DBAMY O PRZYRODĘ 14.04 – 17.04
POROZMAWIAJMY O WODZIE..
1. Posłuchajcie wiersza pt. „Rozmowa” – D. Kozłowskiej – Staszewskiej czytanego przez Mamę lub Tatę.
Powiedz mi, mój drogi Niko, co tam masz w butelce?
– Jest tam woda, mój Borsuku – rzecz niezbędna wielce.
Kwiat i drzewo, zwierz i człowiek – i stary i młody,
Każdy z nich, o każdej porze, potrzebuje wody.
Nie urosną grzyby w lesie, ani kwiat w ogrodzie,
Jeśli chociaż kropli wody nie dostaną co dzień.
Bo potrzebna im do życia – wzrostu i kwitnienia.
Tak jak ludziom chleb powszedni służy do jedzenia.
No i pomyśl o delfinach, rybach, czy też rakach,
Przecież woda to ich żywioł – jak niebo dla ptaka.
Kaczki, łyski i perkozy po wodach pływają,
Te żerują, te fruwają, gniazda zakładają.
Jeleń w lesie, świerszcz na łące, kozica na skale –
Muszą wodę pić – inaczej nie przeżyją wcale.
Więc spijają krople rosy, chłeptają z kałuży,
Chodzą do wodopoju zwierz mały i duży.
A i ludzie, mój Borsuczku, jak każde stworzenie,
Korzystają z wody nagle – z różnym przeznaczeniem.
I do picia, i do mycia, prania, gotowania,
W sklepie, w biurze i w fabryce mają wodę w kranach.
Woda cenna jest jak złoto, drogi przyjacielu,
Lecz oszczędzać ją na co dzień potrafi niewielu.
Korzystajmy z niej rozsądnie – w domu, w pracy, w szkole,
Aby nie zabrakło wody dla przyszłych pokoleń.
Podaj Rodzicom przykłady: komu i do czego potrzebna jest woda?
Wymyślcie w jaki sposób możecie wspólnie oszczędzać wodę?
2. Zróbcie lornetkę – z rolki po ręczniku papierowym lub po papierze toaletowym
Następnie zrób obserwacje (przez okno) i wymieniaj zauważone obiekty (drzewa, samochody, kwiaty, ptaki). Możesz je policzyć.
3. „Wszystko niebieskie”… – za pomocą lornetki wyszukaj teraz (za oknem lub w mieszkaniu) wszystkich niebieskich obiektów.
4. „Pomaluj na niebiesko” – przy wykorzystaniu niebieskiej farby ( a także wody i białej oraz czarnej farby) stwórz niebieską paletę kolorów – różnorodne jej odcienie, a następnie namaluj piękny obrazek o dowolnej tematyce według własnych pomysłów.
5. Oglądnijcie wspólnie krótki film edukacyjny pt.: „Zanieczyszczenie rzek”.
https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y&t=50s
ŚWIAT W NASZYCH RĘKACH
DZIĘKI TYM ZABAWOM I ĆWICZENIOM BĘDZIEMY:
- eksperymentować rytmem i rozwijać swoją wyobraźnię muzyczną;
- słuchać muzyki i śpiewać piosenki z dziecięcego repertuaru;
- dostrzegać zmiany wysokości dźwięku i muzykować z użyciem różnych źródeł dźwięku;
Poznamy piosenkę „ŚWIAT W NASZYCH RĘKACH”
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
„ŚWIAT W NASZYCH RĘKACH”
- Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastikiRefren: Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat /x22. A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło.3. Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć!
Czy potrafisz już zaśpiewać samodzielnie? Świetnie – to następne zadanie.
2. Posłuchaj z Rodzicem piosenkę i pobawcie się.
Śpiewacie razem zwrotki piosenki. Gdy pojawia się refren, jedno z Was (wyznaczacie wcześniej kolejność) „rysuje” gestami rąk jakąś figurę (koło, trójkąt, kwadrat lub prostokąt, lub zwierzątko, postać).
Śpiewamy drugą zwrotkę piosenki, a gdy rozpoczyna się refren po drugiej zwrotce, do akcji przystępuje kolejna osoba – czyli Wy lub Wasza mama, tata „Rysuje” własną ilustrację. Po zakończeniu piosenki odgadujemy co narysowaliście.
3. Przygotuj z mamą lub tatą pokrywkę garnka i łyżkę.
Będziesz teraz wykonywać ćwiczenia po usłyszeniu dźwięków, które zagra rodzic.
Na usłyszane sygnały dźwiękowe: cichy dźwięk, głośny itp. wykonaj kolejno ustalone wcześniej czynności.
Na przykład:
dźwięk cichy – stój na jednej nodze,
głośny – połóż się na podłodze,
dwa uderzenia – podbiegnij do stołu lub dotknij ręką ściany itp.
4. Teraz kolej, abyś zagrał Ty:weź dwie łyżki do ręki i zagraj dźwięki wg wzoru:
– tam gdzie jest kropka – grasz, na przerwę – rozkładasz ręce z łyżkami po bokach
- ●● ● ●●
- ●●● ●●● ●●●●
- ● ●● ●●
- ●●● ● ●●●● ●
5. Narysuj wzór kropelek dla mamy lub taty sprawdź czy dobrze zagrali.
A teraz wybrany wzór zagrajcie razem.
6. Słuchamy jeszcze raz naszą piosenkę „Świat w naszych rękach”
Na przerwę w piosence jak najszybciej znajdź dany przedmiot i go dotknij
lub wskaż placem: coś drewnianego, plastikowego, metalowego, papierowego lub wskaż np.:
-części ciała (noga, ręka, kolanko, łokieć, ucho nos…) – dziecko uczy się schematu ciała i orientacji lewo- prawo.
-kolory w otoczeniu lub na ubranku (żółty przedmiot, niebieski przedmiot itp.)
Następnie ponownie włączamy fragment piosenki, kontynuujemy nasze pląsy, aby po chwili wydać kolejne polecenie.
7. A teraz propozycja wykonania własnego instrumentu …
Puszczamy teraz wodze fantazji J i z materiałów dostępnych w domu stwórzcie dowolny instrument. Słuchając piosenki, zagraj akompaniament wykorzystując zrobiony przez siebie instrument.
O ZDROWIE SWOJE DBAM
Bardzo proszę o przygotowanie miejsca do ćwiczeń, ubranie dziecka w strój sportowy, przewietrzenie pokoju,a także o zapewnienie bezpieczeństwa podczas ćwiczeń 🙂
Potrzebne będą: miękka zabawka lub gąbka
- Rozgrzewka
- bieg w miejscu
- pajacyki
- „Sufit – podłoga” – na hasło naśladowanie ruchu, tak jakbyśmy chcieli dotknąć sufitu i podłogi
- Ćwiczenia właściwe (ĆWICZENIA WYKONUJEMY NA BOSO)
- leżenie tyłem (CZYLI NA PLECACH); nogi ugięte w kolanach; mała miękka zabawka (może być gąbka) w rękach; uniesienie bioder lekko w górę; przekładanie zabawki nad brzuchem i pod plecami z ręki do ręki;
- chodzenie na czworakach po pokoju z punktu A do punktu B;
- z jednej strony pokoju ułożone są różne zabawki. Rodzic podaje nazwę jednej z nich. Zadaniem dziecka jest przyniesienie podanej zabawki jak najszybciej do rodzica. Jest to ćw. bieżne.
- przenoszenie tych samych zabawek stopami na siedząco od rodzica i wrzucanie ich do pudełka. Dziecko ma pokonać odległość ok. 2 m.
- Zakończenie
- masażyk rodzica i dziecka na plecach do wymyślonego wierszyka
Podaję propozycje:
PADA DESZCZYK – rysujemy padający deszczyk
ŚWIECI SŁOŃCE – kreślimy koło z promykami
IDĄ SŁONIE – stukamy wewnętrzną częścią dłoni
SZUMI WODA – rysujemy fale
RECYGLINGOWY POKAZ MODY
- „Jestem wesoły, gdy…” – pobaw się piłką z Mamą lub Tatą. Po rzuceniu do Ciebie piłki przez Rodziców dokończ rozpoczęte przez nich zdanie: „Jestem wesoły (smutny, zły, boję się), gdy….” Odrzucając do nich piłkę.
- Oglądnij z Rodzicem film edukacyjny pt. „Ekologiczny dom”
https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs&t=69s
Następnie wprowadźcie w domu dyżuru „EKOSTRAŻNIKA”, który będzie sprawdzał i dokręcał kran, gasił zbędne światło..
- „Berek” – zabawa bieżna.
Pobawcie się teraz w fantastyczna zabawę: ustawcie uczestników zabawy w wyznaczonej przestrzeni; jedna osoba jest berkiem – goni. Berek chwyta uciekające osoby. Kto przykucnie – tego chwytać nie wolno.
- „Ekologiczny pokaz mody”.
Z materiałów dostępnych w domu (stare gazety, worki foliowe itp.) zrób z rodzicami ekologiczny strój.
Nie zapomnij pochwalić się efektem, przesyłając na stronę swoje zdjęcie w nowej „kreacji” 🙂
Pozdrawiamy 🙂