„WIELKANOC”

06.04 – 10.04

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Daj dziecku lusterko i ćwicz razem z nim!

  1. Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.

Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przelicza kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.

Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze. Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dziecko opiera czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami. Kura liczy kurczęta – dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

  1. „Języczek wędrowniczek” Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas.

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego kooca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody – ćwiczenie powtórzy kilka razy). Wsiadł na konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).

  1. W załączniku znajduje się pisanka oraz ozdoby , możemy ozdobić pisankę wzorami przenosząc ozdoby rurką.

Rozwiązywanie wielkanocnych zagadek

To w nim leżą na serwetce

Jajka malowane,

A po środku, obok chlebka,

Spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

Co to jest:
kolorowe, malowane,
i kraszone i pisane,
na Wielkanoc darowane. (pisanki)

Ciasto mistrza Fryderyka,
smakuje niczym muzyka
i w wielkanocnym okresie
jest źródłem wielu uniesień. (Mazurek)

Wiesz jak się nazywa skorupka od jajek,
gdy na Wielkanoc świetnie się nadają? (wydmuszka)

Ma skręcone rogi,
złotem malowane,
stoi z chorągiewką,
wśród barwnych pisanek.(baranek)

Zaprezentowanie dziecku koszyczka wielkanocnego i wyjaśnienie jego symboliki.

Chleb – symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.

Jajka – są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina – jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz – symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek – jest symbolem Chrystusa- Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan – jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

Wiersz A. Widzowskiej „Wielkanoc”

-Kurko, proszę, znieś jajeczka,

Śnieżnobiałe lub brązowe,

Ja z nich zrobię na Wielkanoc

Cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,

Z chlebkiem, babką lukrowaną,

Potem pójdę je poświęcić

Z bratem, siostrą, tatą, mamą,

Przy śniadaniu wielkanocnym

Podzielimy się święconką

I buziaka dam mamusi,

Zajączkowi i kurczątkom.

Śmigus-dyngus!”- ktoś zawoła,

Tatę wodą popryskamy,

Mama będzie zmokłą kurką,

Bo to poniedziałek lany!

Pytania do wiersza:

  • Z czego robi się pisanki?

  • Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

  • Co robimy w lany poniedziałek?

  • Co Tobie się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

Jeśli jest taka możliwość pokaż dziecku jajka różnego pochodzenia (mogą być zdjęcia) (gęsie, strusie, kurze, przepiórcze i zdjęcia zwierząt, od których one pochodzą) Niech dziecko powie Ci jakie różnice w jajkach zauważa. 

Propozycja wspólnej zabawy. Wykonajcie masę solną! (mąka, sól, woda, miska, szklanka)

Po wykonaniu masy solnej ulepcie jajka różnej wielkości. Niech dziecko wskaże, które jest mniejsze, większe i największe. Upiecz je w piekarniku, bądź połóż koło kaloryfera, poczekaj aż będą suche, kolejno możecie wspólnie je ozdobić. 

Zabawa ruchowo-naśladowcza Przedświąteczne porządki.
Dzieci naśladują ruchem czynności podane przez Rodzica, związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.

Zabawa ruchowa zręcznościowa – Przenosimy jajko.
Piłeczka pingpongowa naśladuje jajko. Dziecko kolejno przenosi na łyżce jajko, starając się,
żeby nie spadło z łyżki.

Zajęcia przyrodnicze: Zakładamy hodowlę rzeżuchy. (spodek, wata, nasiona rzeżuchy, woda.) 

Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.
Dziecko odpowiada na pytanie: Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
Dziecko układaja delikatnie watę na spodkach, wysypuję rzeżuchę i ją podlewa. Umieszcza spodek z nasionami na parapecie okna.

Pisanki (sł. i muz. B. Forma)

  1. Pisanki, kraszanki,

piękne, kolorowe,

czerwone, niebieskie,

żółte i brązowe.

Ref.: Święta, święta, święta,

jajka malowane,

każdy do koszyczka

pisankę dostanie.

  1. Dziś na nich malują

dzieci kogucika,

który się wygrzewa

w słoneczka promykach.

Ref.: Święta…

  1. Na stole świątecznym

kurczątka, baranki,

na białym obrusie są nasze pisanki.

Ref.: Święta…

Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego tekstu:

  • Jakie kolory mogą mieć kraszanki?

  • Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?

  • Co można malować na wielkanocnych jajkach?

  • Co, oprócz pisanek znajduje się na wielkanocnym stole?

  • Czy lubicie święta wielkanocne? Dlaczego?

” Wielkanocny stół” – B. Szelągowska

Nadeszła Wielkanoc, czas wielkiej radości!

Już stół wielkanocny czeka na swych gości.

Pełno na nim potraw: kiełbaska i żurek, baba lukorowana,

tuż obok mazurek…

Dom pachnie czystością, porządki skończone.

czas na odpoczynek, wszystko już zrobione!

Święconka na stole, a spośród pisanek, jak każde tradycja, wystaje baranek!

To czas na życzenia, na chwile radości

i niech w naszych sercach miłość ciągle gości!

( Polecam naukę wierszyka na pamięć) 

Pytania do wiersza:

  • Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?

  • Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?

  • Co znajduje się w koszyczku ze święconką?

  • Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?

Praca plastyczna: „Zajączek z rolki”

Materiały:

rolka po papierze toaletowym, farbka, pędzelek, oczy ruchome, kolorowy papier, nożyczki, klej

Rolkę po papierze toaletowym malujemy farbką. Po wyschnięciu naklejamy ruchome oczy, nosek z wąsami oraz usta. Od środka przyklejamy dwie plastikowe łyżki, a na nich naklejamy środki uszu.

Baranek z popcornu”

Materiały:

  • Popcorn, korek od wina i korek w arkuszu, bądź brązowa kartka z bloku, czarny marker, nożyczki, klej, zielona kartka, ruchome oczko, pędzel

Na zielonej kartce malujemy klejem dwie plamy – większą jako tułów, a mniejszą jako głowę baranka. Na większą przyklejamy popcorn. Z korka wycinamy 4 paski i przyklejamy jako nogi baranka, czarnym markerem rysujemy kopytka. Z korka wycinamy krążek i rysujemy na nim spiralę, przyklejamy w miejscu rogów. Pod spodem doklejamy ruchome oczko.

Ozdoby ze styropianowych jajek

styropianowe jajka, klej, bibuła, nożyczki, pióra, pompony, ruchome oczy, kolorowy blok techniczny, rolka po papierze toaletowym

Styropianowe jajko oklejamy bibułą, następnie ozdabiamy piórami, pomponami, doklejamy ruchome oczka oraz elementy wycięte z kolorowego bloku technicznego. Pracę umieszczamy na stojaku wykonanym z przeciętej rolki po papierze toaletowym, owiniętej bibułą.

Załączniki

1025

1030

1034

pisanka_ozdoby

szablon_pisanka

Grupa 3-latkow jezyk angielski kwiecien 2020