Kogut i kury

Wiosna na wsi

13.04. – 17.04

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Daj dziecku lusterko i ćwicz razem z nim!

  • Jedziemy na wieś – dziecko wibruje wargami- naśladuje samochód jadący na wieś.
  • Konik – dziecko naśladuje kląskanie konika: mocno przykleja język ułożony szeroko przy podniebieniu i odkleja go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziubek.
  • Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
  • Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
  • Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko wysuwa język na brodę i dyszy.
  • Świnka – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladuje ryjek świnki.
  • Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej raz z drugiej strony.
  • Miotła – dziecko naśladuje gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

Oglądanie makiety Na wiejskim podwórku – swobodne wypowiedzi dziecka na temat jej wyglądu; nazywanie wiejskich zwierząt tam występujących.

Wysłuchanie bajki ortofonicznej „ W zagrodzie” Małgosi (E. Michałowska) – dzieci naśladują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których nauczyciel przerywa recytację:

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: Hau, hau, hau.

Kotek miauczy: Miau, miau, miau.

Kura gdacze: Kod, ko, dak.

Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: Gę, gę, gę.

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: Be, be, be.

Koza meczy: Me, me, me.

Indor gulgocze: Gul, gul, gul.

Krowa ryczy: Mu, mu, mu.

Konik parska: Prr, prr, prr.

A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.

I tak gra orkiestra ta,

Aż Małgosia jeść im da.

  • Następnie dziecko odpowiada na pytania dotyczące czynności wykonywanych przez zwierzęta z wiersza:

– Co robi piesek? Dziecko odpowiada: Szczeka;

– Co robi kot? Miauczy;

– Co robi kura? Gdacze;

– Co robi kaczka? Kwacze.

Zagadki o zwierzętach gospodarskich.

Kiedy pędzę, galopuję,

powiew wiatru w nozdrzach czuję.

Jeśli cukru kostkę dasz,

miejsce na mym grzbiecie masz. (koń)

Czarne, białe i łaciate,

spotkasz je na łące latem,

nikt przed nimi nie ucieka,

dać Ci mogą dużo mleka. (krowy)

Co to za damy żyją w chlewiku?

Grube, różowe, jest ich bez liku.

Małe oczka, krótkie ryjki mają

i zawsze chrum, chrum, chrumkają (świnki)

Nie na polu, nie pod miedzą,

lecz na hali trawkę jedzą.

Wełniane kubraczki mają,

wełnę na sweterki dają. (owce)

Dumny bardzo jest z ogona,

chociaż pawia nie pokona.

Nocuje zawsze w kurniku,

rankiem pieje „Kukuryku!”. (kogut)

Wytworny jest niebywale,

czerwone nosi korale.

Gdy na drodze mu ktoś stanie,

to usłyszysz … gulgotanie. (indyk)

Siedzi na grzędzie w kurniku

i nie woła kukuryku.

O pisklęta swoje dba,

gdy dasz ziarno, jajo da. (kura)

Rozmowa z dzieckiem „Jakie zwierzęta można spotkać na wsi”. Pokaż dziecku obrazki zwierząt żyjących na wsi. Zagadka słuchowa „Czyj to odgłos”(odgłosy zwierząt w załączniku) .

Zabawa dydaktyczna „co od kogo mamy” Jeśli masz taką możliwość rozłóż przed dzieckiem obrazki krowy, kozy, kury, mleka, sera, jajek, masła, jogurtu, niech dziecko przyporządkuje obrazki produktów do obrazków zwierząt. Zwróć uwagę, ze zarówno koza, jak i krowa dają mleko (w załączniku znajdą Państwo karty pracy).

Słuchanie wiersza H. Bechlerowej „Na podwórku”

Na podwórku u Władka jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek i króliczek, co skacze,
kurka pstra i kotki dwa
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie,
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął, spruł pończochę babciną,
drugi kot wlazł na płot i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
barszcz zajada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra owies ma,
a otręby w koszyczku – prosiaczek.

Pytania dla dziecka:

  • Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
  • Jak się nazywał pies Władka?
  • Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
  • Co zrobiły zwierzęta?
  • Co jadły zwierzęta?

Zabawa ruchowa „Koniki”

Ruchy wykonywane do słów piosenki, którą znajdziesz  w załączniku

Noga goni nogę
Bujają koniki
Stukają kopytka
W rytm muzyki
Jedna noga tupie: tup, tup, tup
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
Konik skacze sobie: hop, hop, hop
Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

Naśladujemy zwierzęta”

Dziecko porusza się swobodnie w rytmie wystukiwanym na tamburynie, bądź przy muzyce. Podczas przerwy w grze pokaż obrazek zwierzęcia. Dziecko naśladuje sposób jego poruszania się oraz głos, jaki wydaje. Dźwięk tamburynu (muzyka) jest sygnałem do ponownego swobodnego ruchu.

Praca plastyczna:

konik”

Materiały:

kartka z bloku technicznego

brązowa, niebieska i zielona farba plakatowa

pudełka od zapałek

kredki

Na kartce z bloku technicznego stemplujemy pudełkiem od zapałek pomalowanym brązową farbą plakatową kształt konika. Tym samym sposobem malujemy trawę, niebo. Po wyschnięciu dorysowujemy kredkami grzywę, uśmiech, oczy i ogon. Pracę można ozdobić  tworząc ramkę z narysowanych podków.

kotek z rolki”

Materiały:

rolka po papierze toaletowym

czarna farba

papier kolorowy (różowy, beżowy, czarny)

ruchome oczka

Rolkę po papierze toaletowym malujemy czarną farbą. Na wyciętej z papieru kolorowego głowie naklejamy ruchome oczka, papierowe wąsy i nosek. Po wyschnięciu rolki, przyklejamy głowę oraz ogon.

krówka”

W załączniku znajdziecie szablon krowy, pomalujcie ją farbami, bądź wyklejcie z plasteliny.

Piosenki:

Tytuł: Gdacze kura: ko ko ko, Wykonanie: Śpiewające Brzdące

Pewna kura na podwórzu ciągle gdacze,
Ciągle gdacze,
A gdy gdacze to wysoko w górę skacze,

W górę skacze,
Bardzo głośno i bez przerwy hałasuje,
Hałasuje,
I się niczym, ani nikim nie przejmuje,
Nie przejmuje.

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!

Na podwórzu kura dzioba nie zamyka,
Nie zamyka,
Chociaż przy niej każdy uszy swe zatyka,
Swe zatyka,
Tym hałasem wszystkich wkoło denerwuje,
Denerwuje,
Więc na karę kura za to zasługuje,
Zasługuje.

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!

Zwierzęta w gospodarstwie”

(Sł. S. Karaszewski, muz. E. Witkowska)

I . Mam  ja na wsi dom bogaty ,

gospodarzę sam ,

czworonogie i skrzydlate

tam zwierzęta mam!

Mam konie w stajni (i-a, i-a)

krowy w oborze (mu, mu)

świnie w chlewiku (Kwi, kwi )

psy dwa na dworze (hau, hau)

Ref. Mój dobytek kwiczy, kwacze,

chrumka, mruczy , gęga, gdacze!

(Oj , dana, dana,

od samego rana !)

a ja biegam karmię, poję,

biedy się nie boję.

II.  Mam  ja na wsi dom bogaty ,

gospodarzę sam ,

czworonogie i skrzydlate

tam zwierzęta mam!

Kury w kurniku (ko, ko )

kaczki w sadzawce (kwa , kwa)

w szopie indyki  (gul, gul)

gęsi na trawce (gę, gę)

 

Wierszyk:

Zagroda”

(Ewa Skorek)

Narysuję dzisiaj wiejskie podwórko.

Tu będzie kogut z kurką Czupurką.

W kałuży obok pływa kaczuszka

I stoi gąska na cienkich nóżkach.

W kącie pod płotem chowa się myszka,

wkłada ziarenko do swego pyszczka.

Dalej za płotem widać konika,

w oborze krowę, świnkę, królika.

Brakuje dwóch gospodarzy podwórka –

Kotka Mruczka i psa Burka.

 

zadania