DBAMY O PRZYRODĘ  14.04 – 17.04

POROZMAWIAJMY O WODZIE..

1. Posłuchajcie wiersza pt. „Rozmowa” – D. Kozłowskiej – Staszewskiej czytanego przez Mamę lub Tatę.

Powiedz mi, mój drogi Niko, co tam masz w butelce?

– Jest tam woda, mój Borsuku – rzecz niezbędna wielce.

Kwiat i drzewo, zwierz i człowiek – i stary i młody,

Każdy z nich, o każdej porze, potrzebuje wody.

Nie urosną grzyby w lesie, ani kwiat w ogrodzie,

Jeśli chociaż kropli wody nie dostaną co dzień.

Bo potrzebna im do życia – wzrostu i kwitnienia.

Tak jak ludziom chleb powszedni służy do jedzenia.

No i pomyśl o delfinach, rybach, czy też rakach,

Przecież woda to ich żywioł – jak niebo dla ptaka.

Kaczki, łyski i perkozy po wodach pływają,

Te żerują, te fruwają, gniazda zakładają.

Jeleń w lesie, świerszcz na łące, kozica na skale –

Muszą wodę pić – inaczej nie przeżyją wcale.

Więc spijają krople rosy, chłeptają z kałuży,

Chodzą do wodopoju zwierz mały i duży.

A i ludzie, mój Borsuczku, jak każde stworzenie,

Korzystają z wody nagle – z różnym przeznaczeniem.

I do picia, i do mycia, prania, gotowania,

W sklepie, w biurze i w fabryce mają wodę w kranach.

Woda cenna jest jak złoto, drogi przyjacielu,

Lecz oszczędzać ją na co dzień potrafi niewielu.

Korzystajmy z niej rozsądnie – w domu, w pracy, w szkole,

Aby nie zabrakło wody dla przyszłych pokoleń.

Podaj Rodzicom przykłady: komu i do czego potrzebna jest woda?

Wymyślcie w jaki sposób możecie wspólnie oszczędzać wodę?

2. Zróbcie lornetkę – z rolki po ręczniku papierowym lub po papierze toaletowym

Następnie zrób obserwacje (przez okno) i wymieniaj zauważone obiekty (drzewa, samochody, kwiaty, ptaki). Możesz je policzyć.

3. „Wszystko niebieskie”… – za pomocą lornetki wyszukaj teraz (za oknem lub w mieszkaniu) wszystkich niebieskich obiektów.

4. „Pomaluj na niebiesko” – przy wykorzystaniu niebieskiej farby ( a także wody i białej oraz czarnej farby) stwórz niebieską paletę kolorów – różnorodne jej odcienie, a następnie namaluj piękny obrazek o dowolnej tematyce według własnych pomysłów.

5. Oglądnijcie wspólnie krótki film edukacyjny pt.: „Zanieczyszczenie rzek”.

https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y&t=50s

ŚWIAT W NASZYCH RĘKACH

DZIĘKI TYM ZABAWOM I ĆWICZENIOM BĘDZIEMY:

  • eksperymentować rytmem i rozwijać swoją wyobraźnię muzyczną;
  • słuchać muzyki i śpiewać piosenki z dziecięcego repertuaru;
  • dostrzegać zmiany wysokości dźwięku i muzykować z użyciem różnych źródeł dźwięku;

Poznamy piosenkę „ŚWIAT W NASZYCH RĘKACH”

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

„ŚWIAT W NASZYCH RĘKACH”

  1. Ci co lubią segregację
    Otóż oni mają rację
    Gdy w osobne pojemniki
    Lecą papier, szkło, plastikiRefren: Cały świat jest w naszych rękach
    Właśnie o tym ta piosenka
    Możesz dbać o cały świat
    Chociaż masz niewiele lat /x2
    2. A recykling trudne słowo
    Chodzi o to by na nowo
    Z naszych śmieci zrobić coś
    Papier, plastik albo szkło.

    3. Więc dorośli oraz dzieci
    Posłuchajcie
    Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
    Żeby jutro dobrze żyć!

Czy potrafisz już zaśpiewać samodzielnie? Świetnie – to następne zadanie.

 2. Posłuchaj z Rodzicem piosenkę i pobawcie się.

Śpiewacie razem zwrotki piosenki. Gdy pojawia się refren, jedno z   Was (wyznaczacie wcześniej kolejność) „rysuje” gestami rąk jakąś figurę (koło, trójkąt, kwadrat lub prostokąt, lub zwierzątko, postać).

Śpiewamy drugą zwrotkę piosenki, a gdy rozpoczyna się refren po drugiej zwrotce, do akcji przystępuje kolejna osoba – czyli Wy lub Wasza mama, tata „Rysuje” własną ilustrację. Po zakończeniu piosenki odgadujemy co narysowaliście.

3. Przygotuj z mamą lub tatą pokrywkę garnka i łyżkę.

Będziesz teraz wykonywać ćwiczenia po usłyszeniu dźwięków, które zagra rodzic.

Na usłyszane sygnały dźwiękowe: cichy dźwięk, głośny itp. wykonaj kolejno ustalone wcześniej czynności.

Na przykład:

dźwięk cichy – stój na jednej nodze,

głośny – połóż się na podłodze,

dwa uderzenia – podbiegnij do stołu lub dotknij ręką ściany itp.

4. Teraz kolej, abyś zagrał Ty:weź dwie łyżki do ręki i zagraj dźwięki wg wzoru:

– tam gdzie jest kropka – grasz, na przerwę – rozkładasz ręce z łyżkami po bokach

  • ●●     ●       ●●
  • ●●●     ●●●     ●●●●
  • ●     ●●       ●●
  • ●●●     ●   ●●●●   ●

5. Narysuj wzór kropelek dla mamy lub taty sprawdź czy dobrze zagrali.

A teraz wybrany wzór zagrajcie razem.

6. Słuchamy jeszcze raz naszą piosenkę „Świat w naszych rękach”

Na przerwę w piosence jak najszybciej znajdź dany przedmiot i go dotknij

lub wskaż placem: coś drewnianego, plastikowego, metalowego, papierowego lub wskaż np.:

-części ciała (noga, ręka, kolanko, łokieć, ucho nos…)  – dziecko uczy się schematu ciała i orientacji lewo- prawo.

-kolory w otoczeniu lub na ubranku (żółty przedmiot, niebieski przedmiot itp.)

Następnie ponownie włączamy fragment piosenki, kontynuujemy nasze pląsy, aby po chwili wydać kolejne polecenie.

7. A teraz propozycja wykonania własnego instrumentu …

Puszczamy teraz wodze fantazji J i z materiałów dostępnych w domu stwórzcie dowolny instrument. Słuchając piosenki, zagraj akompaniament wykorzystując zrobiony przez siebie instrument.

O ZDROWIE SWOJE DBAM

Bardzo proszę o przygotowanie miejsca do ćwiczeń, ubranie dziecka w strój sportowy, przewietrzenie pokoju,a także o zapewnienie bezpieczeństwa podczas ćwiczeń 🙂

Potrzebne będą: miękka zabawka lub gąbka

  1. Rozgrzewka
  • bieg w miejscu
  • pajacyki
  • „Sufit – podłoga” – na hasło naśladowanie ruchu, tak jakbyśmy chcieli dotknąć sufitu i podłogi
  1. Ćwiczenia właściwe (ĆWICZENIA WYKONUJEMY NA BOSO)
  • leżenie tyłem (CZYLI NA PLECACH); nogi ugięte w kolanach; mała miękka zabawka (może być gąbka) w rękach; uniesienie bioder lekko w górę; przekładanie zabawki nad brzuchem i pod plecami z ręki do ręki;
  • chodzenie na czworakach po pokoju z punktu A do punktu B;
  • z jednej strony pokoju ułożone są różne zabawki. Rodzic podaje nazwę jednej z nich. Zadaniem dziecka jest przyniesienie podanej zabawki jak najszybciej do rodzica. Jest to ćw. bieżne.
  • przenoszenie tych samych zabawek stopami na siedząco od rodzica i wrzucanie ich do pudełka. Dziecko ma pokonać odległość ok. 2 m.
  1. Zakończenie
  • masażyk rodzica i dziecka na plecach do wymyślonego wierszyka

Podaję propozycje:

PADA DESZCZYK – rysujemy padający deszczyk

ŚWIECI SŁOŃCE – kreślimy koło z promykami

IDĄ SŁONIE – stukamy wewnętrzną częścią dłoni

SZUMI WODA – rysujemy fale

RECYGLINGOWY POKAZ MODY

  1. „Jestem wesoły, gdy…” – pobaw się piłką z Mamą lub Tatą. Po rzuceniu do Ciebie piłki przez Rodziców dokończ rozpoczęte przez nich zdanie: „Jestem wesoły (smutny, zły, boję się), gdy….” Odrzucając do nich piłkę.
  2. Oglądnij z Rodzicem film edukacyjny pt. „Ekologiczny dom”

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs&t=69s

Następnie wprowadźcie w domu dyżuru „EKOSTRAŻNIKA”, który będzie sprawdzał i dokręcał kran, gasił zbędne światło..

  1. „Berek” – zabawa bieżna.

Pobawcie się teraz w fantastyczna zabawę: ustawcie uczestników zabawy w wyznaczonej przestrzeni; jedna osoba jest berkiem – goni. Berek chwyta uciekające osoby. Kto przykucnie – tego chwytać nie wolno.

  1. „Ekologiczny pokaz mody”.

Z materiałów dostępnych w domu (stare gazety, worki foliowe itp.) zrób z rodzicami ekologiczny strój.

Nie zapomnij pochwalić się efektem, przesyłając na stronę swoje zdjęcie w nowej „kreacji”  🙂

Pozdrawiamy 🙂