PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI Z GRUPY I i II

TEMAT: Wakacje tuż, tuż

Nauczyciel: Anna Wolańska-Szydlik

Tydzień: 8-12.06.2020r.

1. „Małpki” – zabawa naśladowcza, naśladowanie zachowania małp.

2. „Dżungla” – wyjaśnienie pojęcia na przykładach: obrazki, fotografie, porównanie ze znanymi dzieciom ekosystemami (las, łąka), odnajdywanie różnic i podobieństw

3 „Spacerem przez dżunglę” – zapoznanie ze zwierzętami z dżungli, rysowanie drogi przez tropikalny las na karcie pracy

4. „Papugujące papugi” – zabawa naśladowcza, naśladowanie papugi.

5. „Ptaszki w gniazdach” – zabawa
orientacyjno-porządkowa. Dziecko biega na dany sygnał wskazuje do gniazda.

6. „Ptaki w kolorach tęczy” – zapoznanie dzieci z papugami, rajskimi ptakami, kolibrami

7. „Czy to ptak, czy to kwiat?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość, wyszukiwanie na obrazkach ptaków wśród kwiatów

8. „Tygrysy i lwy” – zabawa naśladowcza, naśladownie zachowania zwierząt.

9. „Duże dzikie koty” – porównywanie wyglądu przedstawicieli dzikich kotów i kotów domowych (podobieństwa i różnice)

10. „Tygrys czy pantera” – ozdabianie sylwety kota tak, by powstał wzór przypominający np. tygrysa albo geparda (stemplowanie, malowanie, wydzieranka)

11. „Żyrafa i hipopotam” – zabawa naśladowcza, naśladowanie zwierząt.

12. „Żyrafa” – wysłuchanie i rozwiązanie zagadki jako wstęp do rozmowy o żyrafach, najwyższych zwierzętach na świecie.

Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję,
więc pewnie nie często ją myje.
Na sierści ma plamy wzorzyste
wprost z drzew zrywa liście soczyste.

13. „Największe i najwyższe” – zabawa dydaktyczna, ranking największych i najwyższych zwierząt na świecie, porównywanie wielkości, wysokości, stosowanie określeń „wyższy od…”.

14.„Samolotem dookoła świata” zabawa ruchowa z elementami biegu. Dziecko odpowiednio reaguje na zmianę sygnałów muzycznych

https://www.youtube.com/watch?

v=J93ki44AdqI&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2vkGQLABkJbcOGVo97UODkq0eZYrhkY9Q

Wc_Okqd7Mg6X8rMShOUBIJSU

15.,,Muzyka z różnych stron świata” dziecko poznaje muzykę z różnych stron świata np. peruwiańską, afrykańską, japońską

https://chomikuj.pl/Manoro1508/Muza/Muzyka+z+r*c3*b3*c5*bcnych+stron+*c5*9bwiat

a?fbclid=IwAR3QSiBrNI7TwMhrYLQbajxn25UKlDwG7g7jSY-CLq-HrFkREhQkclUhAUw

16.„Dzieci świata”- dziecko poznaje mieszkańców różnych kontynentów, ich zwyczaje, sposób ubierania się, tradycyjne potrawy itp.

17.Dzieci świata” Wincenty Faber

W Afryce w szkole na lekcji,

śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

Że gdzieś na świecie śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,

Też w szkole w chłodnej Grenlandii,

Nie uwierzył, że są na świecie gorące

pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii

My także jak dotąd nie znamy,

a jednak wierzymy w lodowce,

w gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata

Chcemy ręce uścisnąć mocno

I wierzymy , że dzielni z nich ludzie

Jak i z nas samych wyrosną.

18.Wieczór planszówek

lubicie gry planszowe?

Na kolejną zawsze znajdzie się miejsce na półce, prawda?

Może w zorganizować rodzinny turniej? A na koniec wygrani

i przegrani pokrzepią się lodami i… znów zagrają.

19.Magiczne drzewo

pomysł idealny dla posiadaczy własnego ogródka – zawieś nocą balony i drobiazgi na gałęziach drzewa, tak aby dzieciaki mogły same ściągać sobie niespodzianki. Poranny zachwyt gwarantowany!

20. „ Kolory” zabawa ruchowa. Dziecko doskonali umiejętność chwytu piłeczki oburącz, utrwala nazwy kolorów i szybką reakcję na sygnał dźwiękowy (nie łapię koloru czarnego)

21,,Zagadki – zachęcanie dziecka do uważnego słuchania i rozwiązywania zagadek, poszerzanie jego wiedzy nt mieszkańców innych kontynentów

Gdy czas na łowy to igloo buduje,

uczy swego synka, jak się poluje (Eskimos)

Pałeczkami ryż zjada, Legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj otoczony jest Wielkim Murem (Chińczyk)

Indianie mówią o nas „Biała twarz”,

zajrzyj do lusterka i już go masz! (Europejczyk)

Na sawannie urządza polowanie,

już z daleka słychać tam-tamów granie. (Afrykańczyk)

Gdy świętuje, chodzi w pióropuszu,

fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu. (Indianin)

22.,, Bańki mydlane.” zabawy badawcze

Zachęcamy do omawiania przez dzieci wyników doświadczenia.

http://www.banki-mydlane.com.pl/eksperymenty.html

23.,,Co pływa co tonie?” zabawa badawcza. Zachęcam do zorganizowania dziecku możliwości samodzielnego doświadczania (wrzucania do naczynia z wodą np. monety, zapałki, pinezki, plastikowej piłeczki, papierowej łódeczki itp.) i wyciągania wniosków z obserwacji

24.Indianin, królewna, myśliwy, krasnal…

zabawa z elementami pantomimy. Dzieci bez przygotowania przedstawiają rodzicowi zagadkę ruchową, rozwijają wyobraźnię, rodzic powinien odgadnąć, jaką postacią z bajki jest dziecko; możemy zamienić się rolami

https://www.youtube.com/watch?

v=oNS6BeQRnZs&fbclid=IwAR0mWEgZtCi8RQPFHNTSAShKBItJTtK6SewA8PnYWjTCfdFBmD

027ZdO0wI

25. Zabawa – indiański taniec” ilustrowanie ruchem treści utworu . Dziecko rytmicznie powtarza tekst, wciela się w rolę

 https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-

sY&fbclid=IwAR3Lv2MTywrLzls5iKkM_WMDUoOl3gpZA1SaMTM0T8VQ1WHHcOB5OpUIM

26.Na zakończenie proponuje kilka „zabaw z bańkami”

Powolny oddech

Przedszkolaki powinny ćwiczyć oddech, a nie ma lepszej zabawy niż robienie baniek. Jednak tym razem umów się z dzieckiem, że wydmuchuje bańkę jak najwolniej. Sprawdzą się przy tym te najmniejsze zestawy albo po prostu zwykła rurka. Najlepiej dość szeroka. Jeśli dziecko nie ma nic przeciwko temu, możecie nawet mierzyć czas powstawania jednej bańki. Potem zamiana ról i bańkę wydmuchujesz ty. A pociecha odlicza (już bez sprzętu, tylko samodzielnie) sekundy.

Szybko i dużo

Poproś dziecko żeby spróbowało wydmuchać dużo baniek za jednym razem (na jednym wydechu). Wszystko oczywiście zależy od sprzętu jakim dysponujecie. Im większe koło do tworzenia baniek, tym lepszy efekt. Możecie się też umówić na sprawdzenie, ile baniek maluch wydmucha w ciągu 5 sekund. Mogą to być przerywane sesje (wdech-wydech) lub po prostu jeden długi wydech, ale ty odliczasz na głos czas. To też ćwiczenie uczące panować nad oddechem. Regulować go świadomie. Na pewno spodoba się dziecku, dla których codzienna dawka ćwiczeń oddechowych powinna być normą.

To zabawa najlepiej uda się na podwórku. Będzie też mniej mokrych plam w domu więc poczekajcie na dobrą pogodę. Umów się z dzieckiem, że tworzysz jak największą bańkę, a maluch może ją zbić na twój sygnał. Nie od razu, jak tylko się pojawi, choć wiadomo, że pokusa jest wielka. Poczekanie przez kilka sekund, jest wielkim wyzwaniem dla wielu maluchów. Ale to też dobre ćwiczenie cierpliwości, kilkusekundowe odroczenie pragnienia.