DBAMY O PRZYRODĘ

20.04.- 24.04.2020

 

  1. Zadanie matematyczne. Na dywanie rozłóż obrazki zwierząt leśnych i wiejskich. Zadaniem dziecka jest podział zwierząt na leśne i wiejskie, dziecko je przelicza i porównuje ich liczbę.
  1. ZADANIA UMYSŁOWE ,, ZABAWY MĄDREJ GŁOWY’’ mini Quiz.
  • Dlaczego nie wolno hałasować w lesie ?
  • Byłeś w lesie , pozostały ci papierki .Co z nimi zrobisz?
  • Dlaczego nie wolno wypalać traw ?
  • Dlaczego należy chronić lasy ?
  • Wymień trucicieli powietrza .
  • W jaki sposób dzieci mogą oszczędzać wodę ?
  • Czy można myć samochód w rzece . Wyjaśnij dlaczego .
  • W jaki sposób należy segregować śmieci ?
  • W jaki sposób można pomóc ptakom przetrwać zimę ?
  • Co należy zrobić ze zużytą baterią?

Opowiadanie:

Dawno, dawno temu, a może wcale nie tak dawno. Wśród lasów, łąk i pól było niewielkie miasteczko. W miasteczku tym mieszkały dzieci, które bardzo lubiły leśne wycieczki. Pewnego dnia dzieci zapakowały do plecaków soki, zbożowe batoniki, jogurty, owoce oraz przygotowane przez rodziców kanapki (pakowanie do plecaka). Zabrały także ulubione zabawki. Ucałowały rodziców: „Cmok, cmok!” (dzieci dają buziaki), pomachały na pożegnanie (dzieci machają ręką) i wybrały się na piknik. Szły dróżką przez las (dzieci maszerują), aż dotarły na piękną leśną polanę. Na polanie pięknie pachniały kwitnące dookoła kwiaty (dzieci wdychają powietrze nosem), z daleka słychać było piękny śpiew ptaków (dzieci nasłuchują). Dzieci rozłożyły kocyk. A ponieważ były bardzo głodne i spragnione wyciągnęły z plecaków ulubione zbożowe batoniki, jogurty i soki (dzieci rozpakowują plecaki). Kiedy się najadły i napiły, papierki i puste butelki i kubeczki od jogurtów zostawiły na trawie (dzieci rzucają śmieci na trawę, nauczyciel wykłada czyste odpady w postaci: plastikowych butelek, papierków po batonikach, ciastkach, kubeczki po jogurtach, kartoniki po napojach oraz kartki ze zdjęciem szklanej butelki – załącznik nr 3). Dzieci rozpoczęły wesołą zabawę. Skakały na skakance (dzieci skaczą). Bawiły się w berka i w chowanego (dzieci zakrywają twarz rękami). Kiedy słońce zaczęło się chować za horyzont postanowiły wrócić do domu. Zabrały kocyk, plecaki i wróciły do domu (dzieci maszerują, a następnie siadają). W lesie zrobiło się cicho, ale jakoś dziwnie. Zwierzęta nie chciały przyjść na leśną polanę. Ptaki nie śpiewały. Kwiaty smutno zwiesiły swoje główki.

4. Usiądź z dzieckiem, zapytaj dziecko jak ocenia postępowanie bohaterów. Pokaż dziecku dwa obrazki: las czysty i las zaśmiecony. I zadaj pytania:

Do którego lasu chętniej wybrałyby się na spacer i dlaczego?

W którym lesie zwierzętom żyje się lepiej?

Czy śmieci zagrażają zwierzętom? W jaki sposób?

Skąd się biorą w lesie śmieci

–  Co powinno się zrobić ze śmieciami, gdy idziemy do lasu na spacer?

Czy jest nam przyjemnie teraz siedzieć wśród tych śmieci?

Gdzie powinny trafiać śmieci

Pokaż dziecku i omów do czego służą pojemniki/ worki na odpady i dlaczego mają różne kolory (każdy kolor oznacza inny rodzaj odpadów). Wyjaśnij na konkretnych przykładach, do którego pojemnika, jakie odpady wrzucamy.

Wiersz:

G.Koby „Rzeczka”.


Była sobie książeczka,
a w tej książeczce płynęła rzeczka.
Taka malutka,srebrzysta biała,
aż tu nagle oniemiała.
Stanęły nad brzegiem
dzieci niegrzeczne
i zabrudziły całą rzeczkę.
Powrzucały wszystko, co miały
i do kąpieli się rozebrały.
A rzeczka na to:
-Nie lubię bardzo
gdy ktoś mnie zaśmieca!
Wszystkim takim
wymierzam karę
i kąpać się im
nie pozwalam wcale!
Kiedy dzieci to usłyszały
nagle wszystkie posmutniały.
-Nie będziemy już więcej
wrzucać śmieci !
Zaczniemy ostrzegać
niegrzeczne dzieci!
Jutro nad twoim brzegiem
tabliczkę postawimy:
BĄDŹ PRZYJACIELEM PRZYRODY
I NIE ZAŚMIECAJ WODY!!!

2.Rozmowa na temat treści wiersza


– kto przyszedł nad rzekę;
-co zrobiły dzieci;
-co powiedziała rzeka;
-co dzieci obiecały rzece;
-jak dzieci mogą dbać o środowisko;

Co to jest ekologia? D. Klimkiewicz, W. Drabik

Ekologia – mądre słowo
a co znaczy – powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała
I odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc, krótko w paru zdaniach
O wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko
To jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa…

Zabawa dydaktyczna „Sprzątamy las”.

Na podłodze rozłożone są różne odpadki: pudełka, butelki, gazety, plastikowe torebki itp. Oraz pojemniki z napisami: makulatura, plastik, szkło (oznacz symbolami). Dziecko ogląda porozrzucane śmieci, omawiają, z czego są zrobione. Pokaż dziecku pojemniki na odpady i wspólnie z nim ustal, co powinno znaleźć się w każdym koszu. Przy muzyce dziecko spaceruje po całej sali i „sprząta las”- zbierając i segregując śmieci do pojemników.

,, Zdrowe drzewo – chore drzewo” – pantomima.
Na hasło ,,Zdrowe drzewo” – dziecko wymachuje rękami nad głową, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
Na hasło ,,Chore drzewo” – dziecko nachyla się i opuszcza bezwładnie ręce do przodu

Praca plastyczna:

Obdarowujemy naszą Ziemię” – praca plastyczna
Dziecko rysuje „dobre prezenty dla Ziemi” – liście, słońce, drzewa, kwiaty, ptaki, zwierzęta, owady.

Na zakończenie pracy dzieci naklejają piękny uśmiech dla naszej planety Ziemi.

W załączniku znajdą Państwo „ekologiczne” kolorowanki Zachęcamy do skorzystania i wyklejenia niektórych plasteliną, innych metodą wydzieranki, malowanie palcami