Kogut i kury

TEMAT TYGODNIA (30.03 – 3.04): WIOSNA NA WSI

  • Film edukacyjny „Co słychać na wsi?” https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
  • Bajka: „Na wsi”– seria: Miś Kudłatek https://www.youtube.com/watch?v=wH3rjOfzOYY
  • Piosenka: „Stary Donald farmę miał” https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
  • Tworzenie bajek, opowiadań na podstawie ilustracji z ulubionych książeczek dziecka – rozwijanie inicjatywy komunikacyjnej dziecka – zachęcanie do wypowiedzi na interesujący temat;
  • „Sylaby” – wymieniamy nazwy zwierząt z piosenki „Stary Donald farmę miał” – dziecko dzieli na sylaby nazwy wymienianych zwierzątek i liczy ile jest sylab w danym słowie;
  • Rysowanie linii prostych i falistych (ołówkiem, pisakiem, długopisem);
  • Wycinanie nożyczkami prostych wzorów – tworzenie z nich obrazków;
  • Nawlekanie koralików (makaronu) – można spróbować nakładać je z zawiązanymi oczami J;
  • Przesypywanie (makaronu, fasoli, ryżu) do różnych miseczek, kubków – bez rozsypywania – będzie to usprawniało koordynację wzrokowo – słuchową, a podczas zbierania fasoli – chwyt pęsetkowy, przygotowujący rękę do pisania;
  • Zabawa w parach „Nie rozśmieszaj mnie” – siadamy naprzeciwko siebie. Jedna osoba z pary usiłuje być poważna i za wszelką cenę stara się nie uśmiechać. Druga osoba ma za zadanie rozśmieszyć partnera – kiedy mu się to uda następuje zamiana ról;
  • Lepienie kury, jajek, różnych zwierzątek hodowlanych z masy aksamitnej (przepis na nią znajdą Państwo w załączniku);
  • Zakładanie wiosennej hodowli szczypiorku   https://rytmynatury.pl/jak-wyhodowac-szczypiorek-tak-dla-z…/  LUB fasoli  https://www.youtube.com/watch?v=yztFDxDw2rQ  ALBO ziemniaka http://frajdap.blogspot.com/2016/04/ziemniak-z-parapetu.html
  • 7 pomysłów na doświadczenia z dziećmi z wykorzystaniem jajek:

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

  1. Które jajko kręci się szybciej: surowe czy ugotowane?
  2. Jak oddzielić żółtko od białka?
  3. Jak włożyć ugotowane jajko do butelki?
  4. Czy jajko potrafi pływać?
  5. Co łączy jajko i zęby?
  6. Jak przyjrzeć się wnętrzu surowego jaja?
  7. Malowanie jaj – lakierem do paznokci (jeśli mama na to pozwoli) https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w

Jeśli mają Państwo możliwość wydruku – Wydawnictwo MAC proponuje swoje karty pracy – zapraszamy na ich stronę.

Masa aksamitna w 10 minut – odżywka i mąka ziemniaczana

 Przepis:

  • odżywka do włosów (jakakolwiek, ok.300 ml)
  • mąka ziemniaczana ( ok. 500 g)
  • opcjonalnie: barwniki spożywcze (lub sok malinowy albo kurkuma)

Przygotowanie:

  • do miski przelewamy odżywkę – całą (300 ml).
  • do odżywki dodajemy około 10 czubatych łyżek mąki, tak by masa przybrała konsystencję gęstego budyniu, w którym wstawiona łyżka stoi.
  • to jest dobry moment na dodatnie barwników – jeśli używamy tych w proszku, dodajemy dwie główki od wykałaczki na 1/3 masy, mieszamy
  • gdy masę zabarwimy – dodajemy mąkę i zagniatamy masę do momentu, w którym przestanie kleić się do rąk,

Efekt:

  • można z niej lepić przestrzenne elementy;
  • można wałkować;
  • można wycinać kształty foremkami lub odgniatać wzory – jest bardzo plastyczna;
  • masę można zamknąć w plastikowym pudełku i przechowywać kilka dni;
  • nie barwi rąk;
  • niezabarwiona ma śnieżnobiały kolor!

ZWYKŁE – NIEZWYKŁE. TWÓRCZE ZABAWY PLASTYCZNE

Drogi Rodzicu:

  1. Potrzebne będą kredki i kartki papieru. Napisz pierwszą literę swojego imienia i imienia swojego dziecka na małej kartce papieru:

– stwórzcie z nich obrazki

– spróbujcie ułożyć historyjkę z powstałych obrazków

  1. Potrzebne będą kartki papieru i kredki. Na 3 kartkach papieru narysuj kolejno: trójkąty, koła i kwadraty (po kilka na jednej kartce). Zadanie: dorysuj coś do tych symboli, tak aby stworzyć z nich rysunek.
  2. Potrzebne będą ziarenka popcornu. Zadaj dziecku (i sobie również) pytania:

– z czym kojarzy ci się to ziarenko? do czego jest podobne?

-w czym twoje ziarenko podobne jest do…? (smoka, ptaka, kota, pojazdu…)

  1. Potrzebna będzie plastelina. Zaczynamy zabawę pt.„Plastelinka w podróży”- ulep tęczowy przedmiot (dowolną figurkę), dokończ lepienie plastelin ki i opowiedz jej historię w podróży podając dziecku. Przekazujcie sobie ją na zmianę, dolepiając do niej kolejne elementy.
  2. Potrzebny będzie sznurek. W rytm dowolnej muzyki pokazujcie z dzieckiem, jak sznurek potrafi tańczyć, podskakiwać, przemieszczać się po meblach w pokoju. Następne ułóżcie ze swoich sznurków dowolne obrazy i spróbujcie zgadnąć, co one przedstawiają.
  3. Potrzebne będą chrupki kukurydziane. Stwórzcie z dzieckiem najbardziej fantazyjna rzeźbę z chrupek.
  4. Potrzebne będą nożyczki i papier. Zaczynamy zabawę: „Śpiewające nożyczki”- wycinajcie z dzieckiem dowolne kształty w rytm melodii Waszej ulubionej piosenki.

PROSTE I CIEKAWE EKSPERYMENTY W DOMU

1.POMARAŃCZA W KĄPIELI

Włóż pomarańczę do miski z wodą – nie tonie.

Obierz ja ze skórki i włóż – tonie..

Dlaczego?

Słodki sok pomarańczy zawiera mnóstwo fruktozy. Jest ona cięższa od wody i dlatego obrana pomarańcza tonie. Skórka pomarańczy jest od wody lżejsza, jest porowata, nie tak zwarta jak miąższ, lecz przypomina gąbkę. Dlatego pomarańcza ze skórką unosi się na wodzie.

  1. TAJNY LIST PISANY SOKIEM Z CYTRYNY

Narysuj pędzelkiem obrazek, używając soku z cytryny. Wyprasuj  obrazek żelazkiem na średniej temperaturze.

Dlaczego?

Pod wpływem ciepła żelazka sok z cytryny zmienia kolor na brązowy             i możesz zobaczyć, co narysowałeś.

  1. SOK Z CYTRYNY I BRUDNE PIENIĄDZE

Na talerzu ułóż zaśniedziałe monety, zalej sokiem z cytryny. Obok talerza zostaw jedną zaśniedziałą. Obserwuj jak zmieniają się monety na talerzu..

Dlaczego?

Kwas zawarty w cytrynie rozpuszcza osad. Pod spodem można zobaczyć miedź.

  1. SOK Z WIŚNI

Nanieś łyżeczką na serwetkę kroplę soku z wiśni. Natychmiast posyp plamę dużą ilością soli – po chwili sól zabarwi się na czerwono.

Dlaczego?

Sól składa się z chlorku sodu, który chłonie wodę. Razem z wodą wchłania też zawarty w soku czerwony barwnik. Sól zabarwia się na czerwono.        W ten sam sposób funkcjonują korzenie drzew – zawierają one niewielką ilość soli i kiedy pada deszcz, ziemia staje się wilgotna, wchłania wodę, która trafia wprost do korzenia.

  1. STRZELAJĄCY GROSZEK

Tacę wyłóż folią aluminiową. Ustaw na niej kubki i wypełnij i wypełnij po brzegi suszonym grochem. Do jednego z kubków wlej wodę. Po pewnym czasie groch zacznie wypadać z jednego z kubków – którego?

Dlaczego?

Suszony groch w wodzie pęcznieje i się powiększa. W kubku robi się za ciasno.

  1. ROSNACE MARCHEWKI

Odetnij główki marchewki z krótką nacią. Ułóż je na kilku papierowych ręcznikach, nasączonych wodą. Pilnuj, by ręczniki cały czas były mokre.

Dlaczego?

Marchewki rosną, kiedy otrzymują dostateczną ilość światła i wilgoci. Nawet gdy część rośliny zostaje odcięta marchewka może rosnąć, jeśli jej właściwa część pozostaje nienaruszona. I tak na zielonej główce marchewki mogą wyrosnąć nowe listki.

  1. TAŃCZACE ZIARENKA PIASKU

Na misce umocuj papier śniadaniowy za pomocą gumki, naciągnij mocno jak bębenek. Nasyp kilka ziarenek piasku. Blachę do pieczenia przytrzymaj w pewnej wysokości nad miską. Uderz łyżką drewnianą łyżką o blachę. Ziarenka piasku podskoczą do góry.

Dlaczego?

Uderzając o blachę, wprawiasz ją w drgania. Jej ruch oddziałuje na powietrze. Na podobnej zasadzie dochodzi do naszych uszu dźwięk. Zjawisko to nazywamy falami dźwiękowymi. Jeśli hałas jest dostatecznie duży zaczyna drgać papier śniadaniowy, co powoduje, że ziarenka podskakują.

  1. OLBRZYMIE MISIE ŻELKI

Wlej wodę do miski i wrzuć misiowe żelki. Obserwuj przez dzień, co się dzieje. Porównaj żelki z wody, z tymi z paczki – urosły.

Dlaczego?

Misie są zrobione z żelatyny i cukru. Każda z tych substancji chłonie wodę. Dlatego żelki pęcznieją.

Życzymy owocnych działań.