasz wspólny dom – ZIEMIĘ! Warto zastanowić się, jak pomóc naszej planecie, aby ten wspólny dom był zdrowy, piękny i czysty. Bo jak powiedziała poetka:

                                                            „Niech skacze pasikonik,

                                                            niech świerszczyk w trawie dzwoni…

                                                          Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

                                                                Ja i ty – żyję tylko raz…”

Buczkówna „Tylko raz”, fragm.

Świadomość ekologiczną warto wyrabiać już u przedszkolaków, bo „czym skorupka za młodu nasiąknie…”

Dokończ:

PRZYJACIEL PRZYRODY NIE MOŻE:

  • Zrywać samowolnie…(roślin)
  • Wycinać…(drzew)
  • Płoszyć w lesie i parku…(ptaków i zwierząt)
  • Rozrzucać w lesie i parku…(śmieci)
  • Rozpalać samowolnie…(ognisk)
  • Godzić się na…(tu dzieci podają swoje propozycje)

Posłuchajcie piosenki: Kołysz nas ziemio

Rozwiąż zagadki: 

  • Jestem mała. Mieszkam w lasach, parkach, ale i pod płytą chodnikową. Żyjemy w bardzo dużych rodzinach. Bardzo lubimy pracować. Gdy spacerujesz po lesie lub parku, pamiętaj o nas i staraj się nas nie rozdeptać. Wierzę, że ty nie należysz do tych okrutnych ludzi, którzy czasem celowo czy dla zabawy niszczą nasze domy…(mrówka)
  • Do swojego życia potrzebuję czystej ziemi, słońca i wody. Ale nie wiem dlaczego niektórzy ludzie rzucają wokół mnie różne śmieci, które zasłaniają mi słońce czasem mnie ranią. Czy mógłbyś mnie odnaleźć i pomóc mi?…(roślinka)
  • Powoli i delikatnie sunę po ziemi, podjadając po drodze liście. Ludzie często moim imieniem określają kogoś, kto wolno wszystko robi. Ale ja się tym wcale nie przejmuję i jestem dumny ze swojego imienia. Mam do was pytanie – dlaczego przez niektórych ludzi kaleczony i deptany? Co takiego zrobiłem, żeby na to zasłużyć?…(ślimak)
  • Czy wiesz, jaki odczuwam ból, gdy łamiesz moje gałęzie, zrywasz liście oraz ranisz moją korę ?…(drzewo)
  1. „Co z tą segregacją?”

„1. Tajemniczy list” – wprowadzenie dziecka w tematykę. Przeczytanie listu od tajemniczego przyjaciela:

„ Drodzy Przyjaciele! Mam na imię Staś i jestem Waszym rówieśnikiem. Mieszkam wraz z rodzicami i siostrą Alą w odległym państwie Czystolandia. To bardzo piękna kraina, w której panuje ład i porządek. Zamieszkujący ją ludzie są bardzo szczęśliwy, ponieważ żyją w czystym i pięknym państwie. Jednak w ostatnim czasie na nasze terytorium wdarł się zły i podstępny Król Śmieci, który w bardzo szybkim tempie zaśmieca naszą krainę. W naszym dotąd bardzo spokojnym i czystym państwie, zaczęły pojawiać się nowe góry śmieci, które przysłaniają piękne krajobrazy Czystolandii, co powoduje smutek na twarzach jej mieszkańców. Piszę do Was ten list, ponieważ tylko Wy możecie pomóc nam pokonać złego Króla Śmieci. Powstrzymać go można tylko w jeden sposób. Trzeba poprawnie wykonać wszystkie wymyślone przez niego zadania, które są w kopertach oznaczonych ekologicznymi symbolami. Niestety, jeśli w przeciągu 4 dni nie uda się Wam ich rozwiązać, nasza Czystolandia już na zawsze zamieni się w wielką górę śmieci, w której już nigdy nie zaświeci słońce… Tylko Wy możecie uratować naszą krainę! Dlatego bardzo liczymy na Waszą pomoc. Powodzenia!”

                                                                                                                         Staś

  1. Rozmowa na temat odczuć Stasia. Wspólne podjęcie decyzji dotyczącej udzielenia pomocy mieszkańcom Krainy „Czystolandii”.
  2. Zadanie nr 1 Zielona koperta

Segregacja śmieci do trzech pojemników, ale przed tym przeprowadzamy  rozmowę z dzieckiem na temat segregacji.

– Co to jest odpad?

– Na czym polega segregacja śmieci?

– Do  jakich pojemników wrzucamy odpady?

– Dlaczego ważna jest segregacja śmieci dla naszej planety Ziemi ?

Rodzic pokazuje dziecku pojemniki na odpady i omawia poszczególny pojemnik.

Niebieski pojemnik – papier – książki, zeszyty (bez zszywaczy), tekturkę, gazety, bombonierka, torebki papierowe,

Żółty pojemnik – plastik –  butelki po napojach(najlepiej zgniecione), butelki po płynach do mycia, plastikowe zakrętki, plastikowe worki, reklamówki, plastikowe koszyczki po owocach, puszki po napojach, puszki po konserwach,

Zielony pojemnik – szkło – butelki i słoiki szklane po napojach i żywności, szklane opakowania po kosmetykach

Zabawa ruchowa „Sprzątamy.”

Na dywanie Rodzic rozsypuje śmieci z różnego materiału. Dziecko z pomocą rodzica segreguje śmieci do odpowiednich worków (zbiorów). Zwrócenie uwagi na to, że niektóre pozostałe odpady nie pasujące do worków takie jak baterie, lekarstwa, zepsute urządzenia elektryczne trzeba specjalnie przetwarzać, bo są bardzo szkodliwe dla środowiska. .

Karty pracy dla chętnych  dzieci w załączniku

załącznik 1 Kolorowanka pojemniki

załącznik nr 2 Kolorowanka segregacja

załącznik nr 3. Posortuj odpady

załącznik nr 4 Segregacja śmieci

II„ Świat w naszych rękach”

  1. Zadanie nr 2 Koperta czerwona

 Zabawa swobodna do  piosenki ekologicznej ”Świat w naszych rękach”

  1. Śpiewanie piosenki – wybranych fragmentów: zwrotki, refrenu- omówienie piosenki
  2. Co to jest RECYKLING

Recykling trudne słowo, które oznacza zrobienie czegoś nowego ze starego

Zapoznanie z symbolem recyklingu, który oznacza ponowne przetwarzanie odpadów.

Ze zbierania i segregowania śmieci płyną liczne korzyści. Jaki może być dalszy los tych odpadów? Czy odpady możemy wykorzystywać ponownie? Z makulatury i starych szmat produkuje się papier. Dzięki temu nie musimy ścinać drzew, których drewno też używamy do produkcji papieru. Z plastikowych odpadów powstają tworzywa sztuczne oraz nowe opakowania plastikowe. Szkło przetapiają huty szkła. Służą do wyrobu nowych opakowań szklanych. Złom jest przetapiany w hutach na metale, z których produkuje się np. karoserie samochodów. Ze starych aluminiowych puszek powstają nowe.

Wędrówka śmiecia

Załącznik nr 5 Symbol recyklingu – kolorowanka

III.  „Baterie zbieramy i ziemię oczyszczamy”

Zadanie nr 3. Niebieska koperta – Stwórz własny pojemnik na baterie

Rodzic pokazuje dziecku baterie,  leki. Zadaje pytanie dziecku do którego pojemnika wrzuciłbyś/wrzuciłabyś leki i baterie?

Podsumowanie

Są to odpady niebezpieczne  dla środowiska. Nie można ich wrzucać do śmieci. Każdy odpad musi być wyrzucony do odpowiedniego pojemnika. Pojemniki na leki  można spotkać  w niektórych  aptekach, tylko tam możemy wyrzucić leki których np. data ważności się skończyła.

A co z bateriami?

Rodzic pokazuje pojemnik na baterie i pyta się dziecka czy widziało już gdzieś takie pojemniki poza przedszkolem?

Bardzo często takie pojemniki znajdują się w sklepach, punktach fotograficznych, supermarketach itd. Rodzic  tłumaczy dziecku, że właśnie do takich pojemników należy wrzucać zużyte baterie, ponieważ substancje, które zawierają wewnątrz nie mogą bezpośrednio dostać się do środowiska.  Po przedostaniu się do gleby, czy wody powodują zagrożenie nie tylko dla roślin i zwierząt, ale i dla ludzi. Zatruwają zwierzęta,  rośliny, drzewa, warzywa, owoce, które ludzie jedzą.

4.Wykonanie własnego pojemnika na baterie  – praca plastyczna – pomysł dowolny

5. „Policz nakrętki” – zabawa matematyczna. Dzieci siedzą w kole przed sobą mają rozsypane nakrętki w różnych kolorach. Wybrane dzieci klasyfikują nakrętki według koloru, przeliczają je oraz przyporządkowują im poszczególne cyfry.

6. Rodzic bierze papier, folie, nakrętki i wkłada je do jednego pojemnika. Pyta dzieci: Czy można spalić te śmieci? Jak myślicie? Co dzieje się z powietrzem gdybyśmy spalili te śmieci?

7. Zabawa z balonem – sprawdzanie czy powietrze istnieje. Dziecko próbują wtłoczyć buzią powietrze w balon. Rodzic w tym czasie mówi, że powietrze naprawdę istnieje i że bez powietrza nie moglibyśmy żyć. Wykonanie wdechu nosem.

8. Zaproszenie dzieci na krótką bajkę o pewnym domu, rodzinie, zwierzętach i smogu. Nauczyciel opowiada oraz robi doświadczenie z suchym lodem (lub podpalonym papierem- tworzy dym w akwarium), mówi o bezpieczeństwie i o tym, że dzieci nie podpalają same papieru.

9. Rozmowa na temat smogu. Dziecko dostrzega związek przyczyna – skutek np. dymiące kominy, samochody, piece= smog. Wspólnie zastanawianie się, jak zwalczyć smog. Rodzic pokazuje maseczkę, jaką należy nosić, gdy będzie dużo smogu.

10. Doświadczenie z suszarką. Rodzic tłumaczy, że wiatr rozpędza smog i rozdmuchuje dym powietrzem z suszarki

11. Omówienie Kodeksu Małego Ekologa 

IV „Zanieczyszczone morza i oceany”

  1. Zadanie nr 4. żółta koperta „Dbaj o morza i oceny”
  2. Oglądanie bajki Eko patrol – segregacja śmieci

4. Rozmowa na temat treści bajki

3.Oglądanie zdjęć  „Plastikowe morze problemów”

Rodzic pozaprowadza rozmowę z dzieckiem –  co przedstawiają zdjęcia.

Żółwie, ptaki morskie, wieloryby i delfiny…Aż 700 gatunków zwierząt pada ofiarą plastiku Zanieczyszczenie plastikiem to katastrofa zagrażająca zdrowiu i życiu wszystkich mieszkańców mórz i oceanów.

– nazywanie zwierząt żyjących w morzach i oceanach

5. Praca plastyczna „ Wodni mieszkańcy” – wykonanie dowolne lub „Co zjadła ryba?”

Materiały potrzebne do wykonania pracy.

Papier w kilku dowolnych kolorach, szablon ryby do pobrania poniżej, nożyczki, linijka, flamaster, dowolne plastikowe elementy (rurki do picia, folia spożywcza, torebka foliowa, mikroplastik – np. brokat), masa mocująca np. taśma dwustronna, klej w płynie lub sztyfcie

(Szablon ryby w załączniku)

Krok 1.Odrysujcie szablon i wytnijcie dwa identyczne kształty ryb. Wytnijcie kilkanaście łusek, oko oraz „uśmiech” ryby. Narysujcie koło, a następnie wytnijcie  i podzielcie je na kilka części. W każdej części przyklejcie  inny rodzaj plastyku. Mogą to być rurki do picia, folia spożywcza, kawałki plastikowej butelki, wszystko, co możemy znaleźć w domu. Koło – to brzuch ryby.

Krok 2 Teraz czas na połączenie elementów pracy w całość. Sklejcie dwa szablony ryby w miejscu płetwy grzbietowej lub ogona. Przyklejcie łuski i oko do pierwszego szablonu ryby, a do drugiego szablonu przymocujcie za pomocą masy mocującej(taśmy dwustronnej) brzuch ryby. Przymocujcie również „uśmiech” ryby, ale skierowany do dołu. Co jest całkiem zrozumiałe, ryby zwykle nie lubią, kiedy ich brzuch jest pełen plastiku. „Uśmiech” ryby z pewnością pójdzie do góry, jeśli odkleimy jej wypełniony brzuch. Spróbujcie, a zaproponowana praca plastyczna z pewnością wytłumaczy Wam  zagrożenie, jakie stanowi plastik w oceanach.

6. Drama „Wodni mieszkańcy” – próba budowania dialogu, rozmowa o zanieczyszczeniach ( rodzice wraz z dziećmi) 

Załącznik nr 6

Szablon ryby

V. Zabawy ruchowe wg W. Sherborne – zapraszamy wszystkich członków rodziny do miłej zabawy!!!

Powitanie

– „Wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś ty, ręce raz-dwa- trzy, nogi raz – dwa- trzy.

– grupa siedzi w kręgu, kolejni uczestnicy wchodzą do środka, witają się z pozostałymi uściskiem dłoni, łokciami, stopami, klepnięciem w dłoń, itp.

Ćwiczenia rozwijające świadomość ciała i przestrzeni

– dorośli siedzą przodem do dzieci. Dzieci dotykiem wskazują poszczególne części ciała do słów wiersza, dorośli masują wskazane części ciała..

Oto moja buzia (x 2 głaszczemy od podbródka do skroni)

czoło do głaskania, ( x 2 głaszczemy czoło od środka do skroni)

oczy do patrzenia, (x 2 głaszczemy dookoła oczu),

nos do wąchania, (x 2 głaszczemy nos kciukiem i palcem wskazującym, od czubka do nasady)

usta do jedzenia, ( x 2 głaszczemy, ugniatamy palcami okolice ust),

usta do mówienia, (x 2 jak wyżej)

uszy do słuchania, (x 2 głaszczemy małżowiny uszne, przyciskamy ,rozchylamy)

policzki lubią być głaskane, (x 2 głaszczemy policzki )

policzki lubią być oklepywane. (x 2 oklepujemy opuszkami palców policzki)

to jest moja szyja, (x 2 szyja spoczywa na kołysce z dłoni, wykonuje ruchy opuszczania i unoszenia),

dobrze się spisuje (x 2 jak wyżej)

dźwiga moją głowę, więc dużo pracuje (x 2 ruchy krążenia ),

To jest moja głowa( x 2 obracamy głowę raz w lewo, raz w prawo),

na niej moje włosy, (x 2 delikatnie pociągamy włosy)

moje włosy lubią być głaskane, (x 2 głaszczemy),

moje włosy lubią być czesane, (x 2 czeszemy palcami),

moje włosy lubią być układane, ( x 2 przyciskamy włosy wewnętrznymi krawędziami dłoni.

Ćwiczenia oparte na relacji „z”

– „rosną drzewa” – dzieci z dorosłymi w kółku powoli podnoszą się z pozycji kucającej do stojącej początkowo trzymając się za ręce

– „drzewa na wietrze” – dorosły unosząc ręce dziecka w górę kołysze się z nim w pozycji stojącej na boki, do przodu, tyłu do słów wiersza „drzewo”

– „wielkie drzewo”-  dorosły unosi dziecko w górę i opuszcza na dół

– „wspinaczka na drzewo”- dziecko wspina się po stojącym dorosłym

Relaks

Fotelik: Dorosły siedzi w rozkroku na podłodze, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko. Dziecko siedzi na podłodze przed dorosłym, odwrócone do niego plecami. Rodzic obejmuje i kołysze dziecko.

– słuchanie odgłosów wiatru, delikatne kołysanie się

Ćwiczenie oparte na relacji

„ przeciwko”

– „turlanie drewna” –  dorosły leży sztywno na podłodze dziecko próbuje przeturlać go w inne miejsce,

– „podnoszenie drewna”- dziecko leżą na podłodze dorosły  próbuje je podnieś

Relaks

Fotelik: Dorosły siedzi w rozkroku na podłodze, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko. Dziecko siedzi na podłodze przed dorosłym, odwrócone do niego plecami. Rodzic obejmuje i kołysze dziecko, delikatnie masują części ciała zaczynając od głowy.

Ćwiczenia oparte na relacji „razem”

„Piłowanie drewna”- dziecko z dorosłym siedzą naprzeciwko siebie, trzymając się za ręce przeciągają się w swoją stronę

 „Przechodzenie, przeskakiwanie przez kłody” – drewienka, klocki

Relaks

Uczestnicy leżą na plecach i głęboko oddychają

Pożegnanie

Razem w kole IIwszyscy siedzą w kole, trzymają się za ręce. Cała grupa kładzie się na brzuchu, potem na plecach, a następnie wstaje, cały czas trzymając się za ręce.

Załączniki:

Przedszkolaki – kolorowanka: pojemniki na odpady

Przedszkolaki – kolorowanka: segregacja śmieci

Przedszkolaki – posortuj odpady

Przedszkolaki – segregacja smieci

Wędrówka śmieci, Rybaszablon

Polecamy dodatkowo:

Gry edukacyjne dla dzieci -segregowanie śmieci

Gra segergowanie śmieci

Gra segregowanie śmieci 2

Pozostając w temacie recyklingu propozycje prac plastycznych:

Prace plastyczne recykling

Kartka upcykling

Butelka PET o różnych zastosowaniach

Szkło do recyklingu i upcyklingu

Ramka upcykling

Życzymy udanej zabawy!

Z okazji Wielkanocy niech życzenia nabiorą mocy
W sercu pogody, a w dyngusa dużo wody!
Miłość i pokój niech goszczą u Was dnia każdego
Niech każdy dzień przyniesie coś pięknego.

Przesyłamy uściski!

Wasze Panie Moniki  🙂